/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Kartofler… er det for sent at hyppe dem?
Fra : DBG1
Vist : 283 gange
50 point
Dato : 26-05-14 22:47

jeg har lagt nogle tidlige kartofler d. 23. marts og hovedafgrøden d. 1. maj

men jeg har glemt at hyppe dem.. de er ikke blevet hyppet nogensinde, heller ikke da jeg lagde dem..

i kan se dem her:

www.havebazoom.dk/album/storbilledevisning/1648-kartofler

de høje er de tidlige og resten er hovedafgrøden (forskellige sorter)

er det for sent at hyppe dem nu? og hvor meget/højt kan jeg hyppe dem uden at de dør?

jeg tænkte på at lave nogle trærammer rundt om hvert enkel plante som jeg kan fylde med jord efterhånden som planten bliver højere, men jeg ved ikke hvor højt jeg kan dække nu hvor jeg ikke har fået det gjort..

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 26-05-14 23:02

Nej, det er aldrig for sent

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 26-05-14 23:12

Hyp op omkring stilken, men undgå at dække hele toppen.

Hyp løbende - et par gange eller tre.

Brug ikke tid på trærammer. Det er ingen katastrofe, at du ikke har fået hyppet, det nås altsammen

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 26-05-14 23:28

Når man hypper kartofler er det jo for at knoldene ikke skal gro oven ud af jorden, og gerne give mange knolde.
Det kan være svært at finde jord til hypningen, når man ikke har ret stor afstand mellem rækkerne.
Det var bare lige lidt ekstra, men det kan du jo sikkert regne ud selv.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 26-05-14 23:53

De kartofler, der er over jorden og er blevet grønne, står ikke til at redde, men ellers klø bare på.