/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Cykel m. indvendige forbremser larmer
Fra : Nikolaus
Vist : 256 gange
50 point
Dato : 18-06-14 13:52

Hej
Har en fin cykel med indvendige forbremser. Når jeg kører, lyder der er et kontinuerligt *KLONK* hver gang hjulet er drejet en omgang - altså på samme sted. Hurtigere hastighed, oftere klonk. Kan jeg gøre noget ved det selv, eller skal hele bremsesystemet udskiftes (som cykelsmed påstår)?

Et lille sidespørgsmål. Det larmer en hel del fra bremsekablerne når jeg kører over bump og småsten. Kan jeg selv stramme dem og undgå denne infernalske larm?

Kommentar
Fra : poten

Dato : 18-06-14 15:08

Klart nok skal det udskiftes - en anden ting ville det have været hvis det kun havde sagt *KLANK*

Kommentar
Fra : Nikolaus

Dato : 18-06-14 15:24

Tak for svar poten. Hvad mener du der kan være galt siden det skal udskiftes?

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 18-06-14 16:55

Hvis du er en smule teknisk anlagt, så kan du jo adskille bremsen og se hvordan det ser ud og eventuelt hvad der er galt. Du kan måske også købe og skifte de defekte dele. Det er lidt svært at fortælle dig hvad der er galt, alene ud fra din beskrivelse.

Jeg forstår ikke hvordan bremsekabler kan lave en "infernalsk" larm.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 19-06-14 07:34

Kabler larmer ??...........Du må have en hørelse som en hund.

Stram dem lidt, uden at fjerne frigangen, og er det grundet at de slasker så monter strips et par steder.

En cykel vil altid knirke et sted, eller også er det kroppen

Kommentar
Fra : Nikolaus

Dato : 19-06-14 09:42

Tak for jeres input!

Nej, jeg ved godt det kan være rigtig svært at diagnosticere noget baseret på en beskrivelse af lyde :) Og det hjælper nok ikke meget, hvis jeg fortæller at lyden (klonk) forsvinder, hvis jeg presser bremsehåndtaget/dimsen let ind (uden at bremse).

God ide at skille den ad. Tror bare ikke jeg får den samlet igen :)

Nej, det er heller ikke selve kablerne, med plastik omkring der larmer. Det er de sidste 5-10 centimeter tæt på selve bremsen, der er blotlagt for plastik. Sidder en skrue hvorigennem kablet føres. Går ud fra man kan stramme bremsen ved at løsne skruen og hive i kablet og stramme igen. Det virker netop som om de slasker.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 19-06-14 09:54

Citat
Går ud fra man kan stramme bremsen ved at løsne skruen og hive i kablet og stramme igen. Det virker netop som om de slasker.

Jeps.
Men det er ikke altid man behøver at hive i kablet, nogle gange skal man blot dreje justeringsskruerne........husk at løsne og stramme kontramøtrikker hvis der er nogen.

Er der "slup" i et kabel er der som regel også for meget frigang i bremsehåndtag.

Kommentar
Fra : DarkKnight

Dato : 19-06-14 15:53

Jeg kigger lige på det snarest, og vender tilbage.

Kommentar
Fra : Nikolaus

Dato : 19-06-14 15:55

JEG kigger lige på det og vender retur ...