/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
sygesikring
Fra : svendgiversen
Vist : 589 gange
77 point
Dato : 17-07-14 10:54

Vi har lige fået nye sygesikringskort, først det gule som skal undeskrives,
og så det nye blå EU kort, der tilsyneladende ikke skal have signatur.

Noget der undrer mig, er der så ikke øget risiko for misbrug af det blå, gældende i hele EU?

Accepteret svar
Fra : Klatterup

Modtaget 87 point
Dato : 17-07-14 11:21

det kan være der ligger noget i magnetstrimlen, jeg ved det ikke.
men set som du, kan jeg kun svare ja, risikoen kan være større

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 17-07-14 13:01

Jeg spørger, måske dumt - så risiko for hvad?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-07-14 13:07

Risiko for at dit sygesikringskort bliver stjålet og misbrugt,
eksempelvis til behandling af nyt gebis eller større bryster i syd eller øst europa.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 17-07-14 13:17

Hvis du, når du finder ud af det er stjålet, melder det til myndighederne - kan det jo ikke misbruges nogen steder efter min bedste overbevisning...

Der er jo ikke nogen kontanter der kan hæves på kortet.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-07-14 13:21

Hs der ikke er nogen risiko,
hvorfor kræves der så signatur på vort danske gule sygesikringskort?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 17-07-14 13:43

Citat
hvorfor kræves der så signatur på vort danske gule sygesikringskort?

Hmm, hvis nogen kræver en underskrift er det nærværende at bede om dokumentation for samme, den har man også på kørekortet.,
Du kan nok huske at da vi var mange som brugte checks i dagligvarebutikkerne for 30-40 år siden blev der på et tidspunkt indført ID-kort med billede og underskrift som skulle bruges når man skrev checks.

I sidste uge prøvede jeg for første gang at underskrive en aftale digitalt på netbank.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-07-14 13:54

Citat
Risiko for at dit sygesikringskort bliver stjålet og misbrugt,
eksempelvis til behandling af nyt gebis eller større bryster i syd eller øst europa.

Det bliver jo ikke dækket af det blå sygesikringsbevis.

Læs om reglerne her

http://www.eu-oplysningen.dk/spsv/off/alle/eusygesikringsbevis/

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-07-14 14:12

Reglerne er sikkert det samme, som når man tidligere skulle bruge det gule sygesikringsbevis i udlandet. Der krævedes billede id i form af fremvisning af gyldigt pas.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 17-07-14 15:00

Citat
Risiko for at dit sygesikringskort bliver stjålet og misbrugt,
eksempelvis til behandling af nyt gebis eller større bryster i syd eller øst europa.
Sikke noget vrøvl..........................

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-07-14 15:07

Der krævedes billede id i form af fremvisning af gyldigt pas.

Jeg flækkede engang et øjenbryn på skiferie i Østrig,
alt betalt på det gule kort og jeg tror ikke jeg viste pas.

Min svigerinde fik en nyrestens operation samme sted,
alt betalt også hjemtransport, så forholdene er nok foringet.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 17-07-14 16:47

Ja sikken en gang snik-snak om ingenting...Indsæt din tekst her

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-07-14 18:42

Mere sniksnak, ikke om ingen ting, men alvorligt ment:

Jeg fik engang stjålet min pung i Rom, et stød i en bus afledte min opmærksomhed,
og senere på Tenerife, Spanien, i en kø til en bus i mine nye shorts med for korte lommer,
i begge tilfælde kom den næsten tomme pung tilbage, uden penge og kreditkort,
som jeg selvfølge straks fik spærret, men med mit signerede gule sygesikringskort.

Og når jeg også nævner Østeuropa, jeg fik engang stjålet en transistor radio i Moskva,
på vej hvem fra Japan, i en aflåset kuffert i lufthavnen.

Og jeg er sikker på at mafiaerne i syd eller øst nok skal finde en måde at udnytte de nye
ikke signerede EU kort, måske ikke til guld tænder eller bryster, men så til noget andet.

Og jeg har stadig ikke fået en forklaring på hvorfor vi skal signere de gule kort
og ikke de blå, jeg troede ellers det var EU der overbureaukratiserede...

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-07-14 21:24

Citat
Og jeg har stadig ikke fået en forklaring på hvorfor vi skal signere de gule kort
og ikke de blå, jeg troede ellers det var EU der overbureaukratiserede...

Spørg borgerservice, hvor du jo har bestilt det blå kort.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 17-07-14 22:05

Citat
Og jeg har stadig ikke fået en forklaring på hvorfor vi skal signere de gule kort
og ikke de blå, jeg troede ellers det var EU der overbureaukratiserede...
det kunne jo tænkes at det ene kort er udarbejdet DK og det andet er udarbejdet af EU.
Ved simpel Google kan de fleste læse følgende:
Citat
Hvornår er jeg dækket med det blå EU-sygesikringskort?

EU-sygesikringen dækker ved midlertidige ophold (dvs. op til 1 år) i EU og EØS-landene - det vil sige EU-landene samt Norge, Island, Liechtenstein og Schweiz - fx når du:
? skal være på ferie
? skal i praktik eller skal være au-pair
? skal studere eller følge en faglig uddannelse
? skal arbejde i udlandet. Du skal have en afgørelse fra Udbetaling Danmark om, at du er omfattet af dansk social sikring, før du kan få det blå EU-sygesikringskort
? kortet dækker også nødvendig behandling, hvis du fx har en kronisk sygdom, og selvom du ved, du kan få behov for behandling.
sakset herfra https://www.borger.dk/sider/eu-sygesikringskortet-det-blaa-kort.aspx hvor den skarpsindige kan læse en masse om gult og blåt og mange andre mærkværdigheder....

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 17-07-14 22:53

Citat
Og jeg er sikker på at mafiaerne i syd eller øst nok skal finde en måde at udnytte de nye
ikke signerede EU kort, måske ikke til guld tænder eller bryster, men så til noget andet.

Ja ja endnu mere snik-snak om ingenting...

Tag nu og kontakt borgerservice inden du virkelig går hen og ser spøgelser ved højlys dag...

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-07-14 11:26

Tak for svaret Klatterup.

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 18-07-14 13:45

Mange tak svendgiversen

Kommentar
Fra : prio

Dato : 18-07-14 22:17

Citat
Ja ja endnu mere snik-snak om ingenting...

Så lad os dog snikke og snakke om "ingenting", hvis vi har lyst til det.

Det kan da ikke genere nogen, eller hva'?, marken84???

I øvrigt synes jeg, at dette spørgsmål er yderst relevant.

Alt hvad der kan misbruges, bliver det efterhånden, her indenfor EU.
I Danmark er det gule sygesikringskort blevet misbrugt i mange år.

Hvorfor sørger man dog ikke for fotos på de nye sygesikringskort?