/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Mobil-Telefoni / Spørgsmål
10  g_h 4281
Nokia Lumia - fjerne "bras"
Fra : ingelein
Vist : 772 gange
100 point
Dato : 25-06-14 19:19

Hej
Jeg har købt 2 Nokia Lumia 520 mobiltelefoner - og er vildt forvirret over alle muligheder.
Det er jo slet ikke det jeg vil.
1. Jeg vil ikke på nettet
2. Jeg vil ikke have apps - og andet gøgl.

Jeg vil kun kunne ringe - og modtage opkald - og sende og modtage sms. Jeg havde forestillet mig at det var nemmere med sådan en smart phone i stedet for den gamle håndværkermodel. Nu er jeg lige ved at have fortrudt. Det er jo ikke en "mini pc" jeg har brug for.

Desværre har jeg ikke fundet stedet, hvor man kan deaktivere alt det, der skal foregå via "betaling".
Er der mon nogen, som ved bedre?

Jeg har stadigvæk returretten såfremt jeg ikke finder ud af det.
Ingelein

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 25-06-14 19:23

Jeg ville da omgående returnere skidtet og få en mere "normal" telefon - så er du da ude over det problem...

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 25-06-14 19:37

Gå ind i ´indstilliger´ / klik på mobilt netværk/ og SLÅ alt fra = og eller bare lad den stå på Wifi / bluthooth/ mobilt netværk = men slå ovennævnte fra, som du ikke ønsker.

Apps og andet kan du hente VIA din pc - gennem WiFi, bare der er en netværksforbindelse.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 25-06-14 19:40

Citat
hvor man kan deaktivere alt det, der skal foregå via "betaling".

Hvis du mener at købe Apps osv, så bare hop det/de trin over - går ud fra at det er første gang du tager den i brug, ligesom alle/alt andet kan du bare springe det over.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 25-06-14 19:44

Citat
Apps og andet kan du hente VIA din pc - gennem WiFi,

Og så skal du ikke betale for at gå på nettet eller hente.

Men kender ikke din TLF, min tog det et par timer og lidt søgen på nettet - for at forstå telefonen, og nå man først er inde i det, så er det mere simpelt end en pc, der er bare nogle nye ´udtryk´ man skal lære at kende.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 25-06-14 19:58

Hej mig-selv
Tak for alle svar. Ja, jeg tror at der går flere timer + søgen på nettet inden jeg fatter en brik.
Jeg er elegant sprunget over emnet om at aktivere en Microsoft konto. (Telefonen er NOKIA Lumia 520). Det vil jeg lige studere. i Nokias brugervejledning.
Ingelein
Ps. Jeg har da fundet ud af at ringe fra telefonen

Accepteret svar
Fra : mig-selv

Modtaget 110 point
Dato : 25-06-14 20:08

Citat
Ps. Jeg har da fundet ud af at ringe fra telefonen

Det kunne jeg sgu ikke engang, der gik et par timer, før jeg fik slået det til - første gang jeg brugte den, den brokkede sig at skulle på nette osv, hvad jeg sagde NEJ til = + glemte at aktivere brugen af tlf - under netværk.

Og husk så lige, at du altid kan nulstille telefonen = begynde forfra, hvis du fortryder noget.
Men det står også i din manual - samt prøv at søg på ´tuben´ sommetider er en ´grafisk´ udgave bedre end en manual der bare skal læse-tærskes igennem - og så fatter man ikke en pnd alligevel.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 25-06-14 20:13

@mig-selv
Skal man oprette/ aktivere en Microsoft konto? Manualen på 109 sider har jeg printet ud fra nettet.
Hvilken telefon har du?
Ingelein

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 25-06-14 20:24

Som skrevet kender jeg ikke din TLF, men vil mene det kun har betydning for ? backup/mail osv.

Selv har jeg en HTC (150.-) virker perfekt og nem at gå til
http://www.htc.com/dk/smartphones/htc-desire-c/

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 25-06-14 20:27

Diverse ´kontiés kan du altid aktivere på et senere tidspunkt, det er bare gå ind under funktionen/ rne backup/ synkroniser/ mail/ internet/ facebook/ dropbox - og alt andet som jeg ? heller ikke lige kan huske på stående for.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 25-06-14 20:29

Bare - hvis du kan - klik dig igennem uden at oprette noget som helst, eller klik på NÆSTE/ spring over eller lignende.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-06-14 21:59

Det er måske også lidt dumt at købe en " smart telefon " - når det er en mobil telefon du har brug for.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 25-06-14 22:23

Eyvind
Vi ville gerne have 2 ens telefoner, som betjenes ens - og har samme pin-koder. Det er så træls, når gemalens telefon ringer og jeg ikke ved, hvordan den skal betjenes eller vice-versa.
Al begyndelse er svær, men jeg begynder da at kunne finde ud af funktionerne - og ikke mindst betegnelserne - som også varierer fra telefon til telefon - også for smart phones.
Hvis jeg skulle have købet noget andet, ville det være en Doro Liberty - tilpasset vores alder.
Men jeg synes da gevaldig godt om at du kalder mig dum, når du end ikke gør forsøg på at svare på mine spørgsmål. Du kan måske heller ikke betjene en smart phone?

Ingelein

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-06-14 23:21

Jeg har ikke kaldt dig dum - men kun at din handling måske er dumt, når du efterspørger noget helt andet.
Det lyder da mærkeligt, at i har 2 ens telefoner, den ene så ikke er til at styre.
Ens pindkode har ikke noget med telefontyper at gøre.
I dit tidligere spørgsmål, prøvede jeg da at vejlede, i forhold til ønske og behov......Doro mobil.
Sådan en har jeg selv.
Min næste bliver en Android baseret og ikke en Windows baseret smart telefon.

I øvrigt bruges den GRATIS "Windows konto" til at hente små programmer (også kaldet apps)

Kommentar
Fra : vith

Dato : 25-06-14 23:58

Jeg har også en Nokia Lumia 520. Det tog lige noget tid at finde ud af de vigtigste funktioner og jeg har haft stor glæde af denne side

http://download.support.nokia.com/ncss/PUBLIC/da_DK/webpdf/100000313146/Nokia_Lumia_520_UG_da_DK.pdf

som er er mere udførlig vejledning end den, der følger med telefonen. Den vejledning er i øvrigt med uforskammet små bogstaver, hvor den på linket kan justeres, så det er læseligt.

Alt det med at købe apps, spil m.m. kan du bare springe over.

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 26-06-14 06:12

sikker på alle har problemer når en ny dims skal tages i brug/læres at kende/bruge så fat mod. Det kommer

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-06-14 07:44

Min ældre veninde overtog en Iphone 4 efter barnebarnet, hun ville have mig til at fjerne alt hvad der lignede internet og mail fra den, selv om svigersønnen havde lukket ned for wifi m.m. hvilket jeg kontrollerede.
Og så greb jeg hende også i at trykke hårdt på ikonerne når de ikke virkede første gang.

Jeg dømte hende nu ikke da hun var psykisk påvirket af svær sygdom.

Nu ved jeg ikke lige hvor mange apps der er gratis hos Microsoft, men mange af de apps til seriøst brug som banken, togbiletter m.m. er gratis, jeg tager heller ikke en masse ned og bruger heller ikke Facebook, jeg regner den stadig som en telefon selv om den er god til hastesager hvis der har været langt til en computer.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 26-06-14 08:42

@Eyvind
De gamle telefoner er ikke ens - derfor betjenes de forskelligt. Derfor vil vi have 2 ens - og også have de samme pindkoder til mobilerne.
Alt det er ordnet - og det er også lykkedes at fjerne alle apps fra opstartskærmen. Drosle ned for strømforbruget osv.
Alt i alt har jeg brugt 6 timer på at sætte mig ind i telefonens funktioner - og lære gemalen at bruge sin telefon.

Sim-koden rettes fra selve telefonen - i hvert fra fra denne model.

Så dumt var købet ikke. Det er en telefon som har fået mange fine points i tests. Også i udlandet.
Iøvrigt sælger Fona den for 799 i øjeblikket. Elgiganten for 599. Værre er det ikke...........Den lettelse med hensyn til at sende sms, som jeg forventede - er fuldt ud tilstede.
Mange hilsner
Ingeborg -

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-06-14 15:27

Ja ja -

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-06-14 15:41

Citat
Den lettelse med hensyn til at sende sms, som jeg forventede - er fuldt ud tilstede.

Jeg kunne heller ikke fordrage at sende sms på en "gammeldags telefon"

Jeg bruger også min meget til at tjekke mails, ikke nødvendigvis for at åbne dem, men for at se hvad der løber ind, så kan man tage stilling til om det er nødvendigt at åbne computeren med det samme for at følge det op.

Du kan roligt oprette Dig hos Microsoft for at kunne hente apps, ligesom hos Goggle vælter det ikke ind med skidt.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-06-14 15:50

PS.

Har du fundet punktet med at slå Wifi fra, det er en prik med 3 vandrette ((( ovenover.

Telefonen vil søge efter et net i baggrunden og det tager strøm, og faktisk kan man observere at den har fundet net, hvilket vil sige at en klovn ikke har spærret, eller at det er et offentligt punkt.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-06-14 18:34

Ingelein - hop venligst over og kig i dette spørgsmål.
http://www.kandu.dk/spg171400.aspx

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 26-06-14 20:49

Lige en sidste fra mig, hvis du har mulighed for at slå opdatering af programmer/ apps fra, så gør det.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 26-06-14 22:12

Hej mig-selv
Ja, jeg har blokeret alt det, som jeg ikke vil have. Undtagen GPS. Det kunne være helt smart, når vi ikke har TomTom med. Alle ikoner på startskærmen kan fjernes med et 2 sekunders tryk og efterfølgende klik på et "pin-it" symbol. På vores startskærme har vi nu kun Telmores oversigt over de ind/udgående samtaler/sms. Desuden kalenderen og et ikon med de 6 telefonnumre, som er vigtige for os. Jeg bør nok slå nødkald til igen også.
Jeg vil også gerne beholde "notes" på min telefon. Min gemal skal kun kunne ringe/ringes op og sende/modtage sms. Alt det andet har han for tykke fingre til.
Tak for hjælpen
Ingelein

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 29-06-14 09:59

Tak for svaret mig-selv.
Jeg kommer sikkert til at nulstille telefonen, for apps NØDKALD er ikke til at finde igen. Men nu har jeg jo fundet ud af "how to do".
Ingelein