/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Hvor bliver Fyrbøder Ole Jørgensen og hu
Fra : 2601
Vist : 649 gange
500 point
Dato : 27-05-14 00:14

Hvor bliver Fyrbøder Ole Jørgensen og hans hustru Ane Margrethe Jørgensen f. Caspersen af i København.

Jeg har følgende:
Ole Jørgensen født 14 nov. 1841 i Ulbølle Sogn i Salling Herred, Svendborg Amt.
Gift 26 nov. 1870 i Ulbølle Kirke, Ulbølle Sogn i Salling Herred, Svendborg Amt.
Politiets Registerblade Station 6 (Nørrebro).
Udfyldelsesdato: 1-5-1892
Personer
Hovedperson
Ole Jørgensen , 14-11-1840 , Ulbølle
Stillinger: Fyrbøder
Ægtefælle
Ane Margrethe Jørgensen , 20-7-1840 , Aastrup
Adresser
1-5-1892: Tjørnegade 9 , stuen
9-11-1893: Nordvestvej 19 , 1.
1-5-1895: Fiskergade 4 , 3.
1-11-1895: Fiskergade 8 A , 2.
Udtrukket 1/11-96

Politiets Registerblade Station 3 (Sankt Annæ, Øster og Vester)..
Udfyldelsesdato: 1-11-1897.
Hovedperson
Ole Jørgensen , 14-11-1841 , Ulbølle
Stillinger: Fyrbøder

Derefter kan jeg ikke finde dem.

Nogle der kender dem?

På forhånd tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 27-05-14 07:02
Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 27-05-14 09:27

Da han er fyrbøder kan du - formentligt - finde noget i DSB´s personalesager.

De er IKKE på nettet, men du skal finde det via DAISY. På de fleste LA er der en bog med ansatte i DSB, så du kan finde deres personalenummer, og via det bestille de rigtige arkivalier hjem til dit LA.

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 27-05-14 09:58

Til modersvilje.

Må jeg sige dig mange tak for din hjælp.

Desværre så er det ikke min dan han har andre forældre en mine.

Med venlig hilsen.

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 27-05-14 10:05

Til Bille1948

Jeg ved kun fra Registerbladet at han er fyrbøder. Jeg har set efter i bøger om skibsfart men har ikke fundet han der. Desværre så er til- og fraflytningsregister ikke tilstæde i hans hjemsogn så jeg kan ikke sige hvornår de flytter til København.

FT.

Folketælling - 1880.
Svendborg, Sallinge, Ulbølle, Ulbølle Nørre, huus, 11,
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Anne Magrette Kasbersen 38 Gift husmoder Aastrup
Sophie Frederike Sørensen 13 Ugift hendes datter do [Aastrup]
Matilde Jørgensen 10 Ugift hendes datter her i sognet [Ulbølle

Det kunne tyde på at han sejlede.

Det er den sidste "Livstegn" jeg har af familien inden de optræder i København.

Med venlig hilsen.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 27-05-14 10:09

Så prøv DSB´s personalesager. Der vil også stå, hvornår og hvor han flytter.

Jeg har selv fundet min oldefar der. Han var togfører.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 27-05-14 10:26
Kommentar
Fra : 2601

Dato : 27-05-14 14:14

Til Modersvilje.
Først mange tak for den registerblad du har sendt på Ole Jørgensen og hustru der nu heder Grethe men har den rigtige fødselsdato og år samt fødested.
Jeg skrev om Otto Carl Jørgesen at "Desværre, så er det ikke min da han har andre forældre en mine "

Se Frederiksbergs Kirkebog side 343 nr. 199. Opslag 346, 1884-1887.

Her står han født den 20 april 1887 MEN hans fader er Anders Jørgensen. De er blevet gift i Sct. Matthæus Kirke hvor de også står.

Enten så har præsten skrevet forkert eller også så er der to personer der er født næsten samme dato eller også er min Otto Carl Jørgensen opført et andet sted.

MVH.

Kommentar
Fra : stkra

Dato : 30-05-14 10:14

Her er familien i 1885.

Samtlige personer i husstanden
København, København (Staden), Todesgade (Lige numre), Kjøbenhavn Udenbys Klædebo Kvarter, Todesgade 6 A-B,Matr.707 Stuen, 1, FT-1885, C9642

Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Ole Jørgensen    42    Gift   Husfader    Victualiehandler   Ulbølle Sogn Ulbølle,Svendborg Amt
Ane Magrete Jørgensen    42    Gift   Husmoder      Aalstrup,Svendborg Amt
Mathilde Jørgensen    15    Ugift   Barn      Ulbølle,Ulbølle Sogn,Svendborg Amt
Niels Hansen    30    Gift   logerende    Skræddersvend   Lellinge
Ane Elisabeth Hansen    24    Gift   logerende      Maastrup,Præstø Amt
Hedvig Hansen    2    Ugift   logerende      Lellinge
Kamilla Hansen    1    Ugift   logerende      Ørsløv,Præstø Amt

Hilsen Stkra

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 30-05-14 14:28

Til stkra.

Først må jeg sige dig mange tak for de nye oplysninger.

Jeg har prøvet at finde denne FT i AO men kan ikke finde den.

Jeg har prøvet at se i Jct. Johannes Kirkebog for at se om deres barn er konfirmeret der men det er hun ikke.

Under alle omstændigheder vil jeg sige dig mange tak for de nye oplysninger.

Med venlig hilsen.

Accepteret svar
Fra : stkra

Modtaget 500 point
Dato : 01-06-14 12:03

Hej 2601
Nej, hun er konfirmeret 20. april 1884 i Skt. Stefan, da familien nu bor Fiskergade 6.
AO, 1881-1889, konfirmerede, Skt. Stefan, opslag 200. nr. 20.

Hilsen Stkra

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 01-06-14 16:28

Til stkra.

Må jeg sige dig mange tak for din hjælp.

Da jeg så efter i AO må jeg med skam at sige, at jeg havde været på den side men at jeg havde overset hende,

Gud ved om jeg så også har overset i andre kirkebøger som død.
Det undre mig at hun ikke optræder i Politiets Registerblade i 1884- og fremefter som tjenestepige.

Nå jeg tror ikke at jeg kommer hvidre i denne omgang så jeg vil sige dig mange tak for din hjælp for denne gang og lukke.

Med venlig hilsen og endnu en gang mange tak for hjælpen.

Godkendelse af svar
Fra : 2601

Dato : 01-06-14 16:29

Til stkra.

Se mit svar til dig.

Mvh.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 01-06-14 17:52

Mathilde Jørgensen
http://www.politietsregisterblade.dk/component/sfup/?controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1893300&searchname=polit_simple
OG

1. Sofie Frederikke Sørensen, født i Aastrup d. 19-05-1866. Stilling: T.
Registreret i station 3 (Sankt Annæ, Øster og Vester), filmrulle 0039

2. Sofie Frederikke Sørensen, født i Aastrup d. 19-05-1866. Stilling: Husbestyrerinde
Registreret i station 5 (Vesterbro), filmrulle 0048

3. Sofie Frederikke Sørensen, født i Aastrup d. 19-06-1866. Stilling: Husjomfru
Registreret i station 7 (Østerbro), filmrulle 0044

MVH:
Modersvilje

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 10-06-14 15:17

Til modersvilje.

Jeg beklager at jeg først svarer dig nu. Du skal have mange tak for dine tre svar. Dem er jeg meget glade for og jeg vil huske på dig næste gang jeg har et spørgsmål.
Endnu en gang vil jeg sige dig mange tak for din hjælp.

Med venlig hilsen.