|
| Koblingsolien løber ud ad Puch Maxi Fra : joks | Vist : 1027 gange 85 point Dato : 09-06-14 20:47 |
|
Hej,
når jeg prøver at hælde de foreskrevne 0,22 ltr automatic gearolie på koblingshuset på min gamle Puch Maxi P, løber det meste ud igen. Jeg HAR selvfølgelig lukket bundskruen, og pakningen er ok. Fordi påfyldningshullet sidder lidt besværligt: på højre side af motoren, i stedet for på toppen, lænede jeg knallerten meget til den modsatte side, for bedre at kunne komme til at hælde NED i påfyldningshullet.
Men, olien løber som sagt ud igen, ad et hul på den modsatte side, altså på venstre side, lige under kædehjulet.
Er der nogen der kan gennemskue om der er noget galt her - og hvad?
Tak,
Joachim
PS: kan det passe man ikke kan indsætte fotos i spørgsmålene her?
| |
| Kommentar Fra : poul1erik |
Dato : 10-06-14 09:20 |
|
Jeg har aldrig hørt at man bruger automatic olie på en gammel Puch.
Brug rigtig gearolie.
| |
| Kommentar Fra : transor |
Dato : 11-06-14 02:38 |
|
Poulerik har ikke begrebet, hvad det drejer sig om . det meste gearolie til biler ( vel det han kalder rigtigt) er til hypoid tandhjul . Det holder en oliehinde selv ved højt tryk mellem tænderne,
En skivekobling vil fedte, og kan ikke holde i sådan en olie.
I biler med automatgear er der bremsbånd på planetgearhjulene. Så olien til sådan en gearkasse virker også i en puch med kobling i olien.
På nogle knallerter med våd kobling brugte man gammeldags monoviskøs motorolie i gearkassen.
Gearkassen har velbrug for et åndehul et sted. Men det skal ikke være sådan at olien løber ud bare fordi man hælder lidt med køretøjet.
Påfyldninghul i siden af en gearkasse er som regel placeret så olien lige skal nå op til hullet, når der er korrekt mængde på.
| |
| Kommentar Fra : mig-selv |
Dato : 11-06-14 09:12 |
| | |
| Kommentar Fra : joks |
Dato : 11-06-14 22:40 |
|
Tak for kommentarerne.
transor, du har ret ang olien, tak for forklaringen. Jeg har nemlig præcis ved en fejl hældt alm gearolie på tidligere, og med det samme begyndte koblingen at glide og Puch'en kunne derfor ikke startes. Efter affedtning m petroleum virker koblingen nu igen.
Altså bortset fra at den rigtige automatic gearolie løber ud igen ved KRAFTIG sideværts hældning af knallerten (mindre end 45 grader tror jeg, som jeg husker det. Altså betydeligt mere dyb hældning end man ville kunne komme til ved kørsel, selv hvis man var meget ivrig...). Jeg er ikke i tvivl om mængden på 0,22ltr.
Men jeg må have renset ordentligt af ved det hul, og inspiceret om det er en påført skade som Klaudi foreslår. Men inden jeg går igang med at lukke hullet ville det være rart med mere vished om hvorvidt det kan være meningen at der SKAL være hul, eller ej...
Jeg har lagt et foto her. Skruetrækkeren peger på hullet olien kommer ud ad (beklager den dårlige belysning der gør at man faktisk ikke kan se hullet...). Oliepølen ses også...
https://plus.google.com/u/0/photos?cfem=1&pid=6022597867848276546&oid=115361504312742551880
| |
| Kommentar Fra : mig-selv |
Dato : 13-06-14 02:16 |
|
Kan ikke se noget = billede altså.
Hvis det er ånde-hul, så skal der sidde en slange på hullet, så det ikke øser ud når motoren kører, på min mc går slangen fra ventil dækslet og ned i luftfilteret.
Men syntes det er et mærkeligt sted at anbringe sådan et hul.
| |
|
Hej
Hvis stiften der sidder ved kædehjulet er blevet fjernet (for at sætte større tandhjul på) er der hul ind i motorblokken, og olien vil løbe ud ved hældning af knallerten, dette hul skal tætnes igen, enten ved at lave gevind og loctite. Så vil den aldrig blive utæt igen.
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Dette spørgsmål er blevet annulleret, det er derfor ikke muligt for at tilføje flere kommentarer.
| |
|
|