/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
top eller bundskruer i trapetzplader
Fra : goodboy2
Vist : 5908 gange
100 point
Dato : 11-06-14 10:16

Hej skal have skiftet pvc trapetzpladerne på min udestue !
Hvad skal jeg bruge ???
Topskruer ??
Eller
Bund skruer ?
Hvornår bruger man det ene
Og hjvor når brugerman det andet

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 11-06-14 10:50

Skruer i bunden af dalene flækker ikke pladerne men skal være af den type med en syntetgummiskive, så der bliver tæt. Og du skal bore for, så skruen ikke flækker pladen. Jeg har gode erfaringer med både plast- og stålplader og dårlige erfaringer med at sømme i toppene.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 11-06-14 11:32

Jeg ville vælge topskruer med en blød plastpakning, men der skal bores hul i trapezpladen.
Ved bundskruer kan vandet stå og søbe omkring skruerne.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 11-06-14 11:42

Dem min tømrer satte i, var topskruer, så det går jeg ud fra, er det bedste, når det er en fagmand, der har lavet det.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 11-06-14 13:29

Jaja, men fagmanden ved også lige præcis hvornår han skal stoppe skruemaskinen. For en anden én koster det en del plader at lære det.
Her, hvor jeg kan kigge ud af vinduet til en del svenske bondehuse med trapezplader på taget, er alle trapezpladerne enten sømmet eller skruet i bunden med gummiskive imellem. Det inkluderer taget på mit eget stuehus og ladegård, hvor stuehustaget er lavet af mig og ladegårdstaget af en blikkenslager.
vh
pbp

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 11-06-14 16:59

Jeg ville helt klart vælge bundskruer.
Og nej, du behøver ikke at bore for, se på billedet af disse bundskruer: http://eshop.silvan.dk/vare/bundskruer-m-skiver-t-trapezplader
Når du skruer dem i sidder der to vinger der laver det nødvendige hul i pladen.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 22-06-14 18:25

Bor for. Ellers risikerer du, at plasten flækker! Det er noget andet med stål- eller aluplader; der hjælper en bolsjehammer fint til at prikke hul.