/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Inkasso og gæld fra ferie i Italien
Fra : kondivand
Vist : 473 gange
50 point
Dato : 09-07-14 09:47

Jeg har været i Italien for 2 år siden og har fået en færdselsbøde (formoder jeg) fra kørsel i en udlejningsbil, som et dansk inkassofirma nu skal inddrive. Jeg er ikke klar over hvad forseelsen skulle bestå af, men har via Internettet fået en ide om, at det sandsynligvis er kørsel i en miljøzone – men ved det som sagt ikke.

Efter ferien fik jeg en henvendelse fra det italienske politi med et indbetalingskort. Jeg forstod dog intet af indholdet, og der stod ikke hvad jeg havde gjort forkert. Derfor var jeg usikker på, om det var ægte eller spam. Efterfølgende har jeg modtaget 1 rykker, og endnu et brev, som jeg har valgt ikke at modtage – igen fordi jeg ikke vidste hvad det handlede om. Var nervøs for, at nogle forsøgte at slå plat på det – ligesom spam i e-mails osv.

Nu har jeg så fået en henvendelse fra et dansk inkassofirma, som skal inddrive gælden fra det italienske politi. I brevet fra inkasso står der intet om, hvad forseelsen vedrører eller hvor det er foregået. Derfor har jeg gjort indsigelse til inkassofirmaet og bedt om konkret dokumentation, for at jeg har været involveret i en begivenhed, som har udløst en gæld.

I brevet gør inkassofirmaet opmærksom på, at jeg kan ende i RKI – kan de det, når jeg gør indsigelse, og hvis der intet dokumentation foreligger?

Hvis sagen ender i retten og jeg mod forventning taber, kan jeg så vælge at betale efterfølgende og undgå registrering i RKI?

Jeg har penge til at betale, men vil ikke som udgangspunkt ikke betale, når jeg ikke har dokumentation for, at jeg har overtrådt nogle regler.

Gode råd udbedes.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 09-07-14 11:14

Tag kontakt til RKI, de kan da helt sikkert fortælle dig hvornår og hvordan du undgår at havne i deres register.

Du må jo have de foregående opkrævninger og rykkere, som du så måske kan få oversat til dansk - evt. politiet kan hjælpe her.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 09-07-14 13:22

At de truer med at sende Dig i RKI er ikke ensbetydende med at de gør det omgående hvis Du ignorerer dem, der vil nok komme en rykker...........med yderligere gebyrer, rykkerbreve er som bekendt forsynet med trusler som standard.

Kender sgu ikke processen, RKI burde kreditvurdere folk og fortælle kreditor om folk er solvente og kan betale xxxxxxx beløb inden de blacklister , det foregår daglig når de får almindelige forespørgsler.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 09-07-14 19:36

Sikke noget sludder. RKI kender da ikke folks indeståender i pengeinstitutter.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-07-14 20:32

Inddrivelse af bøder fra udlandet foregår gennem politiet som jeg er orienteret.......spørg hos politiet.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 09-07-14 23:36

Måske burde du læse dette link: http://politiken.dk/rejser/nyheder/bilferie/ECE1120622/er-der-ogsaa-en-ferieboede-paa-vej-til-dig/

Linket er godt nok fra 2010, men jeg mener, at det stadig er gældende.
Der kommer en ny lov vedr. bødeinddrivelse fra et EU land til nov.2014. Men det kan du jo se igennem fingrene med.

Men ellers - som andre har rådet dig til - kontakt politiet.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 10-07-14 16:13

Det skal du ikke tage så tungt, det er bare Italien, og du har trods alt kun to knæskaller du kan miste.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-07-14 20:24

Citat
Efter ferien fik jeg en henvendelse fra det italienske politi med et indbetalingskort

Hvorfor betalte du så ikke dén, man undgår ikke gammel gæld.
Man kan mig bekendt undlade = som dig, at betale, men at de begynder at kradse penge for noget du har lavet for 2 år siden - er mig en gåde, og er det et DANSK inkasso-firma der står for dét, så kan de forlange dig optaget i RKI, og du bliver IKKE slettet før gælden er betalt = og du skal bevise det over for RKI.
Og så tvivler jeg ærlig talt på at det har noget med Politi at gøre, da de som regel kræver penge ved kasse 1 eller 2 før du overhovedet får lov til at køre videre fra stedet.

Og så er der tale om en ´udlejningsbil´ tror du ikke nærmere at det er dét firma som hænger på din forseelse og kræver penge af dig / gennem ITA Politiet.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-07-14 10:08

Ej.... Stop nu de gætterier.

INGEN, gentager INGEN kommer i RKI blot fordi et firma (eller land) mener du skylder dem penge.
Det sker først EFTER en retssag/fogedsag hvor du bliver DØMT til at betale og IKKE betaler.

Noget andet er hvis det er en "gæld" du har skrevet under på, men det er jo ikke tilfældet.

Ydermere, hvis det er en færdselsbøde (politi, offentlige myndigheder) bruger de IKKE et privat incassofirma til at inddrive gælden.....

Ring du til det danske incassofirma (hvis det da er dansk og ikke blot et der opererer i EU) og spørg HVAD det drejer sig om - kan de ikke fortælle dig det så GLEM den opkrævning. De vil ALDRIG kunne køre hverken en retssag eller fogedsag UDEN at kunne dokumentere HVAD det drejer sig om.

Så sov du bare roligt.