/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
puch maxi start-problem
Fra : joks
Vist : 2007 gange
60 point
Dato : 01-06-14 14:50

Hej jeg har gravet min gamle puch maxi P med rund karburator frem fra garagen og har med fornøjelse kørt lidt rundt på den sammen med min søn. Det gik rigtig fint i et par uger, men så opdagede jeg at der ikke var noget olie omkring koblingen - der kom ikke en dråbe ud af bundskruen. Efter påfyldning af ca 2 dl gear-olie, holdt den op med at ville starte. Det føltes som om koblingen 'gled' i modsætning til før hvor den tog mere hårdt fat og motoren sprang i gang nærmest med det samme. Nu prøver jeg at fejlsøge, og har:
- renset karburator og tjekket luftindtaget. Tjek.
- tappet gml benzin af og fyldt frisk 3% benzin og 2t olie på (jeg ved den burde have 2%, men det var hvad jeg havde på dunken, og tænker at det er ok). Tjek.
- tjekket at benzinen faktisk løber til tændrøret: det er vådt efter startforsøg. Tjek.
- med tændrøret ude, kørt pedalerne rundt og trukket koblingsgrebet: det gav meget overbevisende gnist og udpustning af benzindamp fra hullet. Tjek.
- tappet den gml olie ud af koblingshuset i håbet om at koblingen igen kunne tage hårdere fat.

MEN, lige meget hjælper det. Når tændrøret er tilbage på plads, vil den ikke starte. Ikke så meget som en lille prut. Der er tydelig modstand i pedalerne når man trækker koblingsgrebet. Men det er svært at høre om stemplet overhovedet kører frem og tilbage. Min teori er at når tændrøret er ude fungerer koblingen fint, og skaber gnisten. Men når tændrøret er i, er det måske så tilpas meget sværere for koblingen at få fat pga kompressionen, at den bare glider rundt. Derfor tappede jeg koblingsolien af. Jeg har ikke decideret af-fedtet olieresterne, bare hældt det flydende fra.

Nogen ideer til hvad jeg bør gøre?
Tak,
Joachim

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 01-06-14 20:40

Citat
fyldt frisk 3% benzin og 2t olie

Hvor køber du dét benzin henne? :-P

Mine sidste erfaringer med en MC, er ? at de ikke kan tåle andet/ tykkere/tyndere olie end ANBEFALET, så ryger en pakning eller ? flere... og ISÆR totakts motorer har et kolonormt ? tryk i motorhuset - hvad en firtakts motor ikke har, den udligner trykket/ komprisionen gennem diverse kanaler.

Citat
Når tændrøret er tilbage på plads, vil den ikke starte.

Er du sikker på at du ikke har brændt tændspolen af/andet af = man laver ikke gnister for at se - OM det virker = men skifter tændrøret OG håber på det bedste - når det er sat på.
Og så skal GLØDETALLET svare til hvad den originalt er købt med, ellers står du bare med et tændrør der siger PRUT en gang og nyt - igen.
Og tændrøret skal være ? ´nøddebrunt´.
https://www.google.dk/search?hl=da&source=hp&q=alt+om+t%C3%A6ndr%C3%B8r&gbv=2&oq=alt+om+t%C3%A6ndr%C3%B8r&gs_l=heirloom-hp.3..35i39j0i22i30.1310.6380.0.8751.14.14.0.0.0.0.234.1431.12j1j1.14.0....0...1ac.1.34.heirloom-hp..0.14.1431.C8RogTa1s9s

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 60 point
Dato : 01-06-14 21:44

Når du ikke kan høre stempelet gå med rund, så går det ikke med rundt, men motoren står stille, så der gliders på koblingen.
Nu er det heller ikke gearole der skal bruges, men speciel automatik olie, der er meget tynd.
Olien har thansen.
Om det kun er den tykke olie der er skyld i fejlen, eller om simmerringen mellem krumtaphus og koblingshus er defekt, så der kommer olie ind, skal være usagt, men så burde der kommer olierester på tændrør.
Hvis du vil affette koblingen, så brug ikke benzin, men petrolium.
Husk det skal være et tændrør med kort gevind:
http://www.thansen.dk/scooter-knallert-mc/knallert-og-scooterdele/puch/maxi-p-k-e50/taending/taendror-b-4h-ngk-p-k/n1709621274/pn-1284899989/
VH Palle

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 01-06-14 21:56

Er det, det rigtige gearolie har brugt ????
I instruktionsbogen står der "Automatic gearolie"

Hvis du er i tvivl om stemplet køre op/ned når du forsøger at starte den, kan du jo bare pille dækslet af til svinghjulet, og se om det kører rundt, når du prøver.

Noget tyder på at koblingen ikke tager rigtigt ved, måse på grund af forkert type olie.

Blot et par forslag

MVH

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 01-06-14 21:58

Glemte lige:

Der skal være 0,17 L Automatic gearolie på en "P" model.

MVH

Kommentar
Fra : joks

Dato : 05-06-14 11:24

Tak for Jeres kommentarer!

Jeg har nu affedtet koblingen ved at cykle lidt rundt og betjene koblingen med en deciliter petroleum (tak for tippet pallebhansen) fyldt på koblingshuset.

Og ved at pille dækslet af til svinghjulet i modsatte side (tak for tippet viskinge) var det meget nemt at konstatere forskellen på hvornår koblingen greb rigtig fat og hvornår den bare gled. Det ville en garvet Puch Maxi kender sikkert også kunne føle + høre alligevel, men for mig var det godt også at kunne konstatere visuelt.

Dette var det helt rigtige at gøre. Det har ikke været den rigtige "automatic gearolie" jeg havde fyldt på sidst. Nu griber koblingen igen fat, og jeg har tappet petroleumen af igen. Er det denne "Puch Maxi gearolie" fra THansen der skal på? (der står ikke noget på dunken, og ikke noget om "automatic", så jeg tænker om den måske er gearolie til en puch maxi 2gears?
http://www.thansen.dk/product.asp?n=1388086125&pn=1388086075

MEN. Selvom jeg er kommet et væsentligt stykke videre med koblingen, så springer den stadig ikke igang... Som skrevet er der fin gnist på tændrøret (hvorfor skulle man dog ikke SE på tændrøret om der er gnist, som "mig-selv" anfører?), fri passage i luftindtaget, og rengjort karburator. Jeg har ikke tjekket udstødningen - altså om den kan komme af med luften - ud over at der løb omkring en deciliter rustfarvet vand ud af udstødningen da jeg løftede knallerten op på baghjul. Er det værd at afmontere den for at øge chancen for at den springer igang?

Hvordan kan jeg afgøre om den smule væske der sidder på tændrøret faktisk er benzin + 2-taktsolie, olierester fra den gml tyktflydende koblingsolie, eller petroleum fra affedtningen?

Hvordan kan jeg tjekke om simmerringen mellem krumtaphus og koblingshus er defekt? Skal jeg købe denne: http://www.thansen.dk/scooter-knallert-mc/knallert-og-scooterdele/puch/maxi-p-k-e50/kobling/koblingsaftraekker-puch-maxi-p-k/n1709621271/pn1709622426/

Der er én ting mere jeg er usikker på om er ok eller en fejl: bagved dækslet til koblingshuset finder jeg det Thansen kalder et "koblingstrykdæksel". I midten af dette sidder en "dims": et stort fladt rundt hoved med en kort aksel hvorpå der sidder en lille låsering og et kugleleje. Det der undrer mig, er at den bare sidder løst i hullet i midten af koblingstrykdækslet, og falder ud hvis man læner knallerten til siden uden det yderste koblingsdæksel monteret, til at trykke den ind på plads. Skal det være sådan?

God grundlovsdag!

Kommentar
Fra : joks

Dato : 05-06-14 12:13

Mht den sidstnævnte "dims", ser det rigtigt nok ud, det er nr 76, "Thrust bolt", på tegningen her:
http://www.dansmc.com/puchmaxi_clutch.JPG

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 05-06-14 21:17

1.Ja, det er den rigtige olie, som de før solgte som: automatic gearolie.
Men om den glider igen med olien, er jo spørgsmålet, så få først liv i dyret.
2. Jo man kan selvfølgelig se på tændrøret om der er gnist, når det ligger an mod topstykket, men man skal bare være klar over at det er væsentlig sværere at slå gnist ved kompression.
3. Nej udstødningen har ikke nogen betydning, kun hvis man vil havde de sidste 5 % af effekten med i tophastighed.
4. Du er nok ikke i tvivl hvis der hænger en fed flydende olie-hinde på tændrøret.
5. Det er svært at afgøre om simmerringen er defekt, men hvis knallerten bruger olien, eller der kommer luft ud af koplingshuset under gang med proppen af, eller den ikke vil starte efter olien er påfyldt pga. fedtet tændrør, så er det simmeringen. Så vent med olien.
5. Der er ingen grund til at købe aftrækker, undtagen du vil adskille hele motoren, eller skift platiner.
6. Koblingstrykdækselet har den løse trykknap, et ret simpelt system.
VH Palle

Kommentar
Fra : joks

Dato : 09-06-14 20:29

SÅ kom der liv i dyret! Med tændrøret skruet ud, holdt jeg hånden for åbningen i topstykket og mærkede lufttrykket - men ingen væske! Det var jo lidt mærkeligt eftersom jeg lige havde renset karburator og der fint løb benzin ud af tanken. Årsagen var at det lille benzinfilter i karburatoren var tilstoppet selvom jeg lige havde renset det. Formodentlig fordi der løbende kommer lidt rust-rester ud ad tanken.

Tak for hjælpen!

Godkendelse af svar
Fra : joks

Dato : 09-06-14 20:30

Tak for svaret pallebhansen.