/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Nye kartofler Kun top
Fra : svendgiversen
Vist : 926 gange
135 point
Dato : 28-05-14 20:05

Vi har vejens største kartoffelplanter i vore højbede og de er næsten i blomst,
men da vi så prøvede at tage en enkelt top var der kun marmor kugler nedenunder.

Det er fine købte lægge kartofler, og de har fået den bedste pleje,
ny plantesække jord oven på sidste års salat bed jord.

Selv kommer jeg fra et sandjords område i Himmerland med meget dårligere jord,
men vi havde fine kartofler der med langt mindre top.

Har jeg været for god ved de købte kartoffelplanter?
Er der nogen der har oplevet noget tilsvarende, de er bare gået udelukkende i top??

Nytter det at lade dem gro et par måneder mere, så bliver toppen næsten en halv meter høj ???

Accepteret svar
Fra : TEAS

Modtaget 145 point
Dato : 28-05-14 20:14

De har levet for godt og det hele er gået op i toppen.
Det samme kan ske med jordbær kun top og små jordbær
mvh
Teas

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 28-05-14 21:00

Det prøvede jeg sidste år, men da havde jeg også haft besøg af mosegrisen. Prøv at give dem en grundvanding (30 - 50 mm) selv om det er ret sent.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-05-14 21:33

Klart det er noget 'skravl' !
Kartofler høstes i oktoberferien, kartoffelferien, efterårsferien ...ca. 10 oktober !
</BASTA>

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 28-05-14 21:42

De kartofler har det for godt, de behøver ikke lave knolde, de har nok i toppen og danne frø.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 29-05-14 00:21

Jorden skal gødes før ilægning af kartofler, herefter gødes ikke mere, og de vil helst have ca. 30 mm vand om måneden.
Det kan jo være en sen sort du har, så den kun er kommet til at danne top!

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 29-05-14 08:52

Citat
Kartofler høstes i oktoberferien, kartoffelferien, efterårsferien ...ca. 10 oktober !

Det er jo sidste høst, knoldene er holdt op med at gro og de skal jo helst være oppe før første nattefrost, man kan også klippe toppen lang tid inden, resten af toppen tørrer blot ud.

Man kan sige at det er spild at høste lige så snart de har fået en brugbar størrelse, men det er jo ren nydelse

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-05-14 16:12

Foreløbig tak, jeg gjorde mit bedste, men vist alt for meget?

Et højbed tørrer jo let ud, så jeg har vandet og også gødet; for sent, det vidste jeg ikke.

Nu drejer sig om at vi kan redde lidt afgrøde, sene nye kartofler, der er tale om to tidlige sorter;
flovt for mig, min farmor stammer fra Frederiks, kartoffel tyskernes højborg.

Heldigvis står jordbærene foran og salaten bagved stadig fint, i vor højbed veksel drift.
Næste spørgsmål bliver hvordan jeg genopretter en mager sandjords grobund i vore højbede...

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 29-05-14 20:45

Du skal selvfølgelig bibeholde dit højbedsjord, og ikke skifte til sandjords grobund.

Du skal blot næste år lade være at gøde, efter kartoflerne er lagt i jorden,

Til næste år giver du jorden en ordentlig gang kompost og et ordentlig skrald gødning NPK 14/315 inden kartoflerne lægges i jorden!
Herefter må du ikke gøde mere.

Kommentar
Fra : Sandvad261

Dato : 21-06-14 18:40

Jeg har ikke den helt store viden om kartofler, men som der er nogen der også skriver, du har været for god ved dem, alt din gødning er gået i toppen.
Jeg gjorde det for mange år siden, at jeg om efteråret kørte en gang kolordt på haven, fik det gravet ned, og det efterfølgende år satte jeg kartofler, kartofler nå ja, jeg vil nærmere kalde dem for roer, og så så mange MEGET STORE kartofler, det kan jeg kun anbefale dig, og hold dig væk fra kunstgødningen.

Hej

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 21-06-14 21:11

Hvis du har fulgt rådene om at vande osv., må du nu have fået nogen kartofler.
vh
pbp

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-06-14 16:39

Ja, jeg har vandet og vi har fået nogle nye kartofler, men mest fra de selvsåede i yderkanterne,
de største toppe giver stadig de mindste knolde,
de er dog ikke mere som marmorkugler, men stadig mindre end golf bolde.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-06-14 10:08

Tak for svaret TEAS.