/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
B & S Motor.
Fra : Mosebaek
Vist : 415 gange
100 point
Dato : 24-05-14 11:45

Haves: Stiga 5 hp 158 cc. Med træk. Årg. 2008. Købt som ny 2010.
Haves ikke: Ordentlig motorgang.

Maskinen er nem at starte,kommer i første ryk i snoren. Kører fint i ca. 5 min. Så begynder den med nogle små "knald" i udstødning. Og omdrejninger falder og stiger.

Har prøvet med to forskellige tændrør (ikke nye),som begge bliver sodet. Det tyder vel på overfodring,af Bensin. Hvis der var utætheder ved karburator,ville det så ikke virke modsat,altså for mager blanding.

I "gamle dage",havde B & S en skrue,hvor man kunne stille luft/brændstof forhold. Den kan jeg ikke finde,på denne her.

Hjælp......naboen står på den anden side af hækken,og griner af mig,når motoren pruster og stønner.

VH. M.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 24-05-14 11:48

Har du prøvet at rense luftfilteret?

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 24-05-14 12:01

Citat
Har du prøvet at rense luftfilteret?

Ja,fuldstændig rengjort. Der var næsten ingen urenheder.

M.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 24-05-14 12:21

Rens svømmerhuset og den lille når der lukker og åbner for benzinen det lyder som om den ikke kan lukker helt tæt når svømmerhuset er fuld af benzin når motoren køre/ryster og der ved får for meget benzin/drukner

Kommentar
Fra : transor

Dato : 24-05-14 14:09

Find den præcise motorbetegnelse og søg så på nettet, evt ved BS . Der kan du finde anvisning på kontrol og justering.

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 100 point
Dato : 24-05-14 18:22

Citat
omdrejninger falder og stiger
det lyder som om regulatoren går lidt trægt, rengøring ved alle ledforbindelser og eftersyn af de små fjedre, en dråbe symaskineolie alle steder hvor der er en dims på en aksel som kan bevæges (eller har kunnet bevæges), chocker og gasspjæld og alle ledforbindelser mellem kabel og spjæld

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 25-05-14 10:16

Mange tak for tip,som jeg vil afprøve. Skal lige besøge Sygehuset,et par dage. Så det trækker nok lidt ud. Men jeg vender tilbage.

M.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 26-05-14 21:06

Sodet (sort/vådt) tændrør = dårlig forbrænding = for meget benzin/ luftblanding.
Vær glad for det ikke er omvendt.
Det kan selvfølgelig også være EL, men motoren burde køre mere end 5 min

Godkendelse af svar
Fra : Mosebaek

Dato : 28-05-14 09:53

Tak for svaret o.v.n.. Jeg vil prøve,som du skriver,at gøre det hele rent,og smøre det "med let hånd".

Jeg har fundet ud af at,når som min,er med primer karburator,er der ingen stilleskrue.

Vh. til alle. M...... nu med stok,og gakkede gangarter.