/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Angående tippet om NemID på XP
Fra : o.v.n.
Vist : 563 gange
200 point
Dato : 15-07-14 20:42

Tippet går ud på at med en browser fra DuKaPC stadig kan man bruge Windows XP til NemID
Så vidt jeg har forstået foregår det ved at NemID kører gennem deres browser på en server DuKaPC stiller til rådighed, det er vel det man forstår ved Cloud computing? Altså det er slet ikke Windows XP som bruges, Windows XP vil være en tynd klient i den forbindelse eller hvad?
Sikkerheden er helt i top skriver firmaet:
http://www.dukapc.dk/produkter/dukabrowser/
hvad nu hvis firmaet har en mand som tys tys kilden fra Se & Hør?
de kan i princippet tømme din bankkonto eller hvad?
personlig vil jeg foretrække en direkte forbindelse mellem NemID og min computer og ikke en omvej til en anden server, har jeg misforstået noget?

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 15-07-14 20:51

I princippet har du ret, hvert led i kæden vil være en svaghed. Uanset hvor meget dukapc gør for at sikre sig, vil der være en risiko. I praksis tror jeg dog at risikoen er minimal.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 15-07-14 22:50

Så har jeg hørt det med:
Citat
Mozilla Firefox er den browser, der gør flest computere usikre efterfulgt af Internet Explorer.
Stammer herfra http://elektronik.guide.dk/Software/Firefox/Tips%20%26%20r%C3%A5d/Brancheinfo/Sikkerhed/Her_er_den_mest_s%C3%A5rbare_browser_6792180

Jeg har da fået det indtryk,at man endelig skulle skippe IE,og gå over til f.eks. Firefox. Hvilket jeg har gjort. Nu du`r det (tilsyneladende) heller ikke. Hva`skal man tro???

Er de forskellige sikkerhedsfirmaer,nu også så geniale,som de måske selv tror.

På den bærbare har vi IE og Gmail. Virker fint indtil videre.

M.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-07-14 23:55

Læs nu hele teksten før du farer i blækhuset
Citat
Firefox var installeret på 63 pct. af computerne, og på 33 pct. af disse havde brugeren ikke sikkerhedsopdateret - dermed var 21 pct. af alle private computere sårbare på grund af sårbarhederne i Firefox.
Firefox folkene er lynhurtige til at lappe huller så hvis du holder dine programmer opdaterede så er faren ikke så stor, der findes også et utal af tilføjelser til Firefox som forbedrer sikkerheden generelt, for eksempel NoScript
https://addons.mozilla.org/da/firefox/addon/noscript/
forøvrigt så opdaterer Firefox sig selv som standard, har du ikke lagt mærke til engang imellem at der kommer en besked om at genstarte Firefox for at aktivere en ny udgave?
Hos mig generer tilføjelsen AdBlock + når jeg bruger NemID den er heldigvis nem at slå fra på bankens side, man kan selv bestemme om en tilføjelse skal være aktiv eller ikke aktiv på bestemte sider udvalgt af dig, lige nu kører jeg med udgave 30 af Firefox

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-07-14 09:08

Jeg bruger Opera på Win XP Pro.

Jeg slår Java fra, når ikke jeg skal bruge det til NemID.

Jeg vurderer at risikoen er minimal, så længe man ikke fortsætter med at bruge IE8.

Langt de fleste huller i XP har været rettet mod browseren IE eller serverfunktioner. Selve kernen i XP er blevet patchet gennem mere end 8 år. Er man fuldt opdateret og har nogle gode antivirus/-spy/-ad/malware programmer, så er XP et både stabilt og sikkert system en årrække endnu.

Der er meget teatertorden rundt omkring for at både software og hardware firmaer kan tjene nogle hurtige penge.

Undertegnede har selv været ramt af virus en 3-4 gange siden XP kom frem og 2 af gangene har det vøret pga. min egen uforsigtighed ved installation af tvivlsomme programmer og et lidt for hurtigt klik på 'noget' der lignte en Java opdatering

Dvs. at jeg max har været udsat for ondsindet angreb 2 gange i XP's levetid. Kun een gang skulle der en smule mere end en antivirus skanning til at fjerne skidtet.

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 200 point
Dato : 16-07-14 10:38

Indtil nu kan knap seks procent af NemID brugerne, som fortsat har Windows XP, kan ånde lettet op. Men det er dog en stakket frist, lyder vurderingen fra både Digitaliseringsstyrelsen og LandboNord

http://www.kanalbroenderslev.dk/index.php?id=7&tx_ttnews%5Btt_news%5D=33023&cHash=73430f4f0212ff4e7c4fd2cdb6551d7b

Future Java 7 security patches will work on Windows XP despite end of official support
http://www.pcworld.com/article/2453680/future-java-7-security-patches-will-work-on-windows-xp-despite-end-of-official-support.html

Dukap er vist sikkert nok
Løsningen til XP brugerne bliver en dukaBROWSER, der opleves stort set som en hvilken som helst anden browser. Forskellen er blot, at indholdet på hjemmesiden læses ind på en anden computer i et datacenter, inden resultatet vises til brugeren. Java-koden og alt det andet indhold på hjemmesiden kommer således aldrig ind på Windows XP maskinen, og derfor kan den heller ikke udsættes for angreb fra virus og lignende fra hjemmesiden.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 16-07-14 11:03

Citat
Læs nu hele teksten før du farer i blækhuset

Har jeg skam gjort. Jeg er slet ikke opfarende,højst lidt forundret. I kan jo ikke se,at jeg skriver med et Tænkte mest på,om jeg kunne få jeres puls til at stige.

Bortset fra dette,fortsætter jeg min færden på nettet med Firefox og XP. Tror der er en hel del "Ulv",i diverse advarsler. Langt hen ad vejen,er det jo min pegefinger/tastatur,der er årsag til evt. snavs.
Denne her pc,med XP,har forlængst holdt 10 års jubilæum. Og jeg har aldrig haft nedbrud,eller nævneværdig skit på den.

Måske lidt akavet,men jeg sammenligner det lidt med min ynglings automobil,Opel. For en del år siden,var dette mærke næsten udsat for en sammensværgelse,på grund af påstået ringe kvalitet. (Som der var noget om). Alligevel kører der masser af Astra`er / Vectra`er rundt på vejene,der er både 12-14-16,og en del der er 20 år gammel. Et paradox....... de fleste andre mærker i den alder,ligger forlængst hos "Huggeren".

Nå,det var vist et kraftigt sidespring. Gad vist om jeg nu får smæk.

M.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-07-14 12:55

Citat
Tænkte mest på,om jeg kunne få jeres puls til at stige
nej der skal meget mere til her er plads til næsten alt også forsvar af biler og XP
Men i glemmer at forholde jer til spørgsmålet: Synes i at det mere sikkert at bruge en XP computer som tynd klient og have serveren med indholdet hos DuKaPC når i skal i banken eller andre steder hvor der kræves NemID end selv at bruge en opdateret hjemmecomputer?
DuKaPC vil gøre det nemt for alle at bruge computer, ingen tvivl om deres forretningsmodel, men behøver de at have alle dine personlige oplysninger på deres server?
Er deres IT folk sikkerhedsgodkendt? Hvis ja - af hvem?

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 16-07-14 13:06

Det kører bare for NemID

NemID er nede på ubestemt tid
http://www.bt.dk/danmark/nemid-er-nede-paa-ubestemt-tid

og i går var det os nede

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-07-14 22:08

Tak for svaret katekismus.
Citat
Dukap er vist sikkert nok
det må man så håbe for de der vælger den løsning