/ Forside/ Karriere / Job / Faglige organisationer / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 460
Usaglig opsigelse
Fra : BitterMand01
Vist : 407 gange
20 point
Dato : 08-07-14 18:45

Hej.

Håber nogen kan hjælpe mig med følgende oplevelse.

Jeg er blevet usagligt fyret men ifølge min fagforening har jeg ikke krav på godtgørelse, da min arbejdsgiver efter nævnte krav har tilbudt mig jobbet igen. Jeg er ikke interesseret i jobbet men mener stadigvæk jeg bør have en godtgørelse da en usaglig opsigelse er og bliver en usaglig opsigelse.

Håber på Info til dette, da jeg finder sagen mærkelig.

På forhånd tak

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 08-07-14 20:17

Selv tak

Hvad venter du hjælp til?

Kommentar
Fra : netop

Dato : 08-07-14 20:22

Jeg er blevet usagligt fyret men ifølge min fagforening har jeg ikke krav på godtgørelse, da min arbejdsgiver efter nævnte krav har tilbudt mig jobbet igen.

Så er den vel ikke længere - du vil ikke have jobbet, så har du vel ikke krav på noget derudover?

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 08-07-14 20:30

Hvis du ikke tager jobbet tilbage er du selvforskyldt ledig og dermed karantæneramt!
At du på denne måde lægger alt over til arbejdsgiver gør dig %¤#%¤# og det er selvforskyldt - dette gælder også hvis du troede at have en aftale med arbejdsgiver - så velkommen i de uforsørgedes rækker!!
MV2 og du er ??

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 08-07-14 20:42

Som overskriften siger:

Usaglig opsigelseIndsæt din tekst her - fra din side...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-07-14 20:49

Firmaet tager dig nok tilbage og fyrer dig så med en saglig grund bagefter.
Sådan er mange firmaer desværre.

Kommentar
Fra : pepsimax

Dato : 09-07-14 00:00

Hvilken fagforening er du medlem af

pepsimax

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 09-07-14 02:11

Jeg vil mene at din fagforening kan rejse en erstatningssag i afskedigelsesnævnet, da du kan fastholde at arbejdsforholdet har lidt uoprettelig skade pga. den usaglige opsigelse.
Men det er kun din fagforening der kan beslutte det og meget afhænger af de nærmere omstændigheder, din anciennitet og indholdet af den usaglige opsigelse.

Jeg håber du kan finde en løsning sammen med din fagforening.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 09-07-14 12:18

Det er noget atypisk, at arbejdsgiveren vil genansætte dig igen. Det lugter som om, at de så kan slippe uden om en erstatning.

Når din "fagforening" ikke vil bakke dig yderligere op, så er det måske fordi det ikke er en rigtig fagforening. Hvilken faglig organisation er der tale om?

Hvis ikke fyringen er foregået efter aftalte retningslinjer, har du krav på en godtgørelse i "et eller anden omfang". Vil din "fagforening" ikke hjælpe dig, så kontakt en advokat - som din "fagforening" burde gøre. Man får hvad man betaler for, men lad os få af vide, hvilken organisation du er medlem af, der gør det nemmere, at besvare - og hjælpe dig med dit spørgsmål.

Kommentar
Fra : BitterMand01

Dato : 09-07-14 17:25

Hej Alka & Bentjuul.

Tak for meget spænende og seriøse svar.
Jeg står i Finansforbundet. Tilbuddet om genansættelse kommer først efter at jeg selv opdager, de har slået min stilling om, mens jeg stadigvæk er i min opsigelsesperiode. Først nægter de at der er tale om samme stilling, men det erkender de senere og tilbyder derfor mig jobbet igen.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 09-07-14 19:08

Din fagforening skal argumentere for at arbejdsforholdet er ødelagt og gå efter en kompensation til dig. Det er sådan man takler en så usaglig opsigelse som den du har været ude for.
De har alene trukket opsigelsen tilbage fordi de ville have en meget dårlig sag i afskedigelsesnævnet.

Desuden burde din fagforening være klar over at virksomheden vil skille sig af med dig ved første givne lejlighed.

Tilbage til fagforeningen og brug de mange argumenter der er for en kompensation...
Jeg håber det lykkes for dig.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 10-07-14 11:54

Jeg er helt enig med bentjuul.

Fra din overenskomst, kan jeg læse:

Kapitel X - Afskedigelser og fratrædelsesgodtgørelse
§ 88 Afskedigelser
Stk. 1. Afskedigelse efter funktionærlovens § 5, stk. 2 (120-dages-reglen)
kan ikke finde sted.
Stk. 2. Hvis en efter reglerne for behandling af faglig strid nedsat voldgiftsret
måtte finde, at afskedigelse er uberettiget og ikke begrundet i funktionærens
eller virksomhedens forhold, kan voldgiftsretten efter påstand
herom underkende afskedigelsen, medmindre samarbejdet mellem virksomheden
og funktionæren har lidt eller må antages at ville lide skade ved
en fortsættelse af ansættelsesforholdet.
Finder voldgiftsretten, at afskedigelsen er uberettiget, men at ansættelsesforholdet
alligevel ikke skal fortsætte, kan voldgiftsretten efter påstand
herom bestemme, at virksomheden skal betale den pågældende en erstatning.
Størrelsen af denne skal afhænge af sagens omstændigheder og funktionærens
anciennitet i virksomheden.
Stk. 3. Underkendelse af opsigelsen eller tilkendelse af godtgørelse er
betinget af, at funktionæren/ikke-funktionæren har været uafbrudt beskæftiget
i virksomheden i mindst 1 år før opsigelsen.
Stk. 4. Afskediges en medarbejder, som har været uafbrudt beskæftiget
i mindst 12 år, skal virksomheden betale fratrædelsesgodtgørelse efter
reglerne i funktionærlovens § 2a og en særlig godtgørelse, svarende til:
– 1 månedsløn for medarbejdere, der er fyldt 40 år
– 2 månedslønninger for medarbejdere, der er fyldt 45 år
– 3 månedslønninger for medarbejdere, der er fyldt 50 år
– 5 månedslønninger for medarbejdere, der er fyldt 55 år
– 6 månedslønninger for medarbejdere, der er fyldt 60 år.
For medarbejdere, der er fyldt 50 år på fratrædelsestidspunktet, betaler
arbejdsgiveren – ud over den særlige godtgørelse – 8 måneders arbejdsgiver-
og medarbejderpensionsbidrag til medarbejderens hidtidige pensionsordning
eller anden pensionsordning. Hvis dette ikke er muligt, udbetales
beløbet kontant sammen med godtgørelsen.
For medarbejdere, der er fyldt 55 år på fratrædelsestidspunktet, betaler
arbejdsgiveren – ud over den særlige godtgørelse – 20 måneders arbejdsgiver-
og medarbejderpensionsbidrag til medarbejderens hidtidige
pensionsordning eller anden pensionsordning. Hvis dette ikke er muligt,
udbetales beløbet kontant sammen med godtgørelsen.
Den særlige godtgørelse og pensionsbidraget kommer til udbetaling, medmindre
medarbejderen på fratrædelsestidspunktet er fyldt 65 år, eller medarbejderen
i tilslutning til fratrædelsen overgår til pension fra virksomheden
eller til folkepension.
Stk. 5. Hvis en medarbejder efter afskedigelse, begrundet i virksomhedens
forhold, i opsigelsesperioden ønsker at deltage i en jobrelevant uddannelsesaktivitet,
bør der gives frihed med løn i uddannelsesperioden.
Der forudsættes minimum 1 års ansættelse på opsigelsestidspunktet.

Så ud fra dette, så er det nu sp. om årsagen til afskedigelsen? Der er noget der ikke stemmer over ens med afsked af medarbejder, samt at søge stillingn besat igen. Når det så oven i købet er derfor du får jobbet tilbudt, så kan det 1. Undre de vil ansætte en netop opsagt medarbejder og 2. At slippe for en erstatningssag.
Ud fra dette, kan jeg simpelt hen ikke forstå finansforbundets holdning til IKKE at indgå i sagsforløbet!

Kommentar
Fra : BitterMand01

Dato : 11-07-14 20:27

Kære Bent Juul og Alka.

Tusinde tak for meget godt input. Det er super at få jeres form for viden og vinkel på en sag, der er uden for ens normale og faglig område.

Der er møde om sagen i næste uge og såfremt i er interesseret, melder jeg gerne udfaldet ud.

God weekend og tak

Kommentar
Fra : alka

Dato : 12-07-14 09:03

Jan men det hører vi gerne om BitterMand01.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 12-07-14 11:01

Spændende at høre hvad der videre sker....