/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Toyota Avensis knækket hjulbolt
Fra : bv32
Vist : 1153 gange
50 point
Dato : 25-05-14 10:53

Jeg har en knækket hjulbolt på en Toyota Avensis station car (næsten 3 år gammel).
Hjulene sidder på med en møtrik der drejes på en bolt der stikker igennem hullerne.
Kan det fikses med udskiftning af bolten eller skal der en hel ny nav til?
Hvad kan det her løbe op i?

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 25-05-14 10:58

Jeg ville prøve at spørge forhandleren om der var garanti på dette. - Jeg har aldrig hørt om en sådan skade, så muligheden var der kunne ligge en fejl i bolten.

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 25-05-14 12:31

Bolten er presset ind i navet bagfra, og man kan derfor presse den knækkede bolt ud igen og presse en ny i.
Det er en forholdsvis almindelig reparation på alle hjulnav med bolte, hvor hjulet spændes fast med møtrikker.

En ny bolt koster ca. 100,- og afhængig af hvilket bøvl værkstedet løber ind i, bør det kunne fixes på en times tid.

Årsagen til at den knækker skyldes sandsynligvis at møtrikken har været spændt for hårdt.
Hjuilbolte og møtrikker, må ikke spændes med mere end 110-120Nm, uanset hjultype og antal bolte.
Det vigtigste er at de bliver spændt énsartet, og det er årsagen til at man bruger specielle momenttoppe ved tilspænding med luftværktøj.
Ved tilspænding i hånden skal man bruge en almindelig momentnøgle, så man sikrer at alle bolte spændes med samme moment.

Husk i denne forbindelse, at bolte og møtrikker skal være smurt på gevindet, da det er spændemomentet, og ikke gevindet, der holder bolten.
Rustne gevind kan i øvrigt nemt snyde den korrekte tilspænding, da det koster moment at overvinde et rustent gevind.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 25-05-14 16:26

Problemet er at for mange udygtige "mekanikere" spænder med fuld kraft, fra en stor trykluftdreven hammer. Tosserne tror at hjulet skal spændes hårdr fast.

De spænder hjul og nav skævt og kan ødelægge både bolte og misdanne hjulet.

Den slags ukyndige findes især på dækcentre og hos rustbeskyttelsessteder.
De anvender u faglært arbejdskraft.