/ Forside/ Karriere / Offentlige / Andet offentlige / Spørgsmål
10  jakjoe 697
boligforening vil ikke forhindre indbrud
Fra : slili
Vist : 549 gange
50 point
Dato : 06-05-14 13:24

hej..

jeg bor til leje hos et af danmarks største boligforeninger.

her har jeg boet gennem 25 år.

vores entredøre til lejligheden er så dårligt sikrede at de kan dirkes op på ca 4 sekunder.

ja i læste rigtigt, det tager mig og alle andre 3-5 sekunder at lirke den op.

vi har haft stribevis af indbrud o forsikringen vil ikke erstatte noget, da de ikke kan se at der er tegn på indbrud.

jeg har genne, 14 dage klaget til boligselvskabet, men uden der er sket noget.

først ville de have jeg selv måtte få en låsesmed ud og skifte min lås på døren på min egen regning.

det vil blive ca 3000 kr.

det nægtede, da jeg ikke mener vi skal betale for at vores låse er sikre.

der er ca 625 lejligheder her, så det kan ikke passe vi selv skal sikre det.

jeg kontaktede derfor insektøren, men hun er fuldstændig ligeglad.

først ville hun vende tilbage 4 dage efter jeg kontaktede hende.

det gjorde hun ikke, så ringede jeg igen, og fik afvide hun ville kontakte mig dagen efter.

det gjorde hun naturligvis heller ikke.

så sendte jeg hende en mail, den har hun stadig ikke svaret på her 6 dage efter.

nu har jeg ringet igen, men nu hun på ferie.

hvad pokker skal man gøre....

har i nogle ideer ti hvordan dette bør gribes an???

og nej kan ikke bare flytte væk herfra. har boet her i 25 år.

og til sidst er det overhoved lovligt, jeg mener skal dørene ikke være sikre???????

på forhånd tak

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 06-05-14 13:48
Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 06-05-14 15:36

Det bedste er at udskifte hele døren til en sikret dør & karm hvad der koster +6000 kr da indvendige entredøre af den almindelige type let kan sparkes ind...........du har nok set TV-reklamen.

Udlejer kan gøre noget for at sikre indgangsdøren i blokken, men det hjælper fedt hvis ungerne som de gør her sætter papir i klemme så den ikke bliver låst ved brug.

I kan tage det op ved et beboermøde og vedtage at der skal gøres noget, men det kan ikke undgås at der bliver en huslejeforhøjelse ved en finansiering af en entreprise ved skift af alle hvis der ikke er afsat midler, en huslejeforhøjelse kan dog komme langt ned hvis der bliver tale om et lån på 10-20 år.

Sidder der en oval cylinderlås kan du let selv skifte den til en 6-stiftet og med en udvendig cylinderring som rager ud over cylinderen, låsekassen kan også være en fordel at skifte, men så begynder det at løbe op selv om man selv gør det.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 06-05-14 21:52

Citat
I kan tage det op ved et beboermøde og vedtage at der skal gøres noget, men det kan ikke undgås at der bliver en huslejeforhøjelse ved en finansiering af en entreprise ved skift af alle hvis der ikke er afsat midler, en huslejeforhøjelse kan dog komme langt ned hvis der bliver tale om et lån på 10-20 år.

Helt korrekt.
Næste gang i modtager information om afdelingsmøde bør det fremgå, at i kan stille forslag til dagsordenen, og her kan i så stille forslag om, at der monteres ordentlige låse på samtlige hoveddøre.
Så vil der blive stemt om det blandt de fremmødte beboere.
Det er i henhold til reglerne om beboerdemokrati.

Citat
så sendte jeg hende en mail, den har hun stadig ikke svaret på her 6 dage efter.

nu har jeg ringet igen, men nu hun på ferie.

Prøv at tjekke dit boligselskabs hjemmeside og se om det er en klage-funktion, i så fald opretter du det som en klage over en medarbejder.

Alt efter økonomien i afdelingen kan det risikere, at give en (mindre) huslejestigning.

Citat
vi har haft stribevis af indbrud o forsikringen vil ikke erstatte noget, da de ikke kan se at der er tegn på indbrud.

Det er lidt pudsigt.
Det er ikke ret længe siden jeg mailede mit boligselskab for at få en ny lås i min hoveddør, fordi det er en meget gammel lås, en af de oprindelige fra dengang ejendommen blev bygget, sidst i 50'erne.
Det blev bevilget og låsesmeden kom, mens han var her kom hans chef, jeg snakkede med ham om den gamle lås og han fortalte, at det var hans erfaring, at der ikke var problemer i forhold til forsikring når det var private hjem.

Kommentar
Fra : slili

Dato : 08-05-14 15:54

Troldepige.

En kammerat har haft indbrud og fået stjålet en masse. Politiet blev tilkaldt. Men de kunne ikke se tegn på indbrud. Hverken på vinduer eller døren.

Derfor mente forsikringen at det var selvforskyldt i den forstand at min kammerat måtte have mistet en nøgle.

De kunne ikke se hvordan tyvene ellers skulle være kommet ind.
Den gang kendte vi ik til dette problem.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 08-05-14 16:49

Citat
Derfor mente forsikringen at det var selvforskyldt i den forstand at min kammerat måtte have mistet en nøgle.

Da jeg havde indbrud for 3 år siden prøvede de også med dumme spørgsmål, men den gik ikke med mig, jeg mistede dog alligevel et værditab på elektronik.

Er det en smæklås ?
Har I systemnøgler, og bytter ejendommen låsene ud hvergang nogen flytter ?

Det er standard i mange ejendomme at man bytter cylinderen ud med en anden brugt som de altid har i reserver, de har jo ikke tjek på hvor mange nøgler folk får lavet, og ved at bytte ud ved en tidligere kriminel beboer ikke hvor hans gemte nøgle kan bruges.

Indtil videre hvis der er lange udsigter til bedre tider i boligforeningen, få en bekendt handyman til at se om cylinderen kan skiftes med et snuptag, og brug så de 2-300 kr i Jem & Fix til en bedre cylinder..........glem postkassen hvis det er samme nøgle, den har mindre betydning og så spares der også en låseomlægning.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 08-05-14 17:30

Citat
En kammerat har haft indbrud og fået stjålet en masse. Politiet blev tilkaldt. Men de kunne ikke se tegn på indbrud. Hverken på vinduer eller døren.

Derfor mente forsikringen at det var selvforskyldt i den forstand at min kammerat måtte have mistet en nøgle.

De kunne ikke se hvordan tyvene ellers skulle være kommet ind.

Det var jo også sådan jeg ville forestille mig, at det ville forholde sig.

Prøv evt. om du kan finde et eller andet sted på dit boligselskabs hjemmeside, hvor de anbefaler, at man har en indboforsikring, hvis du kan det, så brug det som udgangspunkt til, at spørge hvad formålet er med en indboforsikring hvis låsene ikke lever op til forsikringernes krav.

Har dit boligselskab evt. en facebook-side, så tag den der.

Kommentar
Fra : nosunshine5

Dato : 10-05-14 01:02

Hvis i laver forslag om nye opgangsdøre/nøgler.

Så foreslå de her magnet-nøgler. De holdes mod dørens nøgleplade. Låser op.

Og hvis en forsvinder, er det bare kontakte kontoret og netop den nøgles serie nummer tages ud og kan ikke mere bruges.

Dette system bruges i flere boligselskaber/kollegier.
Nogen steder har de så i bolig-reglerne gjort egen dørs cylinders beboerens ansvar.
Så de kan selv vælge at skifte til en ny for egen regning eller ej.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 10-05-14 08:20

Citat
Så foreslå de her magnet-nøgler. De holdes mod dørens nøgleplade. Låser op.

Det er en RFID-chip som jeg også bruger, den er samtidig en nøgle som låser postkassen op og en hængelås i mit kælderrum...........men ikke min egen dør hvor jeg som før omtalt selv monterede ny sikrere cylinder efter indbrud.