/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Vaskemaskine slår HFI relæ
Fra : lindhoejhansen
Vist : 270 gange
20 point
Dato : 27-06-14 22:14

Hej alle i kloge mennesker.

Jeg har en vaskemaskine, som jeg skiftede varmelegme på for ca. 3 måneder siden.
Den har kørt fint indtil nu, men nu er vaskemaskinen begyndt at slå HFI relæet.

Den tager ikke sikringerne, slår bare HFI fra.

Den starter fint op... dvs:
- Tænder
- Lukker vand ind (Alt vandet)
- KLIK!

Lige når den skal til at køre trumlen rundt, slår den fra.

Så søgte jeg lidt på nettet og der blev jo hurtigt peget på varmelegmet.
Jeg gjorde derfor 2 ting:
- Målte med multimeter og fik de 26.7 i modstand som jeg har fundet frem til burde være normalen!
- Hev varmelegmet fra (Alle forbindelserne!)

Da jeg så startede maskinen igen - så kørte den - altså slog den ikke HFI efter den havde lukket vandet ind!

Nogen der har en ide?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-06-14 22:58

Tja så har du en ovegang i varmelegemet. Eller mere sandsynligt, du har forbundet det forkert.

Måske kommer en af lederene på varmelegemet i forbindelse med stel, når maskinen begynder at køre.
Samtidig med at den begynder at køre, slår den også varmen til.
Et nyt varmelegeme, kan også have overgang, specielt hvis man har vendt det så tromlen skraber på og laver hul i det.
Nu er min fantasi udtømt.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 27-06-14 23:13

Som du selv skriver defekt varmelegme
Når man siger defekt varmelegme er det ikke nødvendigvis i "stykker" modstand mæssigt få så havde du skrevet min vaskemaskine varme ikke vandet op

Den eneste måde at tjekke dit varmelegme er ved en isolationstest

Et varmelegme er lidt som en finsikring hvis tråden bliver slap og rør glasset (metallet i et varmelegme ) så slår hpfien fra da der er overgang til jord, men tager du sikringen ud og måler i mellem enderne vil du kunne måle en ohmsk modstand for sikringen er ikke gået (det kan også være vand der er kommet ind i det yderste rør og der derfor er forbindelse i mellem tråden og det yderste rør

( du kan prøve at måle med dit ohmmeter i mellem skærm og lederen er der gennemgang her er det ikke nødvendigt med en isolationstest for der må IKKE være gennemgang i mellem skærm og leder

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-06-14 09:10

Der er 2 ledertilgange og en jordklemme (stel)
Der må ikke kunne måles forbindelse mellem en af de 2 tilgange og jordklemmen.
Når der er vand i maskinen kan målingen godt vise noget andet.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 28-06-14 13:16

Jeg vi nok sarte den billige ende, og efterspænde varmelegmet, så pakningen slutter til.
Sandsynligvis er det her vandet siver ud og danner overgang til stel.

Selvgjort er velgjort, men sjældent på højde med en fagmand!