/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Blomkål
Fra : Sandvad261
Vist : 319 gange
100 point
Dato : 12-07-14 17:46

Jeg har i år forsøgt mig med at avle nogle blomkål, for de smager jo godt, så jeg går her og værner om dem, jeg har 25 planter, nu her forleden dag, der så jeg så at der var dannet et kålhoved i en af dem, men det var ikke et flot lille hoved der stak frem, men et lille ynkeligt hoved som ikke hang ordentlig sammen som en buket, som man kender dem fra supermarkedet.
Er der nogen her der har ERFARING med selv at avle blomkål, og som kan fortælle mig hvad der er ved at gå galt for mig.
Jeg syntes selv at jeg passer dem godt med vand og gift så der ikke er larver der nyder godt af mit arbejde.

Hej

Accepteret svar
Fra : marken84

Modtaget 110 point
Dato : 12-07-14 17:59

Kål er ikke bare kål. Det kræver viden om de forskellige arters krav, for at man kan få et godt resultat.

http://www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/groensager/kaal/529.html

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-07-14 12:10

Blomkål er ret svært at dyrke for nybegyndere, du har en kålplante som er gået i stok - det vil sige at den kommer til at blomstre og sætte frø om ikke så længe, du kan ikke andet end håbe på de andre planter danner det fine runde blomkålshoved.
Min mor lærte mig et tip som hun sikkert har fået fra sine forældre, når hovedet er dannet og cirka på størrelse med en mellemstor tomat, så plukkede hun et stort blad fra det nederste på planten og lagde det over blomkålshovedet, så bliver hovedet fin hvid ellers bliver det gulbrun hvis det får sollys og regn

Godkendelse af svar
Fra : Sandvad261

Dato : 18-07-14 09:04

Tak for svaret marken84.
Det link du der fandt til mig har givet svar på mange af mine senere spørgsmål.
Hej med dig og god vind
Hilsen Jens

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 18-07-14 11:08

Lige over Sandvad261 - som jeg plejer at sige:

Google er din ven!