/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Utæt lommelygt batteri
Fra : alimak
Vist : 735 gange
100 point
Dato : 12-06-14 18:30

Jeg har en lommelygt somdet har vært utætte batterier i og det er groet fast et hvidt pulver inde i lygten. Er der nogen som ved hvordan man kan fjærne det?
alimak

Kommentar
Fra : finnostervig

Dato : 12-06-14 19:24

Her er lige forskellige nyttige ideer :

http://ham.brugtgrej.dk/forum.php?mode=thread&obj=6392

Finn

Kommentar
Fra : poten

Dato : 12-06-14 21:53

Du allerbedst smid skidt ud...

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 12-06-14 22:57

Smider ikke en lygte der koster flere tusind ud uden at prøve at rense den.
alimak

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-06-14 00:57

Du skal ikke røre for meget ved det hvide pulver, for der er noget syreværk i, der kan være ætsende.

Og så var det måske bedre at have ladet være med at lade den dyre lampe ligge med flade batterier, for jeg er ikke sikker på du kan fjerne det hvide stads, som er gået i forbindelse med materialet lygten er lavet af og har tæret på det

Den eneste mulighed er at lægge lygten i kogende vand og så skylle den grundigt bagefter.-

Og ellers må du nok se i øjnene, at lampen er afgået ved døden

Accepteret svar
Fra : kj

Modtaget 100 point
Dato : 13-06-14 10:29

Prøv at dyppe en vatpind i eddikesyre og rens med det. Det er tidligere lykkedes mig at klare det.
For øvrigt tror jeg at det hvide stads er basisk.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 13-06-14 10:38

Det hvide stads er basisk, det er Kaliumhydroxyd, en af de stærkeste baser vi man har, det er kaustrisk soda, som blandt andet bruges til afløbsrens. Så en syre kan neutralisere det, men du skulle gerne kunne skylle efter med rent vand.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 13-06-14 10:42

Ok men hvad slags syre? Vil prøve eddikesyre senere i dag.
alimak

Kommentar
Fra : kj

Dato : 13-06-14 11:20

Ok med eddikesyre, lidt skrappere kunne være fortyndet saltsyre. Men husk når du fortynder syre at man altid skal hælde syre i vandet, aldrig omvendt

Kommentar
Fra : poten

Dato : 14-06-14 00:25

Citat
Smider ikke en lygte der koster flere tusind ud uden at prøve at rense den.
alimak

hvis det forholder sig som du skriver, ville jeg da overhovedet ikke selv eksperimentere med det - det er da hovedløst.

Lad en fagmand kigge på sagerne, hvis du vil have en chance for at bevare din dyre lygte.

Godkendelse af svar
Fra : alimak

Dato : 14-06-14 17:59

Tak for svaret kj.Det tog ikke alt væk, men lygten virker nu og er ok.
alimak