/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Isoering af loft
Fra : lhg1
Vist : 389 gange
100 point
Dato : 14-07-14 16:03

Hej

Jeg har et gammelt hus, der ikke har isolering på loftet, og det vil jeg gerne have lavet.
Jeg vil dog fortsat gerne udnytte loftet til opbevaring.

De tværgående bjælker er kun 150 mm og det er pt. hulrummet hvori der kunne komme isolering.
Jeg overvejer at udvide dette, evt. ved at lægge en bjælke eller ligende over.

Dette er et billede, pt. er der temmeligt meget sand osv. på loftet, derunder loftbrædder som bære det pudsede loft på 1. sal. Jeg har på dette billede fjernet sandet et lille område, det fyldte 1 10l spand.
http://tinypic.com/r/1fjuw8/8

Spørgsmål:
- Skal jeg bekymre mig om dampspære?
- Hvilken type isolering skal der være?
- Jeg vil gerne have gulv ovenpå, er der noget jeg skal være opmærksom på, eks. om der skal være udluftnings/mellemrum.

Gode ideer er meget velkommende.

Mvh
Lars

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-07-14 16:21

http://www.papiruld.dk/hvorfor-papiruld/fugt.aspx det ville være mit valg. En reglar eller to ovenpå hver hanebånd, og så blæs det op med papiruld. Uldet sætter sig lidt og så er der plads til lidt ventilation mellem isolering og gangbro.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 14-07-14 18:18

Jeg ville kraftigt overveje at fjerne det gamle isolering fuldstændigt. Det ser ud til at være klappet meget sammen og fyldt med sand, så det isolerer ikke ret godt. Der bør være en dampspærre, så det behøver du ikke spekulere over. Dampspærren bør ligge nederst, mod loftet, det varme rum.

Du kan købe 15 cm bjælker til at bære det nye gulv, eller 10 cm som du klodser op. Hvis du bruger gulvbrædder uden fer/not, så vil der automatisk være tilstrækkelig udluftning.

Jeg plejer at bruge glasuld.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-07-14 18:30

http://boligejer.dk/isoleringsskader

Men man kan ikke rådgive ud fra et foto.

Kommentar
Fra : lhg1

Dato : 14-07-14 20:45

Huset er fra 1927, og der er ikke dampspære, og som artiklen skriver så er der pudset lofter.

Hvilke oplysninger vil være brugbare?

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 14-07-14 20:48

Jeg vil stadig mene at så længe du bare efterisolerer, skal du ikke begynde at putte dampspærre ind. Hvis du er i tvivl, så få en fagmand ud og kikke på det, det er alt for dyrt at gøre det forkert.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-07-14 22:16

Hvis loftpudsen er tæt over det hele- også vd el for lysekroner mv er den tæt nok så der ikke så let strømmer fugtig stueluft op i isoleringen, mere end der kan afdampe ud i loftrummet, som traditionelt er udluftet tilstrækkeligt via tagstenene.

sandet du har liggende er ikke isolering, men har kunnet hjælpe meget på lyddæmpning , rystelser i brædder og også nogen temperaturstabilisering.
Ved at fjerne sandet øger du risikoen for revner i loftspus.
Lad en rimelig mængde sand ligge og læg isolering ovenpå, som evt afsluttes med papir eller pap, for at det ikke skal blæse ned i isoleringen. Om man nu vælger stenuld, glasuld, fåreuld eller papiruld er mere religion end teknik
Du skal bare holde dig fra enhver form for plastskum.

Kommentar
Fra : lhg1

Dato : 18-07-14 09:45

jeg har læst lidt rundt og tjekket loftpudset, som virker tæt, desuden er planen at spartle loftet og tilføje glasvæv, så forventer at det fungere.

Jeg har læst at udluftningen er meget vigtig, og at en god ide at sætte et vindbræt op, således at der er 5 cm til taget.
Er der nogen der har erfaringer med dette, og evt. ved hvad et vindbræt laves af?