/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Vandskuring & efterflg. maling
Fra : lgs
Vist : 819 gange
500 point
Dato : 09-05-14 17:39

Eget udgangspunkt: total amatørhusejer gennem 3-4 årtier.
Hus: gl. med div. afskalning af maling og puds
Huset har netop fået partier "vandskuret"/repareret med Hæftemørtel. weber multi 280 - dette ganske tynde lag oven på malet overflade (olieemulsionsmaling)
Dette er udført af gl. murer, som jeg har (haft) fuld tillid til lige indtil spørgsmålet om efterbehandling = maling rejser sig
Denne murer og en ellers kompetent nabo, som netop har gennemgået samme proces og HAR malet straks efter oppudsningen (og som provokerede mig til at gå i gang) hævder, at jeg roligt kan male straks (selvfølgelig under hensyntagen til vejret)
Googling om emnet hærdning af denne type mørtel inden overmaling efterlader mig i stor tvivl,
da jeg mener nogle steder at kunne læse mig til en hærdetid på ca. 1 måned før olieemulsionsmaling og andre steder som her:

Citat: Ventetiden på et år skal man dog stadig overholde, hvis man ønsker at male med emulsionsmalinger og andre ikke mineralske malinger, idet disse er pH-neutrale, og derfor ikke tåler at blive påført en ny puds, som har en høj pH-værdi. Denne pH-værdi sænker sig når pudsen bliver ældre.

Gode og helst velunderbyggede råd modtages med glæde - tak!

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 500 point
Dato : 09-05-14 23:15

Maling oven på mørtel skal principielt undgås, medmindre du kan finde en pålidelig leverandør af silikatmaling. Næsten alt andet vil enten blive angrebet af den friske mørtel eller - endnu værre - vil trække pudsen af, både den friske og den gamle. Se på alle de smukke gamle pudsede huse, der er blevet malet og bagefter ser ud som om de har fået psoriasis eller hudtuberkulose. Det vil være meget bedre at give huset hvidtekalk eller farvet kalk.
vh
pbp

Godkendelse af svar
Fra : lgs

Dato : 04-06-14 22:33

Tak for svaret pbp_et.
I det mindste gav du dit bud - om end ikke lige et svar, jeg kunne bruge til noget - men OK.