/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Vectra B tikker... Meget!
Fra : Fanten
Vist : 2230 gange
50 point
Dato : 12-05-14 23:09

Hej, jeg har en dejlig Vectra B fra 1996 der kører helt upåklageligt, men! De seneste 3 uger har den tikket helt vildt fra motorrummet. Jeg har fået at vide at det kunne være fordi den manglede olie, og ganske rigtigt. Den var ikke løbet tør, men der var ikke meget tilbage, så den blev selvfølgelig fyldt op, uden virkning.

Nogle kloge hoveder der har en mulig løsning, så jeg kan spare et mekaniker-besøg? :P På forhånd, tak.

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 12-05-14 23:26

Du bliver nødt til at finde ud af mere specifikt hvor fra motoren den tikker.
Det er sandsynligt at én af ventilløfterne har sat sig og derfor giver stort ventilspillerum på en ventil.
Det larmer ganske meget.
Knastakslen skal afmonteres for at udskifte en ventilløfter.
Lyden kommer tydeligvis fra toppen af motoren og kan som regel udpeges ret præcist.
Fejlen kan opstå når som helst pga olie udmagring, eller for lange olieskift intervaller.

Jeg ved ikke om din motor er den type GM motor der har knastakselkæde.
Hvis det er tilfældet, kan det være kædeførings skinner der er slidt i stykker, så "slasker" kæden temmelig meget og støjer, uanset kædestrammeren stadig virker.
Motoren skal normalt løftes ud, for at komme til at skifte kæde eller kædeføring.
Denne lyd kommer fra knast enden af motoren, lidt ubestemmeligt, som om det er "inde fra", men tydeligvis i den ende.
Fejlen opstår normalt efter højt km tal 4-500.000

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 13-05-14 00:47

Grunden til at din bil tikker er at den har Hydraulisk ventilløfter, det vil sige at det er olietryk der bruges til at finjuster ventilerne med.
Men da du har mishandlet din bil ved at køre den næsten tom for olie så der ingen olie er til at justere og smøre ventilløfterne med, ja og så skal det da gå galt.
Jeg er bange for at du har ødelagt alle hyd.-ventilløfterne som så skal udskiftes og det er ikke billigt desværre
Du kan jo starte med at skifte ALT olie og nyt oliefilter for det er jo nok noget gammelt slidt olie der er på den, og hælde så en liter SWEDOL følg brugsanvisningen for swedol + ny god olien på motoren og håbe på at det hjælper lidt på tikkelyden.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-05-14 09:41

Du må forklare hvad du mener med at den var løbet tør.

Hvis det betyder at oliestanden var nede og røre ved minimumsmærket, så er det ikke galt.

Hvis den var så lav at den var under minimum og måske dårligt kunne nå spidsen af pinden, så er det alvorligt, og du kan meget vel have skadet ventilløfterne, som hejdu58 skriver.

Der kan også være andre akader, som du ikke kan høre på samme måde.

Få skiftet al olie omgående, nyt oliefilter. Brug gerne en motorolie af en type som også er til dieselmotorer. De indeholder mere renseadditiver, og kan måske opløse det slam, som sidder i dine ventilløftere. Brug ikke en "tyk" olie for at spare på forbruget, før du har fået løst ventilproblemet.

Måske er der kun en regulær udskiftning af skadede dele, som hjælper. Det kan være så dyrt at du billigere kan købe en anden tilsvarende vogn.

Men du kan da altid spørge et værksted om et -bindende - tilbud.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 13-05-14 09:53

Hej Fanten! Jeg er 99% sikker på din bil er med tandrem. Den skal man også holde øje med. (60.000 km interval-skift vandpumpe hveranden gang). Jeg er helt enig med andre i,at det er ventilløfterne der er slidte. Det kan komme ret hurtigt,hvis den er blevet misligholdt med olie.

Har selv kørt ca. 300.000 km,i en 97 Vectra. (Fantastisk bil). Den havde også lidt tikkeri,når den blev startet koldt. Men det gik ret hurtigt over, når olien nåede toppen.

Tænker på en bekendt,der havde en Mitsubishi Pajero diesel. Pludseligt stod motoren af. Da de så nærmere på den,lå der en klat "tjære" nede i bundkarret. Olierskift havde han aldrig tænkt på.

Bilerne er jo ikke "engangssmurt".

M.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 13-05-14 11:36

Krydspinden på stempler på ældre Opeler, sidder lidt forskudt i stemplet. Efter mange km, kan stemplet når det vender i top, slå skørtet på stemplet mod cylindervægen. Dette kan give en klikken i tomgang/kold motor. Hvis det er det, så har det ingen betydning for motoren, som i øvrigt har tandrem.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 13-05-14 16:48

SWEDOL - NEJ! NEJ! NEJ!

En god motorolie indeholder alt dét, din motor har brug for.

Swedol indeholder et elektrisk ledende additiv, der skulle give en "glide-let-belægning" (der ifølge en FDM artikel i Motor tilbage i '70erne i øvrigt bevirker at alm. motorolie ikke har samme vedhæftning til metallerne =>dårligere smøring).

En Ven med en gammel Opel Record fyldte efter ukyndig vejledning sveden olie på dyret.
Heldigvis skulle han lige tørre ruder mellem start og kørsel, for den døde da han satte den i gear,

Hans faste "Perlegrus" dukkede op med lidt udstyr -
Brændstof frem - ok
Tændspænding - ok
Gnist - gnist-væk
Reservetændrør - fin gnist
Nye tændrør - 5 min.

Enden på historien blev skylleolie, 5 km på slæb uden tændrør i, ny olie, starter og kører

Så SWEDOL

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 13-05-14 18:44

Jeg har aldrig nogensinde hørt om at Swedol skulle indeholde elektrisk ledende additiver.
Men det er god historie, som med sikkerhed går sin sejrsgang i Bodegastuer og på Bilgalleriet.

Olietilsætninger indeholder én af - eller begge - de særdeles velkendte friktionsnedsættende stoffer, teflon og molybdændisulfid.
Disse stoffer er ikke specielt elektrisk ledende.
Teflon er tværtimod kendt for at være en af de bedste isolatorer, der anvendes til ledninger udsat for høje temperaturer.

Men olie er som bekendt en religion, og jo højere der skriges til bøn, jo flere skræmmer man ind på bedetæppet, sådan er det med Taleban krigere.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 13-05-14 21:14

Det primære spørgsmål er, hvor langt ned oliemængden var nået at komme ?
Hvis tikkeriet stammer fra et defekt hovedleje eller plejlleje, er din motor dømt til enten udskiftning eller hovedreparation.
Ventilløftere af hydrauliktypen kan klapre ganske enormt hvis de mister evnen til at holde på olien. På ældre vw - motorer er det et velkendt fænomen. Olieskift ( og her skal ikke spares på kvaliteten ) og varm langsomt motoren op til normal driftstemperatur. Så kan den ( måske ) tåle at få lidt omdrejninger i nærheden af det røde felt. Det plejer at hjælpe, men ikke i længden. Er skaden sket udbedrer den ikke sig selv.
Og gør det så til en god og ufravigelig vane, at lette låget en gang ugentligt og tjek olien på motoren.
Den bør ALTID befinde sig mellem de to punkter minimum og maksimum. ALDRIG hverken over eller under.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 14-05-14 02:27

Problemet opstår når teflon gennem utætheder i en slidt motor kommer ind i forbrændingskammeret, og sætter sig på tændrøret. Når varmen dér overstiger 350 grader nedbrydes teflon. Hvilke forbindelser der så dannes, ved jeg ikke. Men resultatet var uafrenselige tændrør, hvor porcelænsisolatoren var blevet ledende.

Når skyllekuren fjernede problemet, må det være Swedol, der er skurken.
I øvrigt blev både Swedol og STP som sagt testet og frarådet af FDM tilbage i '70erne, da produkterne kom frem, men det har de vel ingen forstand på.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 14-05-14 10:29

Er helt enig med hjkofoed. Jeg har haft (desværre ikke længere) samtlige FDM`s MOTOR blade fra årgang 1957 og til 2007. Selvom de var fyldt med reklamer for bl.a. Swedol,har FDM altid frarådet brugen af dette. Men altid anbefalet at bruge en kvalitets olie i stedet....og sørge for at få den skiftet i tide.

NB.: Ascona C kørte i min tid 430.000 km. Vectra B 370.000 km. (Kører videre,med ny ejer). Begge med "ren" kvalitets olie,kun.

M.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 14-05-14 17:43

Glemte at fortælle, at det ikke er en vandrehistorie.
Hans faste "Perlegrus" skrev indlæget:SWEDOL Djævel Djævel Djævel - NEJ! NEJ! NEJ! Hmmmm, ikk` godt!

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 14-05-14 17:47

Her er tale om en motor med et latent kostbart problem - på en ældre bil med lav handelsværdi.

Jeg ser ingen risiko ved at prøve et additiv, som har virket for rigtig mange, inklusive mine egne ældre biler.

Men jeg ville nu først udføre en olierens før jeg tilsatte friktionshæmmere.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 14-05-14 19:11

Jeg ville under ingen omstændigheder tilsætte andet end frisk semisyntetisk kvalitetsolie og et nyt oliefilter. Alle de "sjove" tilsætningsstoffer med mere eller mindre anerkendte kvaliteter ( eller mangel på samme ) kan ikke reparere hverken slidte lejer eller ødelagte ventilløftere.
Jeg kender godt en del "røverhistorier" om nedsat slidtage og forbrug, samt nye "belægninger" i cylindre m.v. - men hvilke belægninger ? Belægninger der fastlåser stempelringe og olieskraberinge ? Hmmm.....
Personligt har jeg ikke meget tiltro til den slags, men det er vel ligesom motorolie næsten af religiøse dimensioner ?

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 14-05-14 20:54

@ Cortina : der er ikke tale om en fabriksny motor i perfekt stand i en bil med god salgsværdi.

Der er tale om en beskadiget motor, som med stor sandsynlighed kan hentes 50-100.000 mere ud af, indtil resten af bilen er kassabel.
Så er der fin økonomi i at bruge et additiv som første forsøg, i stedet for at brænde 10Kkr af på et værksted.

Der er lige så mange dokumenterede virkninger, som der er sure opstød over at det ikke virker.

@ Kofoden : det er med sikekrhed sod fra almindelig forbrændt olie eller dårlig forbrænding der har sat sig på tændrørene.
Teflon brænder ikke til sod, løsnede partikler blæses ud - som teflon partikler.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 15-05-14 04:08

Nope - sod, der bliver varmt nok brænder af, hvis det ikke bliver blandet med "noget", og hvis du havde ret, havde skyllekuren ikke virket.
Desuden, som Cortina skriver, så sætter vidunderbelægningerne også, hvor de gør skade.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 15-05-14 18:07

SWEDOL er ikke skadelig for en motor, betragt det som en super god kvalitets olie der forlænger motorens levetid mm.
For at SWEDOL skal have den bedste virkning skal motoren have en omgang for hver ca.kørt 80.000 - 100.000 km, det formindsker slitagen på lejer og foringer mm. betydelig, har brugt det på alle mine biler og bruger det stadig, selv min plæneklipper der er over 20 år gammel får SWEDOL og køre og starter med lethed og tændrøret er stadig det samme som var i fra ny af.
SWEDOL kan selvfølgelig ikke reparerer et defekt plejestangsleje mm. men det kan levetidsforlænge et leje der er godt slidt.

MEN til sagen:
Citat
De seneste 3 uger har den tikket helt vildt fra motorrummet. Jeg har fået at vide at det kunne være fordi den manglede olie, og ganske rigtigt. Den var ikke løbet tør, men der var ikke meget tilbage, så den blev selvfølgelig fyldt op, uden virkning.

Hvis denne motor havde været behandlet med SWEDOL ville slidskaderne have været mindre efter 3.uger med for lidt olie på
Citat
Nogle kloge hoveder der har en mulig løsning, så jeg kan spare et mekaniker-besøg? :P På forhånd, tak.

Hvis det er et plejestangsleje der er gået, tror jeg ikke du har kunnet / ville køre i bilen i 3.uger, for det larmer / banker meget, og hvis det er, har du kun gjort skaden meget værre ved at køre i bilen, en motor med et slidt plejestangsleje kan godt reddes ved at få det skiftet så snart der høres en mislyd fra motoren men ved at køre i 3. uger er det tvivlsomt om det giver et tilfredsstillende resultat ved bare at skifte og tilpasse lejerne er nok minimal, og da du ikke selv kan gøre det bliver det nok en lidt dyrt fornøjelse at få denne motor til at køre igen.

Jeg tror nærmere at det er de Hydraulisk ventilløfter der har taget skade og tikker meget, kan skiftes men det KOSTER, her vil jeg som sagt skifte ALT olie og nyt oliefilter på, og hælde så en liter SWEDOL og en ny god olien på.

Har du prøvet at lytte dig frem til hvor lyden kommer, top eller pund af motoren?
Bliver tikke lyden kraftig når du skruer oliepåfyldnings dækslet af, som jo sidder lige over ventilløfterne

En ting der også skal tages højde for ved evt. rep. af motor:
Hvad har den kørt af kilometer og hvor godt er den blevet passet med hensyn til olieskift?.
Hvordan er bilens stand, er den værd at koste mange penge på?

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 16-05-14 18:45

Alt andet lige er der altid en fordel ved lidt ældre biler, at reservedelsbiler er til at anskaffe for en fornuftig pris. Ofte kan man finde noget brugbart der skal synes til rimelige penge. Det kan være hamrende ligegyldigt om den er ædt op af rust, hvis - i dette tilfælde - motoren er i top trim. Det kræver selvfølgelig plads, værktøj og know how to do it, men mon der ikke er en i bekendtskabskredsen der kender nogen, der kender nogen der en gang har set et billede af Tordenskjold ?

Vi kan vel enes om, at Swedol, Bardahl og hvad de nu hedder allesammen ikke er en egentlig reparation ?
Det kan da godt være, at de kan forlænge livet - måske 30.000 km men kan man i længden holde det klapren ud ? Og mærkeligt nok er det næsten uundgåeligt når man er længst hjemmefra, at ulykken indtræffer. Så står man med alle talenter og fletningerne i postkassen og forbander sig selv, at man ikke fik det gjort i tide.

Kommentar
Fra : nyfigen

Dato : 19-05-14 10:53

Jeg har haft en bil, hvor tandremshjulet på knastakslen var gået lidt løs. Det gav en forfærdelig klikken, som jeg kørte med et godt stykke tid før jeg fandt fejlen.

Hilsen nyfigen.

Kommentar
Fra : fiat9090

Dato : 19-06-14 10:08

Det er måske for sent og det er da meget sandsynligt at emnet er besvaret og at du(forhåbentlig) har fundet fejlen, men der er måske en mulighed mere. Har lige fået en Astra ind og den tikkede voldsomt (det lød virkelig som en tikken) men ikke i tomgang, det begyndte lige så snart jeg rørte speederen. I dette her tilfælde var det en utæthed ved manifoldpakningen. Ja, nu ved jeg godt at I vil sige at det kan enhver da nemt høre, men jeg oplevede da, at 3 personer stod og hørte på lyden og de kom med 3 forskellige bud. Ja, det var ikke mekanikere, men alm. mennesker med alm. teknisk indsigt. Så jeg siger igen - det lød virkelig som en TIKKEN fra motoren. Held og lykke med opgaven.