/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Hvad giver træk på en NRG?
Fra : Salkcin
Vist : 1976 gange
50 point
Dato : 15-06-03 02:55

Hej... hehe, har snart spurgt 100 gange over alt om tuning af min NRG... jeg har tænkt på at bare pille skiverne så den kører 70km/t eller noget? men hvad skal jeg køre for at den får et sygt optræk (gør ikke noget det øger topfarten). Jeg vil bare have at den trækker massivt og "vildt" op til de der 70km/t helst? ivertfald noget som kan definers som et godt optræk :) hvad kan gøre det? eller kræver det meget tun udstyr og en masse afdrosling? for sker vidst ikke meget mere end de der skiver? må da være 1 tundel som kan lave et godt optræk til under 1000kr, men forslag til dem over den pris er velkomne :)
Hvad gør de der ruller i en Vario? så en som havde købt et rør alle noget som havde givet træk? skal helst ikke være synligt for politiet :)

/out Salkcin

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 15-06-03 10:42

Fjern skiverne og fjerne blindrøret, så vil du komme op og kører omkring 60-70 kmt og hvis du fjerner blindrøret så får du et rigtigt godt optræk !

du kan se hvordan du gør på www.moped.dk ....

Kommentar
Fra : Salkcin

Dato : 15-06-03 15:49

Ok... men hvor finder jeg lige en som kan svejse uden det koster en del. Hvad med de der ruller som er i vario? de skulle vidst også give træk/acceleration. En anden ting er så? hvad nu når den skal til syn? skiver kan jo let sættes i igen men hvad med blindrør?

Kommentar
Fra : bambusneger

Dato : 15-06-03 16:08

du kan købe nogle lidt lettere ruller!!! så får du bedre optræk og et lille afslag i topfarten!!!! mekanikeren er ligeglad med om din knallert er lovlig eller er tunet for over 20000,-!!!

med venlig hilsen aske

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 15-06-03 17:17

Salkcin >>> Tja du kan jo få en mekaniker til det ! Eller en eller anden med et svejse apparat...

Du kan jo evt også bare klemme det sammen, men det skal være 100% tæt før det virker optimalt!

Kommentar
Fra : Salkcin

Dato : 15-06-03 17:26

Men det kan jo ses :)

MIne forældre skal helst ikke kunne se det og skal polititet heller ikke... tror de river hovedet af mig hvis det ser ud som om den er "vold tuner" og gør det i deres øjne hvis det er synligt :)

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 15-06-03 20:09

hvis du gør det ordentligt så kan man sgu ikke se det med blindrøret !

Kommentar
Fra : Salkcin

Dato : 15-06-03 22:32

hvis du? hmmm... bare om at finde en som er dygtig til at svejse eller hvad? :)

Ikke nogen som har noget 0-XX km/t på X tid uden Skiver og lukket blindrør? eller bare uden skiver... min lovlige trækker næsten ok op til 35 på speedo (lovlig) på ca. 3-4sek tror jeg

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 16-06-03 10:04

Du kan nok godt regne med 60-70 kmt, og en bedre optræk. Det er svært at sige præcis hvormange kmt/sekunder da det jo afhænger meget af din vægt, din scooters vægt, hvor meget vindmodstand du har osv osv....

Kommentar
Fra : jlasse3

Dato : 17-06-03 00:25

Hej Salkcin!

Har netop idag hentet min NRG hos mekanikeren som har sat en Proma Legal udstødning på, og omdyset den! Og nu har den et meget bedre massivt optræk og kører 5-10 kilomtere hurtigere! Jeg ville derfor KLART anbefale en ny udstødning da den orginale med katalysator begrænser MEGET, rigtigt MEGET, ihvert fald mere end jeg nogensinde havde drømt om! Det skal dog nævnes at jeg har taget skiverne. Proma Legal koster ca. 600-700 kr. og er en rigtig god udstødning når du har standart cylinder på, og desuden ligner den også den orginale lidt! Men jeg vil anbefale du får en forhandler til at omdyse den for dig så du får det optimale træk ud af din nye udstødning, det er meget svært for ikke at sige umuligt selv at omdyse den, min forhandler skulle have 1½ times arbejdsløn, fordi det kræver pillearbejde og flere forsøg, så det bliver lidt dyrt i arbejdsløn, men den køre suverent nu........og det har kostet lige omkring en tusse alt i alt.......

Hilsen Jlasse3

Ps. bare skrive hvis du vil vide mere.....

Kommentar
Fra : jlasse3

Dato : 17-06-03 00:30

Desuden giver rullerne INTET, de flytter kun momentet, altså det punkt hvor den trækker! Fra fabrikken trækker den ens hele vejen op, men jeg har valgt at få min til at Eksplodere ved 70, altså trække ved de 70! Da jeg kører meget på små landeveje hvor jeg har brug for momentet ved overhalinger! Men hvis du køre meget inde i byen er det nice at den trækker vildt i starten og så er lidt dødere længer oppe, men det er smag og behag!

Kommentar
Fra : Salkcin

Dato : 17-06-03 01:40

er der blindrør på den der udstødning? politiet er vel ikke så glade for hvis der ikke er :)

Kommentar
Fra : Salkcin

Dato : 17-06-03 01:42

post igen... jlasse3. Du nævner ikke din tophastighed... hvad er den? :)

Kommentar
Fra : jlasse3

Dato : 17-06-03 02:36

Nej der er ikke blindrør på min Proma Legal, men jeg er har en kammaret som blev stoppet med en på, og han vidste bare kørekort og forsikringspapire os kørte han igen uden vidre omtale! Men hvis du gerne vil have en med blindrør kan du købe en Hebo den ligner også den orginale men koster 1299, så den er lidt dyr hvorfor jeg ikke valgte den! Men Hebo'en er også bedre hvsi du f.eks. på et tidspunkt vil have 47,6 cylinder på er Hebo'en god og det er Proma'en ikke! Men det er en vurderings sag, om du vil have den ene eller anden på! Men hvsi du ikke har planer om større cylinder vil jeg klart anbefale Proma Legal, og derimod hvis du i den nærmeste fremtid har tænkt dig at få større cylinder er Hebo det mest fornuftige!

Min tophastighed er nu lige omkring 100 på speedometeret, før var den omkring 90! Men bemærk at speedometeret har stor fejlvisning så når det viser 100 vil jeg tro det er lige omkring 90!

Men du skal huske at jeg også har fået den omdyset så den køre optimalt, og hvis du ikke har planer om at få en forhandler til at lave det tror jeg ikke du opnår dette resultat, med mindre du ved meget om at omdyse eller kender nogen der kan gøre det ordentligt!

Kommentar
Fra : Salkcin

Dato : 17-06-03 12:59

ok... hvorfor bare ikke købe en tun udstødning så... En Top Performance "Powered" er vel god udstødning til en scooter som er mindre afdroslet (skiver pillet) og ligner den org. og koster 695kr :)

....har somsagt omtalt Malossi Wild Lion, Polino Star Traffic og Top Performance "powered".... er TP Powered ikke bedst til mit formål? :)

Kommentar
Fra : Salkcin

Dato : 17-06-03 13:00

btw... skal sådan en udstødning så omdyses :)

Kommentar
Fra : jlasse3

Dato : 17-06-03 13:18

Proma Legal er også tun udstødning, nu anbefaler jeg bare den fordi jeg har den på, og køre knald godt med den! Men jeg ved sku ik så meget om de andre udstødninger du nævner, men jeg vil også tro at TP Powered er den bedste løsning af de udstødninger du nævner, men bare en udstødning uden den begrænsende katalysator vil hjælpe en del!

Som sagt er omdysning ikke nødvendigt, men det er efter min mening dumt ikke at gøre det, da du ellers ikke får det optimale trækkræft og fart ud af en ny udstædning...........du skriver: "Skal sådan en udtsødning så omdyses", det lyder for mig som om du tror, at det er udstødningen der skal omdysese, det er det ikke, det er karburatoren! En større dyse ville gøre så cylinderen får den mængde benzin den skal, og hverken mere eller mindre, og dette kræver som sagt at man prøver sig frem, og gør det rigtigt!

Hvor gammel er din NRG? For hvis den er forholdsvis nu sidder der en 17,5 mil karburator på den, hvilket er det bedste!

Kommentar
Fra : Salkcin

Dato : 17-06-03 13:45

er en NRG MC3 '02... andet ved jeg skam ikke. Har været tunet til 110km/t før jeg fik den... er lovlig nu... så ved ikke rigtig. Har kørt 1700km... fik den brugt for 10k :)

Kommentar
Fra : jlasse3

Dato : 17-06-03 13:53

Okay så er der 17,5 mil karburator på, hvis ik større! Så det er godt nok, for på de ældre modeller sidder der nemligt mindre karburator på og sp ville du ikke få så meget ud af en omdysning......
Det var da okay billigt den pris!

Kommentar
Fra : Salkcin

Dato : 17-06-03 13:59

vil så lige sige at nogen Ishøj gurkere har haft smadredet sædelåsen også havde højreskjold været en tur nede på siden... men er spartlet og autolakeret nu :)

..var en dreng som var flyttet til USA... så han havde kun kørt på den Sommerferie 2002... så er nice nok

Kommentar
Fra : jlasse3

Dato : 17-06-03 14:14

Okay, det er sku ærgeligt når såe nogle spader stjæler! De sku ha en på hoved.........nå men jeg fik min 10.500 bobs 1 år gammel, så det var også okay pris, det var ved en forhandler, så der er garenti og det hele med!

Hvad ga du for at få den autolakeret?, jeg har nemlig nogle grimme ridser på højre sideskjold, og jeg vil gerne have nye stafferinger på, men de kan ikke klæbe på ridser! Så jeg går også at overvejere at få den til en autolaker, men det er sku ik helt gratis, og scooteren bliver jo ikke mere værd af det!

Kommentar
Fra : Salkcin

Dato : 17-06-03 14:26

fik en pris på 1500kr hos en proof ^ ^

valgte at gøre det selv... skal omlakeres. Er skam pænt nok nu man skal være pænere. Kom til at slibe skjoldet med 220korn sandpapir fordi Sadolin farveland sagde det var nok til Gals-Fiber ting (skod). Men læste at man skal bruge 500korn sandpapir og derover. Ellers koster en Blank sort autolak 90kr og noget universal spartel 52kr. Man skal nok bruge 2stk Autolak... ved ikke om jeg bare brugt for meget til at teste. Var kun mine sideskjolde som fik en tur pga. det knap så gode resultat og jeg tvivlede på der var nok til resten... men kan blive pænt! ved hvordan man skal gøre nu :)

Kommentar
Fra : Salkcin

Dato : 17-06-03 14:34

http://users.cybercity.dk/~dsl30381/skjolde.JPG

der er et billede... eneste jeg lige havde. Du kan se frontskjold er meget blankt og det spejler ting bedre end sideskjold.... kan ikke ses på afstand men tæt på kan man se forskel. Skal somsagt bruges meget finere sandpapir også skal man male det sort også skal man bruge noget blank lak bagefter... ved ikke om man stadig kan bruge autolak bare til at gøre det sort når man skal bruge lak bagefter :/

skal lige finde ud af

Kommentar
Fra : jlasse3

Dato : 17-06-03 14:44

Ja okay man kan godt se forskel, men det er da ik så slemt!!

Jeg ved sku ik om jeg skal kaste mig ud i det selv..........har aldrig prøvet det før! Men nu ser jeg, hvad jeg kan få af tilbud hos en proff ellers gør jkeg det sku nok selv! For dit er da ik såååååå ringe endda.......

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 17-06-03 15:06

jlasse3 -> det er sgu ikke svært, det er faktisk rimligt nemt. Og det kan blive virkeligt flot hvis man gider at være lidt grundig med forarbejdet...

Først spartling af div. ridser.
GRUNDIG slipning af alle skjolde med min. korn 500 gerne højere..
Affedtning af skjolde.
Giv skjoldene grunder
Mal skjoldene med et par tynde lag
Put evt. klistermærker på nu
Laker dem med klar lak, rigtig mange lag.

nogen vælger at slibe lakken meget fint og lakere et tyndt lag til, indtil det er helt perfekt!

Nu har du nogle rigtig pæne skjolde, og det har ikke kostet særligt meget, og det er nemmere at ordne hvis du ridser dem igen, da du har maling og lak!

Kommentar
Fra : jlasse3

Dato : 17-06-03 22:57

Okay Jon, tak for vejledningen, vil overveje at gøre det selv!!!!!!!

Kommentar
Fra : Lesser

Dato : 18-06-04 23:01

hey der... de her fjolser har da ik en skid forstand på NRG.. de taler bare som om de ved en masse, huh!:S

hmm.. nrg'en er rimelig modtagelig overfor alt hvad man gør ved den, så det er ikke så svært igen.

1. Først pil skiverne (der sidder 2 i en NRG, men den ene skal du nok lade side i for ellers skal du skille hele koblingen ad, og den giver alligevel kun 5-7 km/t mere, så det kan sq ikke svare sig at lave noget ved det)

2. Lokalisér dit blindrør (også kaldet udgangsbegrænsning), find en tang og klem så røret helt fladt(evt. tag ehele udstødnignen af og klem blindrøret i en skruestik! HUSK AT SPÆNDE RIGTIG HÅRDT) dette giver næsten det samme som hvis du svejser det til! men for min skyld må du da godt svejse den selv! En af de fordele der er ved dette er at du kan se hvis du har "gjordt det ordentligt" så vil omdr. antallet stige fra 4500-5000 omdr.// til omkring 8000-8500 omdr./M

3. Du bør hvis du vil have ordentligt optræk i NRG'en (den starter med std. ruller langsomt ud har et skod mellemtræk og så fyrerden først op, når den når de 40-45 stykker) std. rullevægt i en NRG er 9,5 g(som også er en del af begrænsningerne :S) jeg vil foreslå en vægt på mellem 2,3- 6g HUSK! nu lavere vægt nu bedre optræk, men det slækker af mærkværdige grunde på tophastigheden, hvilket det fysisk set ikke burde være tilfældet, men sådan er det bare det må man leve med)
Det er faktisk mulig med en alm. 30 Zip med neddrosling at få den til at lette 2-3-cm fra jorden med 2,3 g ruller og ikke andet! SYGT :D

4. I den ældste NRG (mest fra udlandet) er der i luftfilteret en plump som kan være ret åndsvag at få ud men nødvændig...så bare skil det hele ad, find den og smadder den!

dette er nok de grundlæggende NRG tungingstips jeg kan give dig (det burde give din scooter en top hastighed på 70-85 stykker alt efter slidet på din cylinder/luftindtag/benzintilførsel/vejr/temperatur/model/vægt på rullerne/slidt på ruller/tandhjul/kilerem osv. og i nogle tilfælde benzin/olie forholdet)

Du kan også forsøge dig med:

powerexpansion kammer/re (som er et kammer det ved vrid i håndtaget tvinger luft og benzingas ind i motoren)

Opboring af karburator (vil jeg klart fraråde da du ikke kender forholdet mellem motorens behov for benzin og det benzin du vil tilføre, og nej det er slet ikke ligemeget!)

en anden koblingsfjedder (men dette vil jeg også fraråde da det kan skade både kobling rem udvækslingsskiver motor mm. så lad hellere være)

Bare køb et tunsæt og sæt på! nøjes kun med cylinder, variator, forstærket rem, stempel, karburator, udstødning. alt andet er unødvændigt... selvom de forskellige firmaer siger at det virker osv... så er det udnødvendigt for et opnå 2-3 km/t mere og selvfølgelig dyrere! malossi/metrakit er at foretrække!

en sygeste NRG Mht til tofart havde installeret 13 g ruller og havde 50mm cylinder (og ja det kan man godt få) og nogle få andre ting. den kørte på rullfelt over speed-o-meter tallene og fyrede op til 182,3 km/t og da fløj variatorens og koblingskruens gevind an helv.. til! og det siger sq bang det kan jeg sige jer! ( det blev udført i italien, så i har nok ikke hørt om det herhjemme)

men husk at når du tuner din knallert sker der automatisk en masse ting... som du helt sikkert vil opdage...

og husk også at det bedre kan svare sig at tune med de ting man nu engang har og så lidt værktøj!

m.v.h
Lesser (Gilera/vespa/piaggio ekspert og ofte gæst på fabrikkerne i italien)

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 18-06-04 23:45

Lesser > Så vi ved ikke en skid ? Hmm... Jeg kan da se mange ting som du åbenbart ikke har forstået...

1. Blindrøret skal helst skæres af, hvis man klemmer det sammen opnår man ikke maksimal ydelse, hvilket vi vel alle sammen er ude efter.
2. En stigning fra 4500 til 8500 omdrejninger er jo direkte urealistisk ved kun at fjerne blindrøret... Det vil aldrig give 4000 RPM.
3. Prøv at smid 2,3 g ruller i en standart NRG, du vil jo få en helvedes masse omdrejninger du ikke kan bruge til en daddel, den vil på ingen måde køre ordentligt.
4. Lavere vægt = Bedre optræk, ikke helt! Rullerne bestemmer hvor hurtigt udvekslingen sker, og har derved indirekte noget med optrækket at gøre, selve optrækket ligger jo i indstilligen af koblingens-fjedrene og koblingstrykfjederen.
5. Den zip du omtaler kan muligvis have hevet sig på baghjul (hvilket jeg tvivler meget på), men vil på ingen måde have kørt ordentligt.
6. Hvorfor fraråde at skifte koblingsfjederne ? Det er ikke noget der skader motoren så længe man holder sig til fjedre der er "slappe" nok til at motoren kan klare dem.
7. Hvad med sådan noget som forstærket krumtap, membran, tændrør, gearing, kobling osv. ??? Hvordan tror du selv en motor du har smidt fx. et EVO kit eller MHR kit på vil se ud hvis du har kørt med standart krumtap ?? Og en standart kobling bliver jo flået i smadder når vi snakker hårdt pumbede motore.
8. Hvem regner i kmt når vi snakker tuning, det handler om at få sin motor til at yde mest, det vil sige man måler i HK når vi snakker rigtig tuning... Det er jo ikke svært at få en scooter til at køre sindsygt stærkt hvis man bare smidder en mega gearing i den...
9. Malossi og Metrakit... Tja... Hvordan kan du nævne det fortrukne tun uden at nævne mærker som Polini, Fabritz (sp?), Hebo og Top Performance ? Mig bekendt har alle de mærker lavet dele der er vildere end Metrakit's...
10. Haha...! 182,3 kmt med 13 grams ruller...! Den må du sgu længere ud på landet med... Ingen motor vil kunne få en højtydende udstødning til at gå i resondans med 13 grams ruller i. Desuden er det jo ikke specielt hurtigt når vi snakker 50mm cylindre, Danmarks rekorden er så vidt jeg husker 169,33 kmt, med en 70ccm cylinder (altså en del mindre end en 50mm), den nåede så ikke at vise sit maksimale da koblingstrykfjederen og dele af koblingen sprang ud gennem varioskjoldet...

Ved ikke om jeg umidlebart vil kalde dig ekspert, men okay hvis du vil kalde dig det så skal du da have lov til det.

Kommentar
Fra : Lesser

Dato : 19-06-04 01:24

Jon! du har ret i meget af det du skriver... men så meget må man sq selv finde ud af... jeg kan jo ikke sidde her og være direkte guideline til alle der her spørgsmål om knallert/mc.. desuden er det med zip'en rigtigt... uki det tog godt nok næsten 2 min og lidt hjælp at få den til at trække..(måske lidt snyd hvis du syntes) men det er stadig realistisk... PRØV!
desuden hvad kører du selv på???
desuden det der med at delene bliver flået i smadder sker jo kun hvis udregningerne ikke har været gjordt ordentligt... dog kan de fleste krumtapper i piaggio's motorer klare omdr. op til 10000-11000 uden at tage varig skade.. men du kan da have ret i at det nok ville være en god idé at skifte til en racing-krumtap... men som tidligere nævnt.. så langt må man tænke selv!
Jeg ved sq ikke hvor du kommer fra, men her i gentofte og resten af storkebenhavn.. bliver polini og hebo betegnet som jydetun!!!(fattigmands-tun) og kun de kraftigste men nok også de dyreste er gode nok til os... idet vi kører på meget flad vej iforhold til jyder og bornholmere! desuden siger de fleste prof. mekanikkere jeg går på hold med også at metrakit og malossi er det bedste... når det kommer til kvalitet og produktionsmetoder(de fleste af metrakit og malossi's cylindre er kørt til når man får dem, men mekanikere ved eet ikke og beder derfor folk om at køre dem til på traditionelt vis...
og lige her til sidst... du har ret i at når man kommer op i klasserne er mere interesseret i at måle i HK... men skidde være med HK det er jo momentet(neuton-meter) der virkelig giver noget... jeg har f.eks. en suzuki gt380(1973) med 28 HK, og den tager ikke mange, men den har er MEGET stort moment, og kan næsten trække far min fars harley(1993) og min søsters CB500(1999 m. 5 gear)!

Mvh.
Lesser - fastholser stadig min titel som:
Gilera/vespa/piaggio ekspert

Kommentar
Fra : Lesser

Dato : 19-06-04 01:46

Desuden.. jeg gårm ud fra at det er dig Jon, der er ophavsmand til moped.dk... (faktisk en god side når man for wikket den igennem ;D) men jeg har nogle rettelser angående jeres begrænsninger og opstillingen af knallerter(i har sat NRG som en seperat scooter, men den ar lavet af piaggio (ikke vespa))
udffra zip'en står der kun at der er en plump i indsugningen, den passer kun på modellerne som rullede fra fabrikken fra julen 1995- sommeren 1996, og så er der kommet en plasticring i karb'en i new Zip!
men derudover er der blinrør på næsten dem allesammen og 1 ring i udvekslingen(det egentlig ikke en ring, men et forlænget gliderør) og ofte en lang plasticdims i koblingen... desuden er rullevægten forøget til 9g istedet for de normale 6g. og til sidst er der luftfilteret som KAN være plumberet med en plastic prop der bare skal trækket ud...

Mvh.
Lesser
Gilera/vespa/piaggio ekspert

PS. ellers ser alt rigtig nice ud!!!! ***** 5 ud af ialt 6 (siden er jo stadig under konstruktion) kan sq godt forstå hvorfor jeres side er blevet populær blandt folket!!!

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 19-06-04 06:44

Det kan du have ret i, men hvor fedt er det at have en zip der stort set ikke kan køre, men som kan løfte forhjulet en smule...!? Desuden kan de fleste scootere med lidt hjælp køre på baghjul med lidt hjælp, især fx. Jog...

Jeg køre på lidt forskelligt sjov og ballade, har fx. en zip stående (hvilken jeg ikke agter at smide 2,3 grams ruller i som standart.... ;) ) og en Jog og diverse andre små ting...

11.000 RPM er jo også langt fra nok når vi snakker hårdt tun !?

Jeg bor i Ølstykke (nordsjælland) så kender skam godt området helt fint, men det med fattigmands tun må du sgu længere ud på landet med... For det første er både hebo og polini dyrer end metrakit og malossi... For det andet, hvis du kigger på portmaps over de to AC cylindere, vil du se at Polini EVO er hårdere portet end Malossi MHR er. Når vi snakker LC er der stort set ingen forskel, men verdens rekorderne siger stadigvæk at de to stærkeste scootere i verden var en scooter med Polini EVO LC 70ccm (havde 21,7 HK) og en scooter med Malossi MHR Team Speed LC 70ccm (havde 21,6 HK), målinger fra en piaggio motor... DK rekorden i AC tun har en scooter med Athena Racing kit på, der på en minarelli (!!!!) motor havde 15,4HK..!!!

I disse tal er målinger fra Koopmans Tuning (Holland) ikke taget med, da deres felt målet omkring 3-4HK forkert...!

Hvordan vil du tilkøre en cylinder på en fabrik !?

Du har ret i at det ville være sjovere at måle i NM, men det gør man nu og engang ikke, de felter de slæber med rundt til træf har desværre ikke mulighed for dette... Desuden giver HK tallet en glimrende billed af hvor stærk scooteren er...

Er godt klar over manglerne på Moped.dk, jeg har 10 millioner mails (okay, en lille overdrivelse måske) liggende med rettelser, så når jeg en dag her i ferien for tid bliver alle disse ting rettet, også dem du her skriver, disse ting var jeg dog godt klar over, men de skal jo rettes alligevel!

Mange tak for rosen, jeg er glad for at høre at vi ikke selv er de eneste der kan li den :)

Jon Rasmussen
www.moped.dk

Kommentar
Fra : Lesser

Dato : 19-06-04 11:57

hej jon!
det der med at køre en cylinder til på en fabrik er faktisk ikke så svært!
kender du en cylinder honer? nå men det ligner meget godt sådan en som man så sætter ned i cylingerhalsen og som med kontant olietilførsen så drejer med stigende antal omdr/m.(det hele er com. overvåget, har jo været på malossi's fabrik i både hamburg og italien) sil sidst cætter du cylinder og det tilhørende stempel i en slags fræser som derefter talpasser tingene 100% (men problemet er jo stadig hvordan maskinen som det hele skal side på reagerer på det, det er nok det du mener ik?)

hmm.. ølstykke!!! i hvilken del... tæt på værebro eller stenløse? så har du sikkert mødt mange af de rødder der går på ungdomsskuolen og tar på burberen til fest! :S (kommer der en gang imellem altså ølstykke ikke burberen!)

ellers ingen tilføjelser...

mvh.
Lesser

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 19-06-04 14:09

Hmm... Nu er jeg generelt imod for meget tilkørsel, og syntes de der 500km guider er alt alt for opreklamerede, når man kan klare en seriøs tilkørsel på en times tid... Men det lyder da alt sammen med godt, men tror bare stadigvæk at det ikke giver det helt store alt det forarbejde når delene endeligt sidder i maskinen, og skal køres rigtigt sammen...

Hehe det er så nogenlunde samme ende at byen...! Men jeg bor i den modsatte ende. Og ja jeg kender godt alle de fjolser der stadigvæk syntes at ungdomsskolen "hampen" er det fedeste, og bourberen er totalt fyldt med alt alt for små piger og smartass'er...! Så det kender jeg skam godt! Min søster syntes at bourberen er det sejeste, så har da været nede og hente hende hvis tingene blev lidt for voldsomme

Hehe...

Jamen tak for snakken, det var hyggeligt! Du kan jo bare sige til hvis der er andet vi skal have vendt, elsker at diskutere sådan noget for man lærer altid en masse nye ting, hvilket jo er lækkert!

Jon Rasmussen
www.moped.dk