/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Grøngødning i frø.. skære ned?
Fra : DBG1
Vist : 313 gange
40 point
Dato : 13-07-14 19:24

jeg har sået en blanding af gul sennep og olieræddike i min nygravede køkkenhave d. 16. maj
der er også indblandet havre på noget af jorden..

målet var at grøngødningen skulle løsne jorden i dybden, og give en god jordstruktur.

skal jeg lade grøngødningen stå lidt endnu for at opnå den effekt jeg gerne vil opnå?
er der risiko for at planterne smider frøene hvis grøngødningen ikke bliver skæret ned inden vi kommer tilbage fra ferie (vi kommer tilbage 9. august)?
gør det noget hvis de smider frøene? kan det medføre opformering af brassica sygdomme (begge grøngødningsplanter er brassica) selvom man er omhyggelig med at luge de efterfølgene år?

se billeder her:
http://www.havebazoom.dk/album/storbilledevisning/1792-gul_sennep

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 13-07-14 20:02

Hak det ned nu, så du undgår, at der ligger frø næste forår. Ting sker jo meget tidligt i år.
vh
pbp

Kommentar
Fra : DBG1

Dato : 14-07-14 12:02

skal det hakkes ned i den her uge eller kan det vente til omkring d. 9 august?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 14-07-14 12:55

Hak det ned nu, så det ikke sætter frø. rødderne er jo fint nede.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 14-07-14 13:06

Lad det nedhakkede blive liggende og dække jorden, så ormene har noget at leve af mens du er på ferie. Så eventuelt buskbønner på arealet, så bliver der også samlet noget kvælstof.

Kommentar
Fra : DBG1

Dato : 14-07-14 13:10

okay men hvis jeg hakker det ned til 20 cm over jorden og så smider alt plante materialet på kompostbunken, vil planterne så gro op igen?

eller er det bedre at hakke det ned helt nede ved jorden og så lade plantematerialet ligge så planterne bliver kvalt, og derefter så vinterrug nogle uger senere?

skal ikke bruge jorden før næste forår så jeg kan jo ligeså godt have et eller andet til at gro der indtil da, så nærringstofferne ikke bliver udvasket..

Kommentar
Fra : DBG1

Dato : 16-07-14 20:51

er det bedst at hakke det hele ned og lade det ligge og kompostere på bedet, eller er det bedre at hakke det ned og smide det på kompostbunken og derefter så vinterrug?

hvis jeg vil så vinterrug bagefter kan jeg så være sikker på at de gamle planter (sennep og olieræddike) ikke skyder op igen hvis de bare blev skåret over ved jordoverfladen, eller skal jeg vende jorden med en spade for at være sikker?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 17-07-14 16:52

De der korsblomstrede kommer ikke igen. Hvis du sår ærter, bønner, vikker eller lucerne får du et kvælstoftilskud, som rugen ikke kan give. og rugen er vinterfast og kræver lugning til foråret.

Kommentar
Fra : DBG1

Dato : 17-07-14 20:09

jeg har ikke frø til dem du nævner og gider ikke til at købe.. men dør de ikke også om vinteren?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 17-07-14 22:03

Jo - uhyre praktisk! Men på planteform bliver kvælstoffet på og i overfladen, vaskes altså ikke ud, og man slipper for at rode for meget rundt i jorden. Hvis du eller en nabo har ærter, vil der nok være nogen, der ikke når at blive plukket mens de er søde og lækre. De vil være næsten klar til at så, når du kommer hjem fra ferie.
Og hvis dine grøngødningsplanter ikke har modne frø, kan du lade dem ligge ferien over, så jorden ikke ligger nøgen. Det hader jord jo.

Kommentar
Fra : DBG1

Dato : 17-07-14 22:10

vi nåede ikke at få skåret det ned og vi er først hjemme om 3 uger.. tror du alle frøene er faldt til jorden til den tid?

ellers må jeg skrive til min bror om han kan hakke det ned.. men jeg kan kun lade det ligge hvis frøene ikke er modne siger du.. hvordan ved jeg om de modne?
hvis jeg får min bror til at hakke planterne ned snarest muligt, og frøene stadig er i de små bælge på planten er der så risiko for at bælgene når at åbne sig på 3 uger og tabe frøene?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 18-07-14 09:58

Der er ikke det store problem. Lad dem bare stå og overvintre. Næste forår river du halmen sammen og lægger på komposten og lægget klar plastfolie over som minidrivhus. Det får frøene til at spire, og så kan du snuppe alle kimplanterne i én omgang

Kommentar
Fra : DBG1

Dato : 18-07-14 19:14

okay og der er ingen risiko for opformering af brassica sygdomme?

Kommentar
Fra : DBG1

Dato : 18-07-14 19:16

men det ville nu være nemmere ikke at skal til at lægge plastik udover det osv. så vil egentlig helst få en til at skære det ned.. men skal jeg bede ham om at smide det på kompostbunken eller kan det godt bare ligge der? kan de godt smide frøene selvom de er hakket ned men bare ligger ovenpå jorden?

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 40 point
Dato : 19-07-14 01:19

Der kommer under alle omstændigheder noget op til foråret. Din jord er jo ikke nyfremstillet, så plasten er for at provokere alle de frø som ligger i den, så du kan få renset ud før du sår din ønskede afgrøde.
Som ferielæsning vil jeg foreslå Troels V. Østergaards "Økologisk Køkkenhave".
God ferie
pbp

Godkendelse af svar
Fra : DBG1

Dato : 19-07-14 09:57

Tak for svaret pbp_et.