/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Havetraktor - tjek før køb???
Fra : cristian2
Vist : 431 gange
50 point
Dato : 12-06-14 14:55

Jeg skal købe en brugt havetraktor. Jeg vil ofte maks 5.000 kr. på den. (Jeg kan se på Den Blå Avis, at de fleste inden for to dage efter at annoncerne er lagt op).

1. Hvad skal jeg tjekke/spørg om før købet?
2. Hvilke mærker skal jeg undgå og hvilke skal jeg gå efter?

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 12-06-14 15:07

Det er mest motoren der er det svage punkt. De er bygget til at kunne køre et vist antal timer. Men det er sjældent muligt at få et sikkert tal på hvor mange timer de har kørt.

Jeg ville gå efter en Honda motor, hvis du kan finde en til prisen.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 12-06-14 15:13

Citat
Det er mest motoren der er det svage punkt.
Nej, det er skjoldet.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 12-06-14 15:20

Det der tager livet af havetraktorer er rust i skjoldet.

Der hvor der derudover let kan komme en større efterregning er slidte remme.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 12-06-14 16:07

Klart, hvis man har en 100 år gammel havetraktor, der kører 10 minutter om året, så vil den ruste inden motoren står af. Rust er ret enkel at spotte med det blotte øje.

Men hvis man har en nogenlunde fornuftig havetraktor, der er brugt til andet end 12m2, så vil det være motoren der står af først.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-06-14 17:17

Rust i skjoldet er døden for de fleste traktorer. Husquarna med gear har svage gearkasser, der heller ikke holder for godt. Lejer og især lejebukke er ret kostbare at skifte (knivene). Dårlig oplining af remhjul koster remme. Motorerne er ret svære at slide op.

Jeg ville aldrig aldrig købe brugt. Min Murray med hydrostat gear slår en tønde land en gang om ugen.

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 12-06-14 18:49

De lader til at jeg skal satse på yngre modeller uden for megen rust og slitage. Der findes forskellige billige modeller såsom McCulloch (Pricerunner), som fra ny koster omkring 10.000 - dem må man kunne få for 5.000 uden at de er mere end få år gamle. Eller det er måske katten i sækken?

Hvis jeg i stedet vælger en kvalitetsmodel med år på bagen - hvad koster det så cirka:
1. at skifte remme
2. knive
3. et motoreftersyn
4. - og hvad der ellers skal skiftes regelmæssigt?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-06-14 19:37

Remme + knive plejer at stå i 5-700 kr hos Lyngby Teknik.

Olieskift kan man normalt selv.

Accepteret svar
Fra : fun2

Modtaget 50 point
Dato : 12-06-14 22:24

Det er næsten umuligt at gætte på hvad det vil koste i reparationer at have en havetraktor. Det kommer meget an på hvor heldig du er, hvor meget du bruger den, hvilken model det er. Hvis du vil købe en brugt, og er bange for at det kommer til at koste for meget, skal du nok regne med at kunne skrue på den selv. Det er ikke specielt svært. Du kan købe en nyere maskine af et billigt mærke, eller en lidt ældre af et kvalitetsmærke, igen er det svært at gætte på hvad der er mest økonomi i. Selv ville jeg nok købe en ældre model til billige penge og så vedligeholde den selv.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 13-06-14 11:45

Du kan vælge, at købe en brugt ved en autoriseret forhandler, herved får du garanti, og kan henvende dig hvis du får problemer.
Prøv at læse her http://havemaskinerne.dk/gode-rad-for-du-kober-en-brugt-havetraktor/

f.eks
http://www.cylex.dk/reviews/viewcompanywebsite.aspx?firmaName=rosenholm-have-og-park&companyId=9817081

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 25-06-14 17:27

Tak for svaret fun2.