/ Forside/ Teknologi / Hardware / Modem / Spørgsmål
10  bredker 320
Trådløs forbindelse mellem PC og tablet?
Fra : Oldboston
Vist : 701 gange
100 point
Dato : 13-06-14 11:41

Jeg har en bærbar pc (en Lenovo T410) med i sommerhus, her i huset findes ingen router eller wifi, så jeg kommer på nettet med mobilt bredbånd (Oister). Min frue har en tablet (Samsung), men kan hun komme på nettet via trådløs forbindelse til min PC, når jeg har tændt min pc og sluttet Oister bredbånd til. Er der nogen, der kan give mig en minutiøs beskrivelse af, hvad jeg skal gøre, for jeg er ikke fortrolig med Samsungs menuer og terminologier, der afviger en del fra det jeg er vant til hos Microsoft og Google.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-06-14 11:52

Fortæl hvilken telefon du har, hvis det er Android som styrer din Samsung så kan du nemt oprette dit eget trådløse netværk og bruge telefonen som router
Hvis det er en ældre Samsung som ikke er en smartphone så kan du sandsynligvis stadig bruge telefonen som modem, men det kræver usb kabel mellem computer og telefon

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-06-14 12:07

Undskyld jeg læste spørgsmålet forkert, det er jo ikke en telefon som skal skabe forbindelse, men Oister mobilbredbånd, du har sikkert en usb dongle med et data simkort fra Oister som du har sat til computeren?
Det burde kunne lade sig gøre at bruge den usb dongle på tavlecomputeren og undgå omvejen med computer imellem:
http://www.oister.dk/kundeservice/mobilt-bredband/opsatning/opsatning-til-tablets/

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 13-06-14 21:06

Brug din bærbare som trådløst hotspot
http://www.computerworld.dk/art/116250/gratis-brug-din-baerbar-som-traadloest-hotspot

Connectify er et gratis stykke software, der lader dig konfigurere din computers trådløse netværkskort, så du kan dele internetforbindelsen. Og det uanset om computeren tilgår internettet via kabel, en 3G-forbindelse eller et andet trådløst netværk.

Med programmet kan bærbare, smartphones, tablet-computere og spillekonsoller såsom PlayStation 3 og Xbox 360 "se" og tilgå dit nyoprettede Connectify-hotspot, og du kan stable sikkerhed på benene med WPA2-kryptering.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 13-06-14 21:15

Eller køb en 3G Router, der kan du sætte Oister modem i og dele trådløst til både PC og Tablet

TP-Link 3G/4G Wireless N Router 261,-
http://www.bj-trading.dk/bjshop/default.asp?pv=TL-MR3420&pn=TP-Link&vare=525884&f=edbp

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-06-14 23:38

Citat
Min frue har en tablet (Samsung), men kan hun komme på nettet via trådløs forbindelse til min PC
efter at have nærlæst spørgsmålet flere gange, så tror jeg du har misforstået noget, hvis du ikke har et program lignende det Klaudi linker til så tror jeg at i har en routter som begge computere kobles til, det virker kun når i hjemme og i skal finde en anden løsning når i er langt hjemmefra.
Kan Oister modemet bruges direkte på Samsung tavlecomputeren? Se mit link i andet indlæg, hvis JA så kan i måske sætte tavlecomputeren op til at være en bærbar hotspot som man kan med en smarttelefon

Kommentar
Fra : severino

Dato : 14-06-14 00:51

Her er to muligheder:
1) Du kan benytte en mobilrouter, hvor du indsætter simkortet, og lader denne skabe dit transportable netværk. Den kan rigeligt dække dit behov med 127 Wifi samt et par LAN porte.
Oister, og hender "3" sælger dem.

2) Du kan købe en lille wifi router, hvor du isætter din USB modem, så har du også et transportabelt netværk. ABEO har en sådan.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 14-06-14 09:53

Connectify er desværre blevet "pro" så den koster $ for at man kan få alle funktioner!

Brug istedet mHotspot
http://www.mhotspot.com/

eller

WinHotSpot
http://www.winhotspot.com/

Det bedste er dog den med en 3G Router, den virker fint.
TP-Link 3G/4G Wireless N Router 261,-
http://www.bj-trading.dk/bjshop/default.asp?pv=TL-MR3420&pn=TP-Link&vare=525884&f=edbp

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 17-06-14 13:57

Klaudi foreslog mig at installere et hotspot på den bærbare pc, og det lykkedes at installere WinHotSpot. Den ligger nu i Programmer med et ikon på Skrivebordet. På Tavle PC'en - en Samsung Android - nyere model, kun et halvt år gammel - har det grå HotSpot ikon, som jeg så trykker på, så skifter farven til blå, og den forbliver blå. Det plejer at betyde, at der er oprettet forbindelse. Men jeg kan ikke rigtig komme videre, Samsung siger, at der ikke er internetforbindelse. Der må være noget mere, jeg skal gøre, måske konfiguration på en eller begge maskinerne? Jeg vil helst nøjes med et hotspot fremfor at købe en mobilrouter, ikke så meget for de 260 kroner, men mere fordi alt det forbistrede isenkram fylder og tager plads op.
Håber på et supplerende råd til at connecte de to maskiner.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 19-06-14 19:27

Start winhotspot fra skrivebordet,
på fanen Main står det navn du skal kigge efter på tablet (Hotspot Name)
Lav et Hotspot Password i feltet udfor stjernerne,
i punktet Share Internet vælger du din internetforbindelse du har på pc,
klik nu på Start

Åbn tablet, find indstillinger for wifi, kig efter navnet som stod under Hotspot Name,
tryk på det og skriv så Hotspot Password og tryk så Ok/Forbind

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 21-06-14 12:35

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 24-06-14 10:26

Når du nu er logget ind for at kigge, så må du da gerne komme med respons!

Eller det er måske for svært?

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 100 point
Dato : 25-06-14 08:35

Ok, du gider altså ikke at reagere når du nu alligevel er logget på for at se status!?

Du får den en gang til!

Start winhotspot fra skrivebordet,
på fanen Main står det navn du skal kigge efter på tablet (Hotspot Name)
Lav et Hotspot Password i feltet udfor stjernerne,
i punktet Share Internet vælger du din internetforbindelse du har på pc,
klik nu på Start

Åbn tablet, find indstillinger for wifi, kig efter navnet som stod under Hotspot Name,
tryk på det og skriv så Hotspot Password og tryk så Ok/Forbind

Godkendelse af svar
Fra : Oldboston

Dato : 05-07-14 15:45

Tak for svaret Klaudi. Der kan være mange årsager til at man ikke svarer hurtigt, men heldigvis har kandu jo ingen regler om det. Jeg har også oplevet at få point en måned efter mit svar, og det gjorde mig ikke mindre glad for at mit svar kunne bruges. Dit svar er glimrende, se også privat mail. Tak igen.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 05-07-14 17:11

velbekomme, nej der er ingen regler om svartid, men man forventer jo lidt interesse fra spørgers side når nu der bliver bedt om hjælp, og så kan man jo godt lige komme med en udmelding om det virker eller ikke når man nu er logget på for at se status!!!