/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Oplåsning af skab på arbejdsplads
Fra : burt28
Vist : 549 gange
90 point
Dato : 04-06-14 08:56

Hej

Jeg arbejder i en stor detail butik , hvor ledelsen åbenbart har en formodning om at der bliver stjålet / bedraget.

Dette har så medført at man fra ledelsens side har truffet beslutning om at man klipper låse op på samtlige af personalets skabe ( skabe som man opbevarer sine personlige ting i - pung , mobil osv) . Dette bliver gjort med firmaets tillidsrepræsentant til at overvåge dette ... Alle ting bliver samlet fra skabet og lagt i poser og strippet .

Jeg har nu to spørgsmål :

Er det lovligt at bryde et skab op uden medarbejdernes tilstedeværelse ?

Nu er der så en person der mener at han mangler et dyrt bælte i sin pose , hvordan står han og firmaet i denne sag ?

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 04-06-14 10:24

Nu er der så en person, der mener, at han mangler et dyrt bælte i sin pose , hvordan står han og firmaet i denne sag ?

Tyveri fra aflåste skabe og skuffer er normalt dækket af ansattes egen private indboforsikring.

At firmaet leger politi ved at klippe låse op, er da kun med til at forværre situationen, og skabe utryg stemning blandt alle, og naturligvis både ulovligt og utilrådeligt. Det er simpelthen dårlig stil!

Er det varslet, at skabene brydes op. Er det sket, eller er det tomme trusler.

Kommentar
Fra : susss

Dato : 04-06-14 10:36

Tror jeg ville blive meget sur over dette hvis det var mit skab de åbnede op...men ok hvis man ikke har noget at skjule er der vel ingen fare

Kommentar
Fra : poten

Dato : 04-06-14 10:58

Citat
men ok hvis man ikke har noget at skjule er der vel ingen fare

Den boller ikke i høretten - jeg ville tale med politiet om en sådan sag.

Hvis firmaet vil have åbnet skabene kan de jo blot bede medarbejderne åbne skabene, alt andet er jo indbrud!

Kommentar
Fra : alka

Dato : 04-06-14 11:05

Det er da en ejendommilig virksom, der fører den personalepoliti. Hvis en virksomhed vil gennemføre et kik i personaleskabene, er det normal kutyme, at det aftales på personalemøder. Nogen aftale har der måske været, sinde TR er med.
Jeg er af den opfattelse, at nå ren lås bliver klippet, så skyldes det begrundet mistanke til den pgl. person, men at klippe alle låse = alle er mistænkt!!!
Føj for en virksomhed, med sådan en personalepolitik.
Om den er juridisk holdbar? Anmeld til politiet, at nogen har brudt ind i dit skab. oplys hvem du har mistanke til!
En seriøs personalepolitik, vil det være aftalt hvordan såvel ansatte som ledelsen vil/skal forholde sig i forb. med at undersøge skabe.

På min tidligere arbejdsplads forekom det ikke, men det skete, at en medarbejder var holdt, og der fortsat var lås på skabet. Vi kontaktede medarbejderen for at vedkommende kunne tømme skabet. Vi satte seddel op om, at alle skabe skulle mærkes med navn og afdeling. De skabe der ikke blev navngivet, ville låsene blive klippet. Dette blev bekendtgjort med opslag i omklædningsrummene, med en angiven dato. Denne fremgangsmåde var aftalt på personalemøde og dermed godkendt af alle.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 04-06-14 11:22

Som ansat har du vel en tillidsmand,

http://da.wikipedia.org/wiki/Tillidsrepræsentant

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-06-14 11:36

Citat
Dette bliver gjort med firmaets tillidsrepræsentant til at overvåge dette ... Alle ting bliver samlet fra skabet og lagt i poser og strippet .

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-06-14 20:08

Det ber klart, at forhånds meddelelse om fremvisning af skabe ikke hjælpe på tyveri. Jeg kan ikke huske reglerne, men et skab som er udleveret til brug for omklædning og opbevaring af private ejendele bør da ikke åbnes af firmaet + en tillidsrepræsentant uden "ejeren" er til stede.

Ps. Jeg har selv i egenskab af tillidsrepræsentant, været med til at åbne skabe, fordi ejeren var holdt op og ikke reagerede på forespørgsel.

Jeg tror ikke den holder i retten. Men spørg din fagforening.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-06-14 01:59

Citat
Er det lovligt at bryde et skab op uden medarbejdernes tilstedeværelse ?

Nej, det er det ikke under nogen omstændigheder.
Og det er det heller ikke selv om medarbejderen var til stede og virksomheden krævede skabet åbnet på mistanke om tyveri.
Medmindre det fremgår af ansættelsesforholdet, at medarbejderen har skrevet under på, at vedkommende er indforstået med uanmeldte inspektioner af de skabe.

Hvis virksomheden har mistanke om, at der bliver stjålet fra virksomheden, så må de sgu ikke selv begynde at lege politi og ransage på den måde.

Så må de anmelde til politiet. Og i øvrigt vil det kræve en kendelse at få de skabe åbnet når det er skabe stillet til medarbejdernes rådighed til at opbevare deres personlige ejendele bag lås og slå

Citat
Nu er der så en person der mener at han mangler et dyrt bælte i sin pose , hvordan står han og firmaet i denne sag

Han har den mulighed at melde det stjålet. Og hvis der ikke findes frem til en der dømmes . ansvarlig for bæltets forsvinden og vedkommende erstatter det, så er det hans egen indboforsikring der skal dække det.