/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Bioklip
Fra : fiat9090
Vist : 586 gange
50 point
Dato : 14-05-14 10:04

Kan man ændre en almindelig plænekilpper til bioklip. Er det bare at skifte til andre knive, eller er der en anden udformning af skjoldet, der er medvirkende til at græsset findeles.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 14-05-14 10:33

Næppe...

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 14-05-14 10:51

Der er bestemte knive til bestemte mærker. Man kan sikkert ikke få en kniv til bioklip, hvis maskinen er født uden bioklip.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 14-05-14 12:07

Se det er jo et godt spørgsmål, jeg kikkede hurtigt på knive til Klippo:
http://www.lytek.dk/shop/klippo-109c1.html
Det tyder på at det nok skulle kunne lade sig gøre.

Noget andet er så motorkraft, Klippos bioklipper har 6 knive i stedet for 2, det kræver flere kræfter at findele græsset.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 14-05-14 12:20

Hvad er fordelen ved bio klip?

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 14-05-14 12:40

Ved bioklip bliver det afklippede græs findelt og falder ned mellem græsstråene, hvor det formulder. Ved sideudkast lægger det afklippede græs sig ofte i store totter ovenpå som er længere om at forsvinde. Bioklip har også den fordel at det afklippede græs bliver fordelt over hele plænen, ved sideudkast vil man ofte ende med nogle spor der er blæst helt fri for græs. Det er også en fordel ved smalle havegange, her bliver græsset ikke smidt ud i bedene. Du kan også vælge opsamling, hvis du gider.

Jeg har brugt bioklip i mange år med en Klippo, det fungerer fint.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-05-14 13:16

Bioklip er lig med findeling og jævn spredning af afklippet.
Min Stiga EL uden opsamler eller sideudkast, må så være med bioklip.

Ps. Utroligt at et stykke vredet jern/stål skal koste 250 kr.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 14-05-14 13:35

Jeg har opsamler på min plæneklipper, så der betyder det vel ikke noget?

Er det med til at hindre mos begroning i plænen?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-05-14 13:47

Mossssssssssss tal ikke om det. Jeg har lige kørt 14 sække mos væk, efter at have kørt med min nye elektriske plænelufter og mosfjerner (Alko fra Bauhaus)
Og to poser kalk til min lille plæne på ca. 300 kv mtr

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 50 point
Dato : 14-05-14 13:59

Muligheden=svaret afhænger af mærket på din klipper, så tal med en forhandler af dit mærke.

Jeg har haft en Klippo med bioklip, fin og driftssikker maskine, senere en havetraktor, Murray, der kunne ændres fra sideudkast til bioklip, bl.a. ved at lukke for udkasthullet.

Min nuv. traktor, Jonsered, kan ikke laves om til bioklip

Godkendelse af svar
Fra : fiat9090

Dato : 15-05-14 23:24

Tak for alle svarene.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 16-05-14 09:40

Tak