/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Lokal historie / Spørgsmål
10  f.larsen 510
Gammelt, unika eller penge ?
Fra : LuffeA
Vist : 429 gange
200 point
Dato : 25-05-14 19:06

Forleden forærede jeg min grandnevø en tommestok som jeg selv fik af min morfar omkring 1960 med pålæg om at passe godt på den, hvad jeg også har gjort, og pålagde knægten det samme, den er jo fra hans tipoldefar hvad han var imponeret over. Min morfar fortalte ikke meget, men jeg vil tro at han også havde haft den en del år............hele familien gloede idet det ikke lå til ham at give noget væk, alt det med gaver overlod han til konen.

Den er hel og særegen idet det er en reklametommestok fra en trælasthandel, 122 cm lang (2 alen) og forsynet med både cm, danske og engelske tommer.

Jeg sagde så til knægten og hans far at man sikkert kunne finde sådan noget gammelt skrammel på loppetorv for en tyver..............men alligevel kan den jo med tiden blive en del værd da den jo er ret sjælden og desuden næsten i næsten perfekt stand.

Nogen der kan sige mere ?

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 25-05-14 19:52

Citat
Nogen der kan sige mere ?

Det er mit indtryk, at værdien af gamle ting stiger hvis man kender historien bag dem.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 25-05-14 20:07

Citat
Det er mit indtryk, at værdien af gamle ting stiger hvis man kender historien bag dem.

Tjaeh, i dette tilfælde skulle man nok undersøge hvornår pågældende trælasthandel delte lige denne ud.
Det vil jeg overlade til den 10-årige, faktisk interesserer han sig allerede for arkæologi...............fremmelig knægt

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 25-05-14 22:08

Tomme-stokken har jo nok mere affektionsværdi end egentlig pekuniær værdi...

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 26-05-14 09:20
Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 26-05-14 10:39

Tror næppe den bliver en formue værd de næste par årtier, men det er stadig et samleobjekt for visse mennesker, har før solgt de mærkeligste ting som jeg ikke regnede med at få en krone for, men blev solgt for et par hundrede, og selvfølgelig også omvendt..
Navnet på trælasten kan være med til at hæve/ sænke prisen.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-05-14 11:27

Citat
Tror næppe den bliver en formue værd de næste par årtier, men det er stadig et samleobjekt for visse mennesker, har før solgt de mærkeligste ting som jeg ikke regnede med at få en krone for, men blev solgt for et par hundrede, og selvfølgelig også omvendt.. [Hahahahaha]

Jeg har nogle skibsobjekter, et mindre koøje (15 kg massiv messing), søjlebarometer i messing, gamle billeder (stik), har talt med en butik her i Odense for at sætte dem i kommission, men tror faktisk jeg kan få meget mere hvis jeg prøver i Svendborg i turistsæsonen.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 26-05-14 11:42

Citat
få meget mere hvis jeg prøver i Svendborg i turistsæsonen.

Skal man så ikke have en ´stald´ hvor man ydbyder sine varer.
Men jow, tror du vil få flere penge hjem på den måde, da dem der går på loppemarkeder og lignende (udlændinge) gerne vil snydes, men det burde give gode penge hvis den rigtige køber kom forbi.