/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
GRILLBRIKETTER
Fra : vic200
Vist : 1035 gange
100 point
Dato : 16-07-14 15:38

HJÆLP TIL GRILLEN.
Når nu jeg skal til at svine min Weber gill til, hvilke briketter er så de bedste?
Der findes mange slags når man kigger i diverse forretninger, men jeg vil gerne have nogle der ikke bare brænder op i løbet af nul komma fem.

vic200

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-07-14 16:04

Du skal købe hart beets, men de er dyre i Danmark, over 100 kr for 10 kg,
du kan få dem syd for grænsen til 60-80 kr.

Men gå dog hen i Aldi og køb 3 kg for ca 15 kr.
Udmærkede grill kul, næsten som hart beets...

Accepteret svar
Fra : alka

Modtaget 100 point
Dato : 16-07-14 20:13
Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-07-14 02:30

Der skrives en bunke vrøvl om kul og grill.
Det er så enkelt at brændværdien af rent trækul er næsten den samme for alle produkter.
forskellen ligger mest i hvor tæt de erkomprimeret, eller om det overhovedet er trækul. Hvis man grilleri en næsten lukket kugle som Weber skal man også tænke på hvad der er i røgen. Det gælder særlig ved den indirekte metode med lukket låg. Her er det mere varm røg end strålevarme som påvirker maden. Heat beads af stenkul, har mange anderledes stoffer og høj glødetemperatur, med mulighed for nitrosaminer i kød. Se bare hvordan det bliver rødt iskorpen. Jeg tør ikke spise kød tilberedt på den måde.

Lette luftige trækulsbriketter er hurtige at tænde, Brænder relativt hurtigt, men giver så en mereintensiv varme i den kortere tid. Det er fint til pølser koteletter og andre ret tynde kødstykker.
De tungere briketter brænder længere, men de giver hver mindre intensiv varme i den lange tid.

Selv foretrækker jeg Nettos varedeklarerede briketter til ca 15 kr for 3kg.

Godkendelse af svar
Fra : vic200

Dato : 27-07-14 07:26

Tak for svaret alka , men også tak til svendgiversen og transor.
Jeg er blevet lidt klogere.

vic200

Kommentar
Fra : alka

Dato : 28-07-14 10:02

Selv tak vic200