/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Har I læst denne artikel fra Politiken?
Fra : Tonganeseren
Vist : 817 gange
300 point
Dato : 31-05-14 16:55

Kilde: Ritzau i Politiken den 30. maj 2014 klokken 06.00

Indland:
Når jagttiden for jægerne skæres ned, så skyder de alligevel det samme antal dyr eller fugle på kortere tid.

Når truende vilde fugle og pattedyr skal beskyttes, er kortere jagtperioder for jægerne et udbredt middel til at komme den truede art til undsætning.

Problemet er bare, at det overhovedet ikke hjælper.

Det viser en omfattende analyse af 50 års ændringer i de danske jagttider sammenholdt med, hvad jægerne skød i samme periode.

Jægerne nedlægger med andre ord det samme antal fasaner eller rådyr bare i den kortere periode.

Analysen er lavet af seniorforsker Peter Sunde og seniorbiolog Tommy Asferg fra Aarhus Universitet som led i rådgivningen til Naturstyrelsen og Vildtforvaltningsrådet.

Der har været en fejlagtig fornemmelse af, at det med at hakke nogle uger eller måneder af jagtsæsonen var et af de få instrumenter, man havde til at hjælpe en truet art i tilbagegang, siger seniorforsker Peter Sunde.

Men åbenbart er de danske jagttider generelt tilstrækkeligt lange til, at jægerne kan kompensere for indskrænkninger i den samlede jagttid ved at koncentrere deres indsats i den tilbageværende jagttidsperiode.

Omvendt øger jægerne så heller ikke deres samlede jagtindsats væsentligt, når de får tildelt længere jagttid på en bestemt art.

Det er altså en pseudoforvaltning uden nogen effekt. Hvis man virkelig vil give en hånd til truede arter, så skal man finde på noget andet end jagttiden, siger Sunde.

Forskerne har analyseret 63 jagttidsændringer i årene 1957 - 2007 for 28 arter og jægernes indberettede udbytte over de 50 år til vildtudbyttestatestikken.

Analysen viser, at ændringerne generelt har haft minimal indflydelse på jægernes udbytte. Især når det gælder de stationære vilde dyr, der ikke trækker, er effekten ikke-eksisterende.

Ifølge formanden for Danmarks Jægerforbund, Claus Lind Christensen viser undersøgelsen, at længere jagtperioder så ikke truer vildtet.

De grønne organisationer mener tværtimod, man kan korte yderligere af jagttiden.

Citat slut!!

Citatet er bragt af Tonganeseren.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 31-05-14 20:35

Når det ikke hjælper er det sikkert fordi det største antal dyr og fugle bliver skudt i de første døgn,
hvor jagt forbudet ophører.

Sikke en oplevelse for en næsten tam and eller råbuk, når det pludselig går løs.

I stedet for at forkorte jagt tiden, burde man udskyde den,
helst ind til Jul, det vil hjælpe...

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 31-05-14 22:17

Citat
Sikke en oplevelse for en næsten tam and eller råbuk, når det pludselig går løs.
Det ville klæde dig, svendgiversen, kun at udtale dig om noget du har forstand på.
Derfor forventer jeg heller ikke flere indlæg fra dig om jagt.

Fint nok, at du er jagtmodstander, men så opret en tråd hvor vi diskuterer emnet.
Teser som, "næsten tam råbuk" kan du stikke skråt op.

Nogen vil nok sige at jeg overreagerer, men jeg bliver edderfløtme så sur, når personager som Svend begynder at bringe den slags vrøvl på banen.

Tommy.
Grrrrrrrrrrrrrrrrrrr....

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 01-06-14 15:04

De to forskere er givetvis blevet sat på sagen med et såre gennemskueligt formål, nemlig at påvirke Vildforvaltningsrådet til at gennemføre massive fredninger overalt i dronningeriget. Muligvis tager jeg fejl, men hvordan fortolker I udmeldingen fra forskerne?

Accepteret svar
Fra : Kaptajn-Tommy

Modtaget 300 point
Dato : 01-06-14 20:05

Artiklen er svær at tyde - for mig...
Når jeg "pløjer" artiklen igennem får jeg det ene øjeblik en følelse af, at jagttiderne skal være som de er, da det åbenbart ikke nytter at forkorte dem.....I næste øjeblik fortolker jeg det som om, at visse arter skal fredes...?

At fasanen er kommet i spil, det forstår jeg godt nok ikke, da alle ved, at 98% af de fasaner der nedlægges er udsætnings fasaner -og derfor vil en fredning være nyttesløs

Citat
Ifølge formanden for Danmarks Jægerforbund, Claus Lind Christensen viser undersøgelsen, at længere jagtperioder så ikke truer vildtet.
Uanset hvad man ellers mener om DJ har CLC en god pointe.

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 02-06-14 09:16

Det er som vanligt, en dumme overskrift.

Jægerne skyder det samme på den halve tid
Når jagttiden for jægerne skæres ned, så skyder de alligevel det samme antal dyr eller fugle på kortere tid.

Er det, det eneste man læser, siger hjernen, de grådige jægere.

Læser man videre, er det virkelig noget om ingenting, rigtig dårlig artikel.
Der står intet, som ingen ved.
Pointen er, at fortælle at indskrænkning i jagttider ikke har den store effekt på at beskytte truede arter.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 02-06-14 09:29
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-06-14 13:07

>når personager som Svend begynder at bringe den slags vrøvl på banen.

Helt enig med katekismus

Min kones mor fodrede sultne fasaner hele vinteren, da jagtsæsonen begyndte blev de alle skudt
af hende jagt og dyre venlige naboer, så flyttede hun.

Vor nabo derhjemme, tidlige fiskeriminister Henning Grove, nu lige død, havde rådyr i pleje,
næsten tamme, de smagte nu ikke helt som vildt, de var jo fodret op med roer...

Hermed har vi vel så dokumenteret at dette ikke er pure løgn for de fleste dyre venner:

>>"næsten tam råbuk" kan du stikke skråt op"

>da alle ved, at 98% af de fasaner der nedlægges er udsætnings fasaner -og derfor vil en fredning være nyttesløs

Er det jagt?
Lidt svært at skyde dem, når de sætter sig på gevær løbet og ber om mad...

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 02-06-14 22:13

Citat
Min kones mor fodrede sultne fasaner hele vinteren, da jagtsæsonen begyndte blev de alle skudt
af hende jagt og dyre venlige naboer, så flyttede hun.

Vor nabo derhjemme, tidlige fiskeriminister Henning Grove, nu lige død, havde rådyr i pleje,
næsten tamme, de smagte nu ikke helt som vildt, de var jo fodret op med roer...
Ja og min farbrors mosters søsters niece, hvis onkel, som havde en kammerat der var bror til naboens grantantes søsters fætter, hvis kusine, som forøvrigt var gift med den lokale præst, havde også engang en fasankok som blev kørt ned af en bil - og derfor synes jeg, at alle bilister er nogle svin.

Citat
Er det jagt?
Lidt svært at skyde dem, når de sætter sig på gevær løbet og ber om mad...
Nej, det er ikke jagt - man kan jo ikke skyde dem når de sidder på geværløbet - og derfor er alle jæger oplært i, hvordan man kværker en fasan.

Citat
Hermed har vi vel så dokumenteret at dette ikke er pure løgn for de fleste dyre venner:
Nu påstår du jo at du er ingeniør....fandens så mange ingeniører vi har på jagtsitet....nå, lad det nu ligge... Jeg håber da, at du på dit arbejde bruger en mere overbevisende dokumentation - end at henvise til din nabos fætter....

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 03-06-14 16:04

Her er et klip fra MetroX - dagens udgave, hvor endnu en forsker udtaler sig mod bedre vidende.

Rune Kristiansen understreger, at han med åbne arme vil byde hvidhajen velkommen, såfremt den kommer til 'landet', og at danskerne på ingen måde efter dens ankomst behøver at frygte at hoppe i bølgen blå.

- Jeg ville klappe i mine små biolog-hænder, hvis hvidhajen fandt vej herop. Det ville kun gøre vores natur rigere, og hvis det er, har danskerne ingenting at frygte, siger Rune Kristiansen og understreger, at hajen siden skrækfilmen Dødens Gab er blevet betragtet som et skadedyr. Noget, der ifølge havbiologen er en kæmpe misforståelse.

- Som badegæst har man intet at være bange for, og man gør klogere i at rette fokus mod badesikkerheden, da der er langt flere, der dør af at drukne end af hajangreb.

AK ja. Og de får løn af Staten.

Mvh.
Tonganeseren

Der er ikke fredning på hvidhajen.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 03-06-14 19:25

Pyyyh ha, det er nemlig kun i Australien, New Zealand og Sydafrika at badegæsterne bliver angrebet af hvide hajer. Rune Kristiansen garanterer nemlig, at det ikke vil ske i Danmark. Manden er jo tydeligvis et fjols.

Australien har en helt anden tilgang til hvide hajer end tåben Rune Kristiansen har. Australierne vil jage og dræbe de store hvide hajer, som udgør en trussel mod svømmere og surfere ved den australske vestkyst.

Antallet af hajangreb er steget markant ud for Australiens vestkyst, og myndighederne vil nu begynde at fange og aflive hajer, der kommer for tæt på strandene.

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 04-06-14 15:34
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-06-14 17:06

Fint med et nyt afledende emne,
lidt svært at få medhold i at vride halsen over på fasaner, som man har fodret hele vinteren...

Vi skal hverken have ulve eller hvide hajer i Danmark, men vildsvinet var her før os...

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 04-06-14 17:55

Jeg har sagt det før - siger det igen; 99% af, hvad der kommer via EU er gak i låget.

MEN!! At vildsvinene må skydes hele året rundt, betyder jo ikke, at jægerne absolut skal.
Jægerne kan jo ret beset lade være.

Mvh.
Tommy.

Til Svend.

Citat
lidt svært at få medhold i at vride halsen over på fasaner, som man har fodret hele vinteren...
Du bekræfter mig i, at ingeniører hverken forstår ironi - eller har humoristisk sans.

Citat
men vildsvinet var her før os...
Høøøøøø svend, det var ulven skam også.
Hvad lægger du til grund for, at svinet har mere ret til at være her, end f.eks. ulven..?

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 04-06-14 18:15
Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 09-06-14 19:04

Jagtrapport fra de "gravede jægere"

https://www.youtube.com/watch?v=ZRSNDU-6APw

Mvh.
Tommy

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 10-06-14 08:32

Ham den "gravede" jæger kender jeg !! Der er to muligheder: Enten Hæ eller Balledoof - to lige store narrehatte, som ved flere lejligheder har demonstreret deres "dygtighed" udi det jagtlige - den ene er for resten ligeledes riffelinstruktør hos DJ!!!!

Hvis EU og Naturstyrelsen synes som ovenfor anført omkring nedskydning af vildsvin, gælder det samme så ikke for ulve ???

Det er mageløst som tingene er skruet sammen: P.g.a. faren for svinepest skal alle vildsvin, der forsøger at passere den dansk/tyske grænse, nedskydes !!!
Hvorfor kan danske svinebaroner få lov til deres svinefabrikker i f.eks. Polen, med eksport til bl.a. Danmark, vel vidende at svinepest er forekommende i stor stil i netop Polen ???

lidt svært at få medhold i at vride halsen over på fasaner, som man har fodret hele vinteren... skrev svendgiversen. Jamen Svend - dette bliver skam gjort hver eneste dag på opdrættede dyr overalt i verden: kvæg, grise, kyllinger, får m.v. !!!
Jeg er enig med dig i, at opdræt af fasaner, ænder og agerhøns blot med nedskydning for øje, ikke har spor med jagt at gøre i min optik. Dette synspunkt tror jeg for øvrigt mange jægere deler med mig, men udsætning af nogle få fugle er skam med til at holde bestandene nogenlunde på et niveau der er acceptabelt ! At du ikke kan lide jagt er helt i orden med mig, men er du selv foragter af godt kød, det være sig fra tamdyr eller f.eks. en dyreryg eller røget dyrekølle ?? Eller en såkaldt "moseand" - blot tænk på de sovse der serveres til !!!

ØV4

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 10-06-14 23:01

Nemlig - kære ØV4

Folk aner ganske enkelt ikke hvilke lidelser svin og andet tamkvæg udsættes for i den livscyklus de gennemlever.
Jeg har ofte overværet hvorledes køer, svin og ikke mindst heste skriger af rædsel, når de får færten af blod på slagteriet. Hver gang har jeg måtte forlade sceneriet i utide, fordi jeg ganske enkelt ikke kan klare mosten.
Men det er jo også lettere at begive sig ned i supermarkedet, hvor en pakke kød ikke giver antydning af slagtekvægets sidste minutter, før de aflives.
Jeg har det også skidt med hvordan hønsene vantrives i deres triste liv - og ikke mindst hvordan de - ophængt i løbene - kører rundt i en maskine og dør i et helvede af baskende vinger og skrig.
Føj for den lede.
Jeg har derfor intet til overs for det hykleri visse skribenter herinde demonstrerer.
Her på matriklen tilbereder vi vildtkød mindst to gange ugentligt, og jeg har det fint med at bruge kød fra et rådyr, som i et splitsekund intetanende forender efter en velplaceret kugle.
Der kan ske fejl under jagt, men vi skal alle træne maksimalt for at mindske risikoen for anskydninger.
Brug en kaliber som man kan håndtere, så rekylskrækken ikke forårsager anskydninger og træn en gang ugentligt. Det gør undertegnede i hvert fald.

Tak for indlægget - ØV4. Yderst relevant.

Mvh.

Tonganeseren, som natten mellem søndag og mandag oplevede noget helt fantastisk. Jeg sad på terrassen foran vores sommerhus på Fejø - og røg en cigar. Pludselig kom et stort insekt langsomt brummende hen imod mit højtærede ansigt, da en stor flagermus lydløst snuppede insektet mindre end 25 cm fra min næse. Jeg kunne høre en knasende lyd, da flagermusen bed sammen om den flyvende bille.
Wauw!!!

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 11-06-14 15:08

Nej hvor en herlig nat sådan at sidde på terrassen og nyde god tobak ! Og hvilken oplevelse med billen og flagermusen på så nært hold !! Det oplever man nok kun ganske få gange i sit liv !!!

Det var sgu' godt at det ikke var en kendt forfatter der pludselig ødelagde natteroen - klumpen havde nu nok ikke bevæget sig lydløst som flagermusen ?? Den knasende lyd der efterfulgte opstod, da hans dænder gik i stykker ak ja, denne forfatter, denne forfatter - jeg kan sgu' pludselig ikke huske hans navn, men han ligner Tummelumsen en hel del, blot noget federe !!! Og så skyder han ad h.... til, selvom han påstår at være aut. skydeinstruktør hos DJ !!!!

ØV4
Har aldrig boet omkring Horsens, ej heller gået fallit !!!

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 11-06-14 16:05

Fine beskrivelser fra de herrer.

Citat
selvom han påstår at være aut. skydeinstruktør hos DJ !!!!

Jeg husker så tydeligt, at jeg engang fra omtalte personage har læst - jeg har desværre ikke et link, da fjolset jo har skrevet utallige indlæg - det ene mere forvrøvlet end det andet.....Nå men personagen skrev;
Citat
"Det er overhovedet ikke nødvendigt at kunne skyde for at være skydeinstruktør, bare man ved hvordan man rammer"

Samme fremgangsmåde brugte fjolset da han han skrev, at han var raketingeniør på Cape Kennedy.
"Det er overhovedet ikke nødvendigt at vide hvorledes trykforholdene er i en raket, når man kender til brugen af et vakuummeter."

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 11-06-14 16:15

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 11-06-14 20:39

For at komme tilbage til tråden....

Hvis og såfremt Ballepølsen havde mod og mandshjerte nok, havde han gentaget det indlæg han i tidernes morgen skrev på Jagtformidlingen(?)

Citat
bent
Indlæg nr: 5
Brugere

Antal indlæg: 53
Tilmeldt: 27.07.07 Lagt på d. 29-07-2007 02:12

Hej Clas og tak.

Jeg håber sandelig vi ses inden da – hvad med nu når der er høstet?
Jeg skal betro dig en lille hemmelighed. Jeg har fået fat i nogle vagtler og dem skal Trold og hans søskende få lov til at finde på marken og så bliver det spændende, at se om der er stand i dem. Er der det er det fint og er der det ikke, så tager vi den derfra. De skal også have lov til at prelle på dem langt og inderligt, hvis de vil.
Det vigtigste er, at de bliver vækket!
Der bliver mindst to hønsejagter i år, hvis du er interesseret så send mig en mail.
Jeg har fået et mindre problem her til aften. Når Trold sover på sofaen, så drømmer han og falder ned på gulvet. Der efter bliver han så bange, at han kravler ind under sofaen. Så skal jeg ned på mine gamle knæ og logge ham ud igen. Det er sket nu to gange, men nu har jeg sat en stol for.
Mvh.
bb1
Ingen jagt uden en vel dresseret jagthund.

Mvh.
Tommy.

PS.
Er Trold en computer..? Trold skal jo "logge" ud

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 12-06-14 08:23

Er det hundene eller vagtlerne der helst skal være stand i ??????
Inu engang viser bemeldte Ballepølse, et herligt navn i øvrigt, at han altid befinder sig på fy-fy område - en rigtig "jæger" som kun kan begå sig med ulovligheder som hjælpemidler, føj for satan !!!
Var det ikke hans hund Knold der aldrig opnåede noget som helst, skønt Ballens pralerier om det modsatte !! Var den ikke også skudræd ? Eller var den blot offer for virkningen af stødhalsbånd ??

ØV4
Ingen af mine hunde har nogensinde haft et hvidt øre !!!

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 12-06-14 14:39

Ja det er godt nok mærkeligt med det der hvide øre.
Mon der er stamtavle på dyret ? Ups, her menes hunden.

Kan strøm forøvrigt ødelægge den del af hårrødderne der producerer melanin..?
Så burde dyret vel også ha' en hvid ring om halsen....?

Mvh.
Tommy.
Watt'sons bedste ven

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 12-06-14 16:21

Det følgende har ikke meget med ovenstående at gøre - men ud skal historien squ.
Jeg må siges at være hysterisk, når andre går for tæt på min åbenlyse ret til at forlange diskretion - især når det kommer til helbredsmæssige oplysninger.
Jeg ringede i dag til min læge, fordi jeg har fået problemer med min højre ankel, som i tidens løb har været brækket 3 gange. Jeg humper rundt og ligner en vingeskudt krage, og det må være tid til et røngtenbillede.
Jeg foretog opkaldet til min eller dygtige og venlige læge - og fik fat på sekretæren.

"Ja det er S..........".

Moi: "Jeg vil gerne bestille tid hos lægen".

og så kom det fra sekretæren:

" Kan jeg få at vide, hvad du skal tale med hende om?"

Moi: Nej, det kan du squ ikke, hvad jeg fejler, bliver mellem min læge og undertegnede"

Og så var hun mobset.

" Det er fordi jeg skal kunne oplyse hende om konsultationes varighed".

Moi: "OK! Jeg tog solbad i græsset på Fejø, og så kravlede der en padde op i røven på mig".

Laaaaaang pause.

" Det er da ikke noget lægen kan hjælpe med"

Moi: " Hun skal da bare lægge øret til hullet - og derpå artsbestemme kræet - om det er en frø eller en tudse".

Meget laaaaaaaaaang pause, hvorpå hun snerrede: " Mandag klokken 9:15 - hvorefter røret blev smækket på.

Hvad er meningen? Havde jeg været i lag med en thai- eller filippinertøs og havde fået gonorre, syfilis eller en venerisk sygdom, så var det squda ikke noget jeg ville fortælle en sekretær.

Vi må altså værne om de sidste rester af intimiteten i systemerne - ganske enkelt. Jeg er rystet.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 12-06-14 16:51

Ja for satan - der må sgu' da være nogle ting vi mennesker kan værne om - helt legalt at bede den kvindelige læge lægge øre til ens r.. - hun er jo ikke blevet bedt om at snuse, vel !!! Hysteriske kvindemenneske !!!

Prøv at massere noget Voltaren gel ind i din ømme ankel. Det virker smertestillende og dæmper en evt. betændelse - kan købes i håndkøb.

God bedring.

ØV4

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 12-06-14 17:02

Tommy.

Jeg kan ikke tro der er stambog på køteren - det er for øvrigt det samme for ejeren !!

Det med den hvide ring om halsen åbner sgu' op for viden om, at hans køtere altid går med halstørklæder, formentlig for at skjule ringen ???

ØV4

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 12-06-14 18:56

Tonga for satan da Jeg får visse billeder på nethinden

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 14-06-14 23:48
Godkendelse af svar
Fra : Tonganeseren

Dato : 17-06-14 23:53

Tak for svaret Kaptajn-Tommy.
Nu har du snart lige så mange POINGER som Hedi-Ho.

Mvh.
Tonganeseren

Har en nygravet rævegrav i min skrænt. Jeg fik et "sjok" da den smuttede ud af hullet, mens jeg stod ovenpå indgangen. Hunden gik fuldstændig amok.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 18-06-14 18:53

Nej for satan da, tak for for de mange påinger.
Jeg kan snart køwe hele verden

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 18-06-14 22:35

https://www.youtube.com/watch?v=11g-7p8Xw3U&list=RD11g-7p8Xw3U

Mvh.
Tonganeseren

Nu med ny ræv i skrænten.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 18-06-14 22:36

Ser det ikke ud til at en kvindehånd holder hans diller???