/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Stillfoto fra videooptagelser
Fra : ingelein
Vist : 601 gange
100 point
Dato : 13-05-14 08:20

Hej
Jeg vil gerne lave nogle stillfoto fra mine videooptagelser til en fotobog. Jeg kan gøre det i Windows XP - eller på iMac.
Det er 4 år siden jeg sidst gjorde det, men husker desværre ikke hvordan. Kan nogen hjælpe?
Ingelein

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-05-14 09:50

Hvis du laver video selv, kan du dårligt klare dig uden et rimeligt godt og helst nemt videoredigeringsprogram. Dem er der mange af, selv foretrækker jeg powerdirector.

Den slags programmer har en funktion til at danne enkeltbilleder fra en film.

Du kan også bare stoppe afspilningen og tage en screendump, som du putter over i et billedprogram.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-05-14 09:53

I XP gøres det i Movie Maker, som du finder under tilbehør.
Som jeg lige husker det, afspiller du filmen og stopper, hvorefter du klipper et stillfoto ud.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 13-05-14 10:13

Hej og tak til Jer to
Jeg prøver lige. Har været på krydstogt til Island og Færøerne og på Island er det flottest med videooptagelser, så indimellem har jeg glemt at tage stillfotos.
Ingelein

Kommentar
Fra : kj

Dato : 13-05-14 10:17

Har lige gjort det i ældre Pinnacle studio

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 13-05-14 10:36

Hej
Normalt tager jeg billeder som fylder ca. 5 mb. Hvordan er det med de billeder jeg tager fra videofilmen. Jeg har nu prøvet Movie Maker, og kan se at opløsningen for de enkelte billeder ikke er helt så gode, som jeg gerne vil have dem. (Vil lave en fotobog). Jeg ved at fotobøger arbejder med max 300 dpi, men nogle sider vil jeg gerne underlægge med hele billeder. Jeg har for 4 år siden lavet en video i forbindelse med en "guldbryllupsrejse" til Vesterhave. Ikke det allerbedste - men en begyndelse. Skru ned for musikken
https://www.youtube.com/watch?v=fUpK-l4Km7o
Ingelein
,

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-05-14 11:17

Når du ser video, er det jo ikke samme kvalitet som et stillbillede, men det opfatter øjet slet ikke.
Piller du så et enkelt billede ud vil det ikke stå særlig klart.

Jeg gør noget andet, nemlig, at proppe stillbilleder ind i filmen hvis man skal dvæle over noget.
I MovieMaker kan man så strække billedet så det vises i længere tid.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 13-05-14 11:22

Hej Eyvind
Desværre er der sekvenser i videoerne som jeg ikke har stilbilleder af, men den mulighed vil jeg benytte mig af når jeg skal lave min DVD. Mac har en fin DVD funktion, så til det vil jeg nok bruge Mac'en.
Ingelein

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-05-14 11:28

Mac - har jo også altid stået for "den computer der bruges til film og billedebehandling"

Jeg har faktisk en computer med XP fordi den tilhørende XP MovieMaker, er den nemmeste for mig til at klippe og klistre mine feriefilm.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-05-14 12:01

En fotobog kan være med store og små billeder, rigtig sammensat behøver det ikke at blive forvirrende at se på.
Det jeg mener med forklaringen er at du kan bruge små stillbilleder fra film og større billder fra et andet kamera på samme side og det kan stadig se godt ud

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-05-14 12:02

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 100 point
Dato : 13-05-14 12:33

Du behøver ikke være så forvirret
Citat
Piller du så et enkelt billede ud vil det ikke stå særlig klart
derfor forslaget med mindre billeder fra filmen i den fotobog som ingelein er i gang med

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-05-14 13:49

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 15-05-14 01:27

Hent dette gratis program - det tager de billeder du ønsker og er meget nemmere end så mange andre programmer, det kan også lave en ´kollage´ af hele filmen.
http://www.videohelp.com/tools/ImageGrabber

Klik på ikonet - rød pil og du har taget et billede af filmen
http://www.gratisimage.dk/image-679D_5373FA23.jpg
http://www.gratisimage.dk/image-0D1C_5373FB95.jpg

Ellers er det bare gemme i rigtig format og kvalietet.
Programmet kan kræve at du har NetFrame work af den ene eller udgave installeret.

Se også efter på tuben.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 15-05-14 01:31

Citat
Piller du så et enkelt billede ud vil det ikke stå særlig klart

Hvis der er bevægelse i filmen, bliver det aldrig godt, på dette billede:
http://www.gratisimage.dk/image-0D1C_5373FB95.jpg
er det ´kun´ gemt i en bredde/ højde på 555x555 pixels og stadig pæne billeder - trods alt.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 15-05-14 01:37

Citat
v2.2.0 (x64) - Requires x64 DirectShow splitters/decoders.

Du kan nøjes med K Lite pakken, hvis du får problemer.
http://www.free-codecs.com/download/k_lite_codec_pack.htm

Bare lad programmet køre funktionerne igennem for dig - og pas på hvis der skulle være ekstra ´programmer´/ ASK og andre med - mange gratis udbydere tjener deres penge på den måde.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 15-05-14 09:32

Hej og tak for alle svar.
I mellemtiden er jeg kommet i tanker om at mit ACDSee Pro 6 Billedbehandlingsprogram også har et indbygget - og meget nem facilitet som på en meget nem måde kan lave fine billeder i en . bmp/Jpg kvalitet.
Fremgangsmåden: Stop videoen. Træk slideren gennem hele filmen og vælg det billede du vil ekstrahere fra filmen. Nemmere kan det faktisk ikke være.

Jeg kan sikkert bruge andre af Jeres forslag når jeg skal "flikke" en DVD film sammen.
Foreløbig tak.
Ingelein

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 25-05-14 20:14

Tak for svaret o.v.n..
Det blev en fotobog med store billeder og med små billeder fra videoklip.
Se her:
http://www.photobox.dk/creation/2581867848
Password: vikingcruise

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-05-14 00:16

Velbekomme - jeg synes du har fået en flot fotobog