/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Statistik/ folkesygdomme/ stress
Fra : Toupie
Vist : 338 gange
200 point
Dato : 13-05-14 17:53

WHO forudsiger at Stress vil være den største folkesygdom i år 2020.

I år 2014 ligger stress på en andenplads, kun overgået af ondt i ryggen.

På hvilken plads lå stress i år 2000? i år 1990? og i 1980?

Er der nogen herinde der kan hjælpe mig med at finde svarene på dette
Det er nemt nok at finde hvor mange % der var stresset i de forskellige år, men det fortæller desværre ikke på hvilken plads det lå i statistikken over folkesygdomme.

// Toupie

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 13-05-14 19:49
Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 13-05-14 20:16

Hej katekismus

Nu har jeg siddet og kigget lidt på siden du henviste til. Spændende side men ikke noget med stress nogen steder. Venter lidt med at spørge dem indtil jeg ser om der er nogle andre der kan svare på mit spørgsmål - men tak for hjælpen

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 13-05-14 22:03

Jeg tror ikke, der findes en placering.

Hvor udbredt er stress i Danmark i tal?
I sundheds- og sygelighedsundersøgelserne, der er udført af Statens Institut for Folkesundhed i 1987, 1994, 2000 og 2005, indgår spørgsmålet: »Føler du dig stresset i din dagligdag?«. I 1987 svarede 8% af mændene og 8,6% af kvinderne i alderen 25-44 år »Ja, ofte«. Denne andel var i 2005 steget til 11,0% for mændene og 14,2% for kvinderne. Tallene var noget lavere for de øvrige aldersgrupper og særligt lave for personer over 65 år (omkring 2%). Man kan diskutere, om en sådan markant stigning alene afspejler stadigt stigende krav i det daglige. I 1987 var stress ikke et emne, der var på samfundets dagsorden, som det er i dag.

Stress er blevet et synonym for travlhed

Stress er blevet noget, vi dagligt læser om i aviserne; det er måske i et vist omfang blevet et synonym for travlhed og er blevet en acceptabel forklaring, når vi har svært ved at klare vores dagligdag. Samtidig synes der
ikke at være tvivl om, at kravene, der bliver stillet til os, og som vi stiller til os selv både på arbejdet med lange arbejdsdage og i privatlivet, er øget.

Arbejdsmiljødata fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø viser, at der fra 2005 til 2010 er sket en forværring af især de følelsesmæssige belastninger, og de dårligste psykiske tilstande blev observeret hos rengøringspersonale, kontorassistenter samt medie- og reklamefolk.

Spørger man befolkningen generelt, om de føler sig nervøse og stressede i dagligdagen, scorer arbejdsløse, førtids- pensionister og dem med lav uddannelsesgrad højere end de øvrige.

Kilde Ugeskrift for Læger 2012

http://www.psykoweb.dk/stress/stress2.htm
Hvis du er specielt interesseret i stressforskning,
har jeg samlet mange flere artikler og forskningsresultater
i nogle word-filer, som jeg gerne sender gratis til dig.
Skriv til:
http://www.psykoweb.dk/stress/stresslink.htm

Kommentar
Fra : Charlottefrich

Dato : 14-05-14 07:30
Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 14-05-14 17:19

Der er desværre ingen af linkene der skriver noget om folkesundhed og statistikker - kun om stress. Men tak for jeres hjælp begge to

Annuller spørgsmålet
Fra : Toupie

Dato : 14-05-14 17:26

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål