/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Krebinetter/karbonader.
Fra : Fynboerne
Vist : 734 gange
50 point
Dato : 08-05-14 12:46

Vi er nogle stykker der har snakket om, hvad forskellen er på Krebinetter og Karbonader. Nogle mener det kommer an på, hvad landsdel vi kommer fra, andre mener at krebinetter er halv svin og kalv og så er den ikke paneret.
Hvad er det rigtige svar, er der nogen der ved det?

Kommentar
Fra : Fynboerne

Dato : 08-05-14 12:57

Jeg har nu søgt her på kandu og har fundet en tråd, hvor det har været oppe at vende, men det kan jo være der er kommet mere klarhed om det nu.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 08-05-14 13:39

- En karbonade er hakket svine- og kalvekød, halvt af hvert, som du simpelthen former, panerer og steger. Krebinetten er også halvt kalv og halvt svin, og så er der brødkrummer i, som er blødet ud i fløde og eventuelt med æg. Altså som du vil lave fars. De er formet ovale, paneret og stegt.

http://www.fyens.dk/24timerXtra/Hva-f-er-meningen-med-krebinetter-og-karbonader/artikel/972164

----

Næh, vi skal have fat i Gastronomisk Leksikon, der er udgivet af Det Gastronomiske Akademi på forlaget Gyldendal. Det er skrevet af folk, der ved, hvad de taler om, og om krebinetter hedder det, at ordet er afledt af det franske "crépine", der er fedtnet, som bruges i den franske version af krebinetter. De er fremstillet af hakket småkød af flæsk, kalv eller kalkun formet til flade bøffer, vendt i æg og rasp og stegt på pande.

Karbonader er afledt af det italienske a la carbonara, som betyder på kulsviermaner.

http://jyllands-posten.dk/timeout/ECE3377974/karbonade-eller-krebinet/

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 08-05-14 13:43

Her er lige lidt mere læsestof fra google http://bit.ly/1oa04uN

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 08-05-14 13:50

Karbonaden formes rund og krydres med salt og peber, før den steges. Der bruges kun hakket kød til at forme karbonaden.
Krebinetten formes oval, men først efter, at kødet er rørt til fars med krydderier, æg og rasp blødt ud i fløde. Før den steges, paneres den i æg, mel og evt. rasp. Kødet bliver først formet passende, derpå vendt i mel, så i pisket æg og til sidst i rasp.

http://da.wikipedia.org/wiki/Karbonade

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 08-05-14 14:37

Der er vist et par frikadelleopskrifter uden løg i denne tråd

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 08-05-14 16:24

Hjemme hos os steger vi fars på panden på ca. 100 forskellige måder. Der er forskellige ingredienser i, så som mel, rasp, chili, løg, gulerødder, spinat, persille, champignon, feta, bacon, nogle gange bliver det paneret. Farsen er svin, skinke, okse, lam, eller kombinationer. Nogle gange er klumperne små, andre gange store. Det hedder alt sammen frikadeller, medmindre det er ren oksefars, uden tilsætning, så hedder det bøf.

Det med rasp blødt ud i fløde har jeg ikke prøvet, det må jeg gøre ved lejlighed.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-05-14 16:51

Citat
Der er vist et par frikadelleopskrifter uden løg i denne tråd

Lige netop

Krebinetter/karbonader: same shit

Med andre ord, forskellen er den samme.
Eller :
Krebinetter og karbonader er helt det samme.

Så snart man begynder at røre farsen op med forskellige ingredienser, så er det ikke længere krebinetter/karbonader, men FRIKADELLER

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-05-14 16:54

Hov, glemte lige:

Det er ligegyldigt om der bruges hakket kalv/flæsk, eller kun flæskefars.

Det er selve substansen der bestemmer hvad det er; altså at der er tale om en klump "ren" fars uden andre ingredienser, der vendes i mel eller rasp og steges på pande.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 08-05-14 17:06

Citat
Så snart man begynder at røre farsen op med forskellige ingredienser, så er det ikke længere krebinetter/karbonader, men FRIKADELLER

Nogen siger at det er den mest universelle ret, hakket kød af alle mulige dyr med mange tilsætninger og kogt og stegt verden over., også pakket ind i pasta eller vinblade.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 08-05-14 17:42

Når jeg serverer krebinetter, så er det flæskefars, formet og krydret som en hakkebøf og stegt på panden.

Jeg blander ikke noget i farsen og panerer dem ikke.

Til gengæld laver jeg aldrig karbonader, hvad det så end er.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 08-05-14 18:15

"What's in a name, a rose by any other name would smell as sweet", Shakespeare!

Min gamle frk. Jensen fra 1914 kender ingen af de to retter, min "nyere" do. fra 1966 har hakkekarbonader sammen med krebinetter, de sidste er dog 2/3 kød og 1/3 grønsager!

I min familie er der nogle der siger det ene, nogle det andet, jeg tror det handler om hvad "madmor" kaldte det da man var barn!

Franskmændene har rigtig mange opskrifter på fricadelle, karbonadeopskrifter er flamlænderne glade for, de minder slet ikke om vores karbonader, nogle er sovs med kødstykker i!

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 08-05-14 19:42

Skidt være med navnet,bar det æ ky...mæ nøj ordentlig dippels.

M.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-05-14 00:53

Det er vist også en del egnsbestemt hvad der er hvad, heromkring (sydlige Thy) er krebinetter hakkekød gris eller gris/kalv steg på panden uden rasp, karbonader er hakkekød af gris eller gris/kalv og vendt i rasp før de kommer på panden, alt hvad der er rørt sammen med andet end kød er frikadeller

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 09-05-14 11:49

Ok, det bli'r ikke nemt at afgøre hvad det er, det er altså det samme, men det er bare ikke ens!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-05-14 12:10

Hvad er det rigtige svar, er der nogen der ved det?

Det tror jeg ikke, der er nogen, der kan svare rigtigt på.

Ligeså mange forklaringer der på om det hedder det ene eller det andet, så er der endnu flere opskrifter på det ene eller det andet.

Du kan jo kalde dem for enten "krebinader" eller "karbonetter", så er du dækket ind

God weekend

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 09-05-14 12:14

Citat
Du kan jo kalde dem for enten "krebinader" eller "karbonetter", så er du dækket ind

Nemlig, eller "big-size" frikadeller

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 09-05-14 12:57

Citat
Nemlig, eller "big-size" frikadeller

Deller har forskellige størrelser, også på mennesker

Jeg gider dog ikke at forme svenska køttbuller, de runde små som triller rundt på panden når man vil vende dem.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 09-05-14 13:01

Citat
de runde små som triller rundt på panden når man vil vende dem.

Jamen, så ryster man da bare panden, i stedet for, at vende "køttbullerne".

Kommentar
Fra : Fynboerne

Dato : 09-05-14 13:59

Hol da op, sikke mange muligheder. jeg er ikke blevet klogere, men det er da sjovt at se, hvad debat der kan blive her på Kandu. Vi har også debatten på mit job.
God weekend.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 09-05-14 18:16

Citat
Jamen, så ryster man da bare panden, i stedet for, at vende "køttbullerne".

Jeg bliver træt og hundesulten af at skrælle alle de bittesmå kartofler, vistnok kaldet ris, som man spiser til kinesiske retter, har Du et godt råd til det også

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-05-14 19:25

Måske inspireret af spørgsmålet eller bare tilfældig, vi går til bordet nu og der serveres karbonader og nye kartofler fra Mallorca senere skal vi have rabarberdessert, rabarberne er hjemmeavlede, det er vel fedag aften og weekend

Kommentar
Fra : Fynboerne

Dato : 09-05-14 19:39

Ja LuffeA, det lyder lækkert. Jeg har rabarberkage med rasp og flødeskum til aftenkaffen. Rabarberne er også af egen avl og raspen er ristet reven rugbrød.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 09-05-14 19:56

Citat
Jeg bliver træt og hundesulten af at skrælle alle de bittesmå kartofler, vistnok kaldet ris, som man spiser til kinesiske retter, har Du et godt råd til det også

Drop 70'ernes mikro-makromad, og de obligatoriske brune ris, køb hvide ris, de er skrællet

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 09-05-14 21:47

Citat
Jeg bliver træt og hundesulten af at skrælle alle de bittesmå kartofler, vistnok kaldet ris, som man spiser til kinesiske retter, har Du et godt råd til det også [Meget forvirret]

Det kan du tro jeg har.

Gør som med kartoflerne, tilbered dem med skræl på. Det er meget sundere.