/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Batteri til El-Scooter?
Fra : dogvillestar
Vist : 1051 gange
300 point
Dato : 20-07-14 10:18

Jeg står og skal til at udskifte batterierne på en El-Scooter - Mini Crosser 130s.

Der er monteret 2 stk.'s 12V batterier seriekoblet til 24V. Hvert batteri er 56 AH.

Så er mit spørgsmål;
Kan jeg med fordel udskifte batterierne til en type med højere AH, for eksempel til et 110 AH, eller bare højere end de 56 AH der er monteret nu?

Jeg tænker at rækkevidden må øges en del ved at skifte til et 'større' batteri!
Men sikkert også en længere ladetid?

Eller hvad?
Giv mig et godt råd vedrørende dette, da jeg ikke er så stiv i batteri teknik! Fordele eller ulemper!

PFT

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 20-07-14 10:19

PS!

El-Scooteren bruges næsten kun til kørsel på flad asfalt, hvis dette betyder noget

Kommentar
Fra : netop

Dato : 20-07-14 11:08

Kør hen til forhandleren og forhør dig, det ville jeg gøre hvis det var mig!

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 20-07-14 11:23

Du har ret, jo flere AmpereTimer jo længere kan den køre (og så skal den jo så også bruge mere ladetid)

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 20-07-14 12:20

Mini Crosser benytter vedligeholdelsesfrie batterier GEL eller AGM, som er tilpasset maskinen og laderen. Næsten alle crossere bruger GEL, da de ikke afgiver syredampe, kan tåle at vælte, at komme med fly mm.
De koster 1800 kr per styk, og kan godt fåes med størrer kapasitet, men koster så derefter, og kan sjældent fysisk være i batterikassen.
Du behøver selvfølgelig ikke at købe fra hovedforhandleren:
http://www.medema.dk/batteri-56-ah-til-mini-crosser-el-scooter
Men kan feks købe fra feks et firma med gratis levering:
http://dk.rs-online.com/web/p/genopladelige-blybatterier/6521632/
VH Palle

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 20-07-14 13:38

Det er nok lige værd at nævne, at det nye batteri skal være beregnet til feks. el-køretøjer. Et alm. bilbatteri , vil slet ikke kunne give samme ydelse (køretid) selvom det er samme Ah størrelse.

Om du kan bruge samme lader, hvis du nu forøger Ah (kapaciteten), kommer an på laderen.
Nogle ladere er nøje afstemt med kapaciteten på batteriet, og hvis man feks. sætter batterier på med dobbelt kapacitet, er det ikke sikkert at den kan lade batteriet helt op, selvom man lader i dobbelt så lang tid !!!

Blot et par ting at tænke over

MVH

Kommentar
Fra : alka

Dato : 21-07-14 09:29

Du kan med fordel godt montere et batteri med flere Ah. hvis det kan tilpasses fysisk. Den type 24 volt lader der er med Mini Crosser, er en standard lader, men det kommer også an på, hvor gl. din crosser er. De gamle crossere fra 1980'erne brugte alm blybatterier. Selv om det var blybatterier, så var de af en rigtig god kvalitet. jeg har tre batterier fra den gang, som stadig er i fuldt vigør. Så sent som sidste år, brugte jeg to stk. til mit bådspil, men det var så sidste år de virkede.

Nu er Mini Crosser jo den "rigtige El-Scooter". Dem fra og 1980'erne, begyndte at ruste i stellet, men fungerede fint op igennem 0'erne. Ulempen med større batterier er alene prisen. Hvis du ikke har behov for større aktionsradius, så behold størrelsen som dine nuværende batterier.

Der skulle ikke være noget til hinder for, at du kan bruge din nuværende lader til større batterier, men det vil naturligvis tage længere tid at oplade.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 27-07-14 17:10

Jeg har en Karma 737L

Den har 2x100 Ah batterier. Og kan (teoretisk) køre 70 km inden opladning.
Med 15 km i timen, ville det betyde, at jeg skulle sidde på scooteren i næsten 5 timer...
---Det kommer jeg nok aldrig til...

Hvis man skal hen og besøge nogen, så kan man jo tage opladeren med. Evt. en forlængerledning. Så kan batterierne få en sjat at køre hjem på. Man skal jo bare låne en stikkontakt.

---Men jeg har købt med så store batterier for at være lidt "fremtidssikret", så de ikke taber pusten og skal skiftes for hurtigt.

Dogvillestar, har du nogen ide om hvor længe batterierne har været brugt? Måske vil du være helt tilfreds med to nye batterier magen til dem, du har...

Jeg har et andet problem: Hvor går man hen og får lavet småting på sin el-scooter?
Jeg har et spejl, der hænger og dingler. Og en gummiliste på fronten, der trænger til at blive skiftet..

Forhandleren har jeg ikke lyst til at være afhængig af af forskellige årsager .

Det skal jo helst være i nærheden af Ballerup, så jeg ikke skal betale formuer bare for at få guldklumpen hentet og bragt..

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 27-07-14 22:38

@ Birgitta:
De fleste cykelhandlere er i stand til at hjælpe dig med reparation og vedligehold af din el-scooter.

De gamle Mini-Crosser kunne med de store batterier (100Ah) klare ca 100 Km på en opladning ved 16 Km/t

Vi monterede altid SonnenSchein Gel batterier i Mini-Crosser (ja, jeg har faktisk arbejdet på en hjælpemiddelcentral for en mullerjard år siden) de er dyre men kvalitet koster nu en gang.