/ Forside/ Interesser / Rejser / Rejser & Udflugter / Spørgsmål
10  jakjoe 1830
Bilferie i Sydnorge
Fra : Oldboston
Vist : 771 gange
100 point
Dato : 13-06-14 11:37

Er der et godt forslag til 8-10 dages bilferie i Sydnorge. Vi er interesseret i naturskønhed og kulturelle ting, såsom kunstmuseer, og vil helst overnatte på små hyggelige byer med familieejede hoteller eller B&B. Måske har nogen af jer holdt en sådan ferie og vil dele sine erfaringer.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-06-14 13:09

Du ved vel at det er det næst dyreste sted af holde bilferie,
husk at fylde godt op med madvarer, øl og vin hjemmefra.

Det er nogle år siden jeg har været på den tur, men et par gode råd,
kør ikke op gennem Sverige, for langt og for mange ens birketræer.

Sejl hellere fra Nordjylland og helt til Oslo, indsejlingen er fantastisk og her er de bedste museer.

Vil du rigtigt se natur i Norge skal du nord for søen Mjøsa og helst ud til fjordene vestpå...

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-06-14 14:00

Off-topic.

Irland opfylder disse betingelser, dog mangler de dybe skønne fjorde......faktisk har landet kun een fjord.

Kommentar
Fra : TEAS

Dato : 13-06-14 18:44

Jeg har været i Norge 3 gange.Vi havde altid spegepølse,ost og leverposteg på dåse med.Vi lå i telt uden mulighed for at køle ned undtagen de utalige kilder der er der.Vandet er så koldt at plumperne er lige ved at falde ud.Herligt land.Gå på biblioteket og lån bøger om Norge.Der er maser at steder med overnatning langs vejene.Tag nogle Ålborg snaps med og normændne får julelys i øjnene.Når du er et stykke inde i Norge fra vest er der fastlands klima det betyder at efter et regnvejr er alting hurtigt tørt og luften er så mild og ren.Normændne er flinke.
God tur
Teas

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 13-06-14 19:42

Hvis I har lyst til at besøge en lille ø lige syd for Oslo, kan jeg varmt anbefale øen Hankø.

Man parkerer bilen på fastlandet og sejler med en lille færge (5 min.) og så kan man overnatte på et hotel som ligger tæt på færgen.
Måske der også er andre private som udlejer, det ved jeg ikke.

Det er et super skønt sted og en oplevelse at vandre rundt på den lille klippeø. Rådyrerne møder man tidligt om morgenen og om aftenen.

http://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0CB0QFjAA&url=http%3A%2F%2Fda.wikipedia.org%2Fwiki%2FHank%25C3%25B8&ei=xDabU4KMGcrd4QTV9YHQBA&usg=AFQjCNF41a3L6qreq_98PaHoAbQG7zehnA&bvm=bv.68911936,d.bGQ

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 13-06-14 19:44
Accepteret svar
Fra : alimak

Modtaget 100 point
Dato : 14-06-14 22:25

Hvis jeg skulle give et råd, så kør til Oslo, eller tag ferjen fra Fredrikshavn til Kristiansand og videre over hardangervidda og videre til Bergen.Når du kører hjem så kør sydover fra Bergen til til Haugesund ,Stavanger og videre syd kysten rundt til Kristiansand hvis I tager båden tilbage til Dk eller til Oslo hvis I kører gennom Sverige til Sjælland.En fantastisk tur med masser af natur.
http://hardangervidda.com/Bilferie/Planlegg-bilferien
http://www.colorline.dk/destination_sommer/hardangervidda
alimak

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-06-14 01:55

Sejl til Kristanssand.

Og tag hovedvej 9 op over Evje, langs med Bygglandsfjorden, forbi Setesdal, videre til Valle og op til Dalen, til Seljord og nedover igen ad hovedvej 41ned langs Nisserfjorden.

En af de smukkeste ruter i hele Norge.

Og der er hytter, små hoteller, B&B
Omkring Evje og Setesdal har der været minedrift og der er stenbrud hvor man kan gå på jagt efter krystaller og mineraler.
Mineralparken i Evje er et besøg værd http://www.mineralparken.no/sider/tekst.asp?side=17

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 19-06-14 17:54

Tak for inspirerende svar,der er noglevirkelig spændende muligheder.Som så ofte før,ville jeg helst fordele pointsene, men da det ikke er muligt, trækker jeg lod mellem jer, dersvarede.

Godkendelse af svar
Fra : Oldboston

Dato : 19-06-14 17:55

Tak for svaret alimak.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 20-06-14 06:54

Tak selv
alimak