/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Windows Nem overførsel??
Fra : Brassovitski
Vist : 648 gange
100 point
Dato : 29-04-14 20:44

Hejsan
Har brugt Windows nem overførsel til at lave en fil med indstillinger osv. på en XP maskine (over på en ekstern HD). Nu skal jeg så have dem kørt tilbage til en anden XP maskine. Jeg har installeret nem overførsel på den 'nye' maskine, men når jeg starter programmet, begynder det bare at arbejde som om at jeg vil lave en ny overførselsfil. Jeg har fundet en video på Microsofts hjemmeside, og i den kommer programmet og spørger "Er dette din nye eller den gamle PC", så er det åbenbart meningen at man skal vælge om man vil eksportere (Lave en ny fil) eller importere (Hente data i en allerede lavet fil). Jeg har også læst et sted, at man bare skal dobbelt klikke på den fil der er dannet, men der er ikke associeret noget program til filtypen. Er der nogen der har prøvet programmet XP til XP, som kan komme med et tip.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 30-04-14 01:05

Prøv at lav en NY backup og se om du kan åbne den? og så ellers omdøb den gamle til den nye

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 30-04-14 01:06

Dem jeg har skal der bare klikkes på og det går igang - men jeg kan ikke se hvilket program der skal bruges til det.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 30-04-14 01:12
Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 30-04-14 11:38

Jeg opdagede sent i går aftes at der faktisk findes en nem overførselsfunktion i XP, så jeg har indtil videre droppet den version jeg downloadede, og vil i aften forsøge med den der er indbygget.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 30-04-14 11:40

Fint nok, men den brude stadig åbne sig selv, uden at stå og tænke over det.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-04-14 18:37

Hvad er det for en nem overførsel i XP. ??????

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 30-04-14 18:50

Citat
Hvad er det for en nem overførsel i XP. ??????

Gamle indstillinger og filer.
http://www.gratisimage.dk/image-ACE6_536129AE.jpg
http://www.gratisimage.dk/image-CE78_536129AE.jpg

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-04-14 19:04

Det ser godt ud..................................men hvor finder jeg den.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 30-04-14 19:30

Start/ tilbehør/ systemværktøjer

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 30-04-14 20:19

mig-selv! Lige der jeg fandt det.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 30-04-14 21:38

Det der indbyggede nem overførsel er da ren skod. Jeg valgte indstillinger og filer, og starter så overførslen til min eksterne HD, drev H. Efter et laaaang stykke tid, kigger jeg så til programmet, og opdager så at det åbenbart også indsamler oplysninger/filer fra mit eksterne drev H, og vil gemme disse i filen på samme eksterne drev. Det er da ikke særlig smart. Jeg har nu afbrudt, og forsøger så igen med kun indstillinger, men så er der vel en masse manuelt arbejde bagefter, vil jeg tro.
Jeg kan ikke finde en version på Microsoft's hjemmeside der er beregnet til at flytte indstillinger fra XP til XP. De versioner jag kan finde er kun til at flytte fra en tidligere version Windows til en ny version, f.eks. fra xp til Vista, eller fra Vista til win 7. ØV!

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 30-04-14 22:01

He! Nu tror jeg, jeg fandt ud af det. Man skal kun vælge indstillinger, og så vælge avanceret, så kan man efterfølgende til vælge de mapper, man også vil have kopieret. Jeg har nu tilføjet en bruger, så er jeg spændt på om denne bruger også bliver placeret det rigtige sted på den anden maskine, og om det er muligt at logge på som denne.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-04-14 22:36

Det lyder som en interessant følgeton.................følger lige med.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 01-05-14 06:24

Citat
Man skal kun vælge indstillinger, og så vælge avanceret, så kan man efterfølgende til vælge de mapper, man også vil have kopieret.

Som du skriver, under avanceret/ Windows indstillinger + programindstillinger - det virker fint hos mig, alle gamle indstillinger virker efter hensigten = hvis alle programmerne er installeret - selvfølgelig og det fylder ca 65MB.
Jeg har aldrig taget andet med i ´back-uppen´ end indstillinger, men smag og behag, film og billeder har jeg på andre diske og behøver ikke at fylde mere op.
Og ja, den scanner alle diske og partitioner du har.

Og hvor er det ´dejligt´ at man ikke skal ind og lave alle de ændringer, ved en ny install, det plejer at at tage flere timer om at få sin pc til at se ud/ virke som man er vant til.
Samt går der ´ged´ i det på et tidspunkt, så kører man bare programmet og det er tilbage som vanligt.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-05-14 07:57

Det lyder som noget til min bank-XP ............der er kun minimale programmer installeret.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 01-05-14 08:08

mig-selv
Citat
Og hvor er det ´dejligt´ at man ikke skal ind og lave alle de ændringer, ved en ny install, det plejer at at tage flere timer om at få sin pc til at se ud/ virke som man er vant til.
Samt går der ´ged´ i det på et tidspunkt, så kører man bare programmet og det er tilbage som vanligt.

Jeg sværger nu mere til et komplet image af C drevet, så kan systemet og programmer også reddes, selv om HD'n står komplet af. På min egen PC er der et drev kun til system og programmer, alt andet ligger på HD 2, og kopieres løbende op til mit Google drev, så data behøver jeg ikke bekymre mig så meget om, bare jeg husker at lægge dem under Google drev mappen. Til komplet image bruger jeg Pragon Backup & Recovery 2014 Free, og det fungerer rigtig godt.
Probleme med den PC jeg er igang med er at det hele skal flyttes til en anden PC, og der kan man jo ikke bare bruge et image, da drivers, opsætning, hardware osv. er forskellige. Det ville ellers have været lækkert, hvis de 2 PC'r havde været fuldstændig ens, så kunne et image klare det hele på samlet ca. 1 time.
Jeg er lidt spændt på om brugerprofilen, Outlook mails, kontaktpersoner, kontoindstillinger, foretrukne osv. kommer ind på maskine 2 uden problemer. Jeg prøver at køre det i aften. Har lavet et image af maskine 2, hvis det hele går i 'ged'!

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 01-05-14 08:37

Har også masser af backup, jeg bruger dette gratis program, der kan det hele:
http://www.backup-utility.com/free-backup-software.html
Samt dette køre i baggrunden og bare tager et par klik, så er maskinen gendannet til da programmet blev installeret - eller senere
http://horizondatasys.com/en/products_and_solutions.aspx?ProductId=1
Før brugte jeg dette som kan det samme, men det tog for megen plads på min disk, der kun er på 60gb (SSD)
http://help.comodo.com/topic-82-1-157-1234-.html

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 01-05-14 08:39
Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 01-05-14 17:27

Når jeg starter nem overførsel på den 'nye' computer og finder frem til placeringen af de gemte oplysninger, vælger mappen kaldet USMT2.UNC, og vælger fortsæt, kommer beskden at den valgte destination ikke indeholder de nødvendige oplysninger. I mappen ligger 4 filer IMG0001.DAT - IMG0004.DAT, og en der hedder Status. Så mig-selv, hvad hulen går der galt????

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-05-14 19:03

Kan det være et driverproblem, for dem har du jo ikke med.
Eller er det meningen at den "gamle" bare skal flyde ind over en ny XP og erstatte selve indstillingerne i styresystemet.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 01-05-14 19:56

Citat
hvad hulen går der galt????

Det ? kunne måske være din ´nye´ bruger, som ikke opfører sig som den skal.

Har du ikke mulighed for at overskrive/ fortsætte = ellers er jeg total blank for gode eller dårlige råd.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 01-05-14 19:59

Citat
Kan det være et driverproblem, for dem har du jo ikke med.
Eller er det meningen at den "gamle" bare skal flyde ind over en ny XP og erstatte selve indstillingerne i styresystemet.

Har lige lavet et forsøg med download versionen af Windows Overførsel til XP. Den gemmer fint en .mig fil på den eksterne HD. Ifølge vejledningen skal man så koble det eksterne drev til den maskine indstillingerne skal overføres til, og dobbeltklikke på den fil der er gemt. Der er dog ingen program allokeret til filtypen, jeg vælger så gennemse og finder frem til .exe filen til Overførselsprogrammet, programmet starter, men som om at der skal laves en ny kopi af indstillingerne. Det er noget være møg.

BEMÆRK; jeg har installeret programmet på begge maskiner.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-05-14 20:41

Hvis computerne ikke er alt for meget uens - kan det være at du bare kan bruge et image, og så rette drivere bagefter. Jeg prøvede en gang med Acronis XP image fra Intel comp til AMD comp.
Måske var jeg bare heldig.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 02-05-14 11:48

Nu holde rjeg weekend, og det ender nok op med at jeg en gang i næste uge, flytter det hele manuelt.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-05-14 12:08

OK - god flytte lyst.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 14-05-14 11:57

Hejsa!
Har flytte det hele manuelt. Det var faktisk ikke så slemt.
Hvad hunne gør jeg nu med denne tråd. Der er jo ikke rigtig en løsning.
Konklusionen for mig er at 'Nem overførsel' overhovetdet ikke er nem!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-05-14 12:10

Du burde annullere den, så ikke folk tror der er en løsning..............og bliver skuffede.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 14-05-14 12:28

Du har nok ret Eyvind! Det er ret træls at komme ind på en tråd, hvor der ikke er beskrevet en løsning.

Annuller spørgsmålet
Fra : Brassovitski

Dato : 14-05-14 12:29

Der er desværre ikke en løsning på dette, andet som manuel at overføre filer osv.