/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Motorsav drevet med EL frem for benzin?
Fra : cristian2
Vist : 325 gange
50 point
Dato : 25-06-14 17:41

Jeg har et fyrretræ som er væltet i stormen. Det skal skæres op. Der hvor træet er tykkest, er det 60 cm.

Jeg skal have købt en motorsav, som kan klare det. Jeg kan se, at der er rigtig mange el-motorsave til salg på markedet.
1. Kan en el-sav klare den opgave?
2. I givet fald - hvor mange Watt skal den min. være?
3. Hvis det i stedet tilrådes med en benzindrevet, hvor kraftig er det så nødvendig, at den er?
4. Er der et minimum mht. sværdlængden, når træet er max. 60 cm tykt?

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 25-06-14 17:48

Hvis du kun har et eller nogle få træer du skal have savet op, vil jeg anbefale en el-motorsav. Jeg har selv haft en af de grå fra Silvan, den fungerede fint, men mit behov var for stort, også til at save en store gamle løvtræer. Hvis diameteren er 60 cm, skal sværdet selvfølgelig være mindst 30 cm, men lidt mere er en fordel. Antal watt er ikke så afgørende, jo flere watt, jo hurtigere er den til at save, men fyrretræ er ret blødt, så det betyder ikke det store.

Alternativet er at finde en billig benzin motorsav på dba.dk eller tilsvarende, men usikkerheden er større.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 25-06-14 18:34

Det går fint med en elektrisk sav. For ikke at save i ledningen vil jeg anbefale, at du tager ledningen bagfra ind i venstre armhule, bag om nakken og derfra ud til saven (forudsat, du er højrehåndet). Du skal nok gå efter en sav med 14 tommer sværd, der er udvalget nok også størst. Husk også at købe kædeolie og file til sværdet.
Alternativet er at få fat i en nabo med sav og dele brændet med ham/hende eller give en frokost for arbejdet. Det ligner overkill at købe en sav til et enkelt træ.
Vurder før hvert enkelt snit hvad der sker, når du kommer igennem. Det er for sent at opdage det bagefter. Og start i toppen! Et råd, jeg fik af en erfaren skovejer.
vh
pbp

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 25-06-14 19:57

Citat
jo flere watt, jo hurtigere er den til at save

har ingen betydning for omdrejningerne/ hastigheden på selve kæden - kun at den kan ´sej-trække´ og det må en el motor ikke, så ryger selve udveksling og andet på den.
En benzin motorsav kan klare lidt flere omdrejninger/ kædehastighed end en el-sav, men til gengæld og mere besværlig og farlig, min solgte jeg et par dage efter jeg fik den = for besværlig til en lille have.
Selv har jeg en Partner el sav, og den klare stammer op til en meter, men at save dem i stykker tager sin tid, og HUSK på at save under træet, så det ikke ligger i spænd, så får du eller saven det at mærke.
Når jeg får en ladning af de helt store og umulige stammer = så begynder jeg med at save dem ´skråt´ og går videre, så er jeg også fri for kløve dem.
Og husk at en skarp kæde fremmer arbejdet med det dobbelte.

Accepteret svar
Fra : mig-selv

Modtaget 50 point
Dato : 25-06-14 20:01

Bor du Jylland? må du gerne låne min - eller jeg kan save det op for dig.

Flække må du selv klare = gør det mens det er frisk, ellers kan det være du står og skal bruge kiler og andet godt.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 25-06-14 20:26

mig-selv, det er ikke så enkelt at hastigheden på kæden, bestemmer hvor hurtigt den kan save. Jo højere effekt på motoren (Watt), jo mere kan du belaste saven, og jo hurtigere vil den save. Men en skarp kæde betyder langt mere end om saven er på 1800 eller 2400 Watt.

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 25-06-14 21:31

Tak for svaret mig-selv. Jeg bor desværre på Sjælland

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 26-06-14 00:35

En anden mulighed kunne være at leje en

http://jepti.dk/search_products/list/all/Motorsav