/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
Vandklovn
Fra : Jytbri
Vist : 492 gange
20 point
Dato : 09-06-14 19:44

Nogen herinde, der kan hjælpe med teknikken bag en vandklovn, (som jeg har fået at vide, en "falde-i-vandet-maskine" hedder) Jeg bygger skøre ting sammen med mine børnebørn, og nu er de kommet med forslag til at bygge en sådan. Men hvad er teknikken, da faldbrættet skal kunne bruges af såvel en lille spirrevip på 40 kg, som af en velvoksen på måske 100 kg! Hilsen mormor

Kommentar
Fra : jegersolen

Dato : 09-06-14 22:40

Jeg går ud fra at det er noget lignende klovnen ude på Dyrehavsbakken.
Hvor man kaster en bold mod et mål, hvorefter klovnen falder i vandet.

"Forlystelsen" virker på den måde, at man skal ramme en rundholdt (rundstok), som derefter bliver skubbet ind, og rammer en bjælke som bliver skudt til side. Bjælken holder pladen klovnen sidder på, så når intet længere holder siddepladen, så gør tyngdeloven resten.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 11-06-14 08:49

Der skal helt sikkert noget ´udveksling´ på også, da et brædt der er belastet med en person, ikke er lige sådan at flytte med en bold.
Det kan man også se på markeder, hvor der er en forsinkelse fra man rammer ´plet´ til manden falder ned.
Ellers er princippet vel det samme som på en galge og der skal trods alt lidt kræfter til at udløse den.