/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Flise terasse med støttemur
Fra : lhg1
Vist : 474 gange
100 point
Dato : 30-05-14 21:45

Jeg vil gerne bygge en terasse af fliser 300x600 på en skrå grund, derfor vil jeg bygge en støttemur yderst.

Jeg vil høre om man kan ligge fliserne ovenpå støttemuren, således at terassen fortsætter ud til kanten, jeg er opmærksom på at man normalt bruger en topsten.

Vil det være problematisk at en del af fliserne ligger på støttemuren og en del af dem ligger på underlaget(afretningssand og stabilgrus)?

Og et lille side spørgsmål:
Man skal åbenbart grave ned til råjord, Hvordan ved man at man er dernede?

Mvh
LHG

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 100 point
Dato : 31-05-14 11:24

Uanset hvor godt du komprimerer vil flise underlaget og støtte muren ikke synke lige meget,
så læg ikke dele af fliserne oven på støttemuren.

Hvor langt du skal grave afhænger helt af jordbundsforholdene,
i de fleste tilfælde vil en meter være nok, hold øje med om det du graver op skifter udseende...

Når du siger yderst, mener du vel laveste kant,
vi har det modsatte en høj bagkant, hvor vi lader støttemuren hælde lidt ind mod skrænten.
i dit tilfælde bør du også lade støttemuren hælde lidt indad, væk fra afgrunden...

Kommentar
Fra : transor

Dato : 31-05-14 11:27

Lige meget hvor godt du tror at have komprimeret jorden under fliserne, vil de synke noget de første år . Derved kommer fliser som er ud over muret til at ligge skævt.
så hvis du acceptere at sulle have fiserne op igen næste år og genfylde med sand under dem, kan du godt lægge den over muren . Husk at murern skal stabiliseres godt for ikke at skride,

Fliserne over muren skal også fastgøres for ikke at skride ud over den.
Det kan gøres elegant ved at ore et hul delvis op i den vedefra og sætte jerntænder i med cement frus blanding.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-05-14 19:58

Du kunne jo lægge en halv flise på støttemuren, så grus-lag og støttemur kan sænke sig som de har lyst.

Godkendelse af svar
Fra : lhg1

Dato : 06-06-14 14:01

Tak for svaret svendgiversen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-06-14 14:13

Selv tak