/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Dask til aftagelig trækkrog
Fra : jorael
Vist : 422 gange
100 point
Dato : 24-05-14 08:55

Elstikket til den aftagelige trækkrog fik et ordentligt gok af et vejbump og blev slået (bøjet) op i kofangeren, hvis nederste del, der krummer ind under bilen, blev bøjet ned. Det er en Peugeot 306 st. Car med den type aftagelig trækkrog, som tages af ved at trykke på to vippe arme. smart nok når man kan trickket. En mekaniker har rettet elkontakten, så elstik kan komme ind. Men kofangeren er bøjet permanent, så jeg kunne ikke få den lille sorte plade ud og derfor ikke trækkrogen ind. Mekanikerens løsning var, på liften med lidt snilde og kraft, at få trækkrogen sat ind en gang for alle, og hans løsning er, at lade den blive siddende. Kofangeren presser ned mod trækkrogen. "Kan du" gøre noget for at rette det?
Kender nogen et værksted i Kbh (eller Nordsjælland Roskilde) som kan bøje kofangeren op, så krogen kan tages af og på igen?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 24-05-14 11:44

Jeg syntes da at du skal lade den samme mekaniker kigge på det igen, og fortælle at du gerne vil kunne tage krogen af og på.
VH Palle

Kommentar
Fra : jorael

Dato : 24-05-14 12:44

Jo, tak Pallebhansen. Det virkede bare ikke som om, at det havde han ikke lyst til. Hans kompetence lå et andet sted.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 24-05-14 14:14

Nu kender jeg ikke den bil i detaljer . Men formentlig skal kofangeren afmonteres for at man kan komme til at rette den. De fletste moderne biler har plastkofangere med en stålafstivningsakinne inde bag ved . Den kan rettes, men skal først frilægges . Man skal også have lidt erfaaring i den slags.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 24-05-14 15:22

Citat
et ordentligt gok af et vejbump og blev slået (bøjet) op i kofangeren,

Spørg en landmand med en gummiged/skovl, om han ikke lige gider trykke den ned på plads.

Kommentar
Fra : jorael

Dato : 24-05-14 17:28

hej transor. det lyder som en lidt bekostelig sag?

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 24-05-14 19:03

Hvis dit træktøj er bøjet bør det i realiteten udskiftes, hvilket mekanikeren sandsynligvis godt er klar over.
Derfor har han sikkert valgt den nemme løsning, men hvis trækket skal rettes ( hvilket man ikke bør gøre ) kræver det sandsynligvis en afmontering og sikkert også en masse varme og nogle solide klask med en mukkert.
Du får næppe nogen synsfolk til at godtage den fremgangsmåde, men så længe der ikke er tæring i godset kan det vel til en vis grad forsvares ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-05-14 19:35

Spørgsmålet er jo også om den trækkrog sidder ordentligt på plads................så den ikke skrider ud under belastning. Det bør rettes eller udskiftes.

Kommentar
Fra : jorael

Dato : 24-05-14 19:48

Tak til Cortina01 og Eyvind. Jeg kan ikke selv afgøre om selve trækket har lidt skade. Og tilbage til spørgsmålet. Findes der et værksted, som er særlig gode til netop den slags, aftagelige kroge? De bruges vel af andre end Peugeot.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 24-05-14 20:30

Alle værksteder kan montere aftagelige kroge, og den ene er vel ikke voldsom mere klog på det.
Men det er jo ikke krogen der er noget i vejen med, men kofangeren.
Peugeot har jo forstand på afmontering, og montering af ny, men aut. Peugeot forhandlere har jo også en meget dyrere timepris end den alm. lille mekaniker som måske kan oprette eller skaffe en brugt kofanger, evnt. montere en ny.
VH Palle

Kommentar
Fra : transor

Dato : 24-05-14 21:07

Det med at rette en kofange er en besværlig og tidskrøvende opgave - Jeg har prøved der selv-
Men jef har også oplevet en forsikriggsskade, hvor der måtte klages tre gange før det blev bare nogenlunde godt på etstort "autoriseret" mærkevare væeksted.
Problevet er at det er noget som tager tid og kræver omhu. Værkstederne tjener meget bedre på at skifte dyre dele.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 24-05-14 21:08

Undskyld slåfejlene . Meningen kan vel forstås alligevel.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-05-14 21:11

De fleste pladeværksteder, har værktøjer til, at hive-trykke-bøje-rette biler som er kommet ud af facon.....men jeg vil ikke anbefale noget bestemt værksted. En mulighed er også at spørge FDM.

Kommentar
Fra : jorael

Dato : 25-05-14 06:44

Ja netop, min tanke er at finde et pladeværksted med en rimelig timepris.
Plejer de at rette eller skifte bagkofangeren?

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 25-05-14 18:04

De fleste ville nok vælge en udskiftning p.gr.a. timeprisen, men hold ind ved den nærmeste ikke-autoriserede "mekker" og vis ham problemet. Han har måske et bredere kendskab til mange forskellige modeller og mærker, end de store autoriserede.
For år tilbage sparede jeg en kunde for udgiften til en ny bagkofanger efter en påkørsel. Den var presset godt ind i førersiden, men en saksedonkraft på bagsiden og langsom opvarmning fjernede bulen fuldstændig.
En kraftig elektrisk varmepistol kan gøre meget ....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-05-14 19:07

Var det måske en idé, at vise hvad det er med et foto, som du oploader evt. via www.peecee.dk
og lægger peecee adressen her i spørgsmålet, så vi kan se hvad det er.

Kommentar
Fra : jorael

Dato : 31-07-14 07:08

Undkyld ventetiden. Min lille erfarne Peugeot mekker anbefalede at skære et firkante hul i kofangeren, der hvor krogen sidder. Det gør vi ofte, når der skal monteres træk, sagde han. Mht til billede, så er der såmænd ikke så meget at se andet end en kofanger, hvor nederste del hviler på trækkrogen.