/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
backup af sine data
Fra : technet
Vist : 634 gange
373 point
Dato : 14-06-03 07:10

hvorfor tager folk ikke backup af de data som de synes er meget vigtige for dem
evt. pakke dem med et pakke prog eller smide dem på en cd ??

eller få dem ud af maskinen på en eller anden måde , for det kan da ikke komme som en overraskelse at der kan ske alverdens ting og sager med sådan en maskine

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 14-06-03 07:30

Hej technet

Jeg har selv prøvet det for nogen år siden. Min harddisk brændte pludselig sammen og var ikke til at redde. Det var flere hundrede timers arbejde der var væk.

Nogen tid efter gav min kone mig et avisudklip, hvor der stod:

[citat]

Rigtige mænd tager ikke back-up, men de græder længe når det er gået galt.

[/code]

Jeg græd i lang tid.

Med venlig hilsen
Frank

Kommentar
Fra : als

Dato : 14-06-03 08:37

Ja, det er igen den med: Det sker for naboen, men ikke for mig. Godt jeg så dette indlæg. Jeg skal igang med min ugentlige backup. Jeg ved ikke hvad jeg skulle gøre hvis det hele gik ned og ikke stod til at redde. Jeg er webmaster på en hjemmeside alle kender og hvor der er meget stor trafik hver dag. Tænk hvis det hele forsvandt. Den opdateres hver dag. Tak for dit indlæg technet!

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 14-06-03 10:11

Jeg tror det for nogen er svært bare at styre hvor filer og mapper er og bør være.
Så også at skulle styre en back up, kan virke uoverskueligt.
Måske en lille opskrift - let og ligetil - ville være godt.
Jeg selv går med livrem, seler, faldskærm og sikkerhedsline -
harddiskskuffe, cdromkopi, image af hele HD og gemme på extern server.
Der er kun et lille problem, jeg glemmer at gøre det.
Emesen.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 14-06-03 13:26

Stone's KopiKontrol er efter min opfattelse et stærk program til backup, dog ikke til cd men fra disk til disk
snupper lige noget tekst fra http://www.stoneware.dk/kopikontrol/default.htm

Freeware
NYT! Windows XP-design (kræver XP).
Den hurtigste backup, der findes (fra harddisk til harddisk).
Filtrering af udvalgte filtyper samt nye og ændrede filer.
NYT! Kørsel fra kommandolinie med fx Windows Planlagte opgaver.
Simpel og hurtig gendannelse af data.
Overskrivning eller supplering af sidste kopiering.
Ingen komprimering af data. Ønsker du komprimering, kan du fx kopiere til at komprimeret drev.
Information om antal kopierede filer og kilobytes.
Information om forløben tid.
NYT! Statusvindue gjort bredere + mulighed for tekstombrydning, så lange stier kan ses.

Kommentar
Fra : nielsjs

Dato : 14-06-03 14:58

Hej
Jeg har 2 harddiske, rent fysiske forskellige harddiske, den ene med styresystemer programmer mm..
den anden har jeg mine data og de ting som jeg ikke vil miste.
En anden god ide er at dele harddiskene i to så kan man virkelig tage backup, også hvis en af hd èrne står af.
Hilsen Niels

Kommentar
Fra : ibasa

Dato : 14-06-03 20:01

Hvorfor tager folk ikke back-up ??????????

Fordi vi er rigtigt mange, der er klar over hvor farligt det er, IKKE at gøre det, og fordi de samme rigtigt mange ikke aner hvordan vi skal gøre det. EKS: Jeg er i besiddelse af en hard disk ( det må der være i min maskine, tror jeg ). Så er der en CD-Rom og en revne til at putte en diskette ind i, så jeg også kan gemme filer/dokumenter på diskette. En Back-up af data og " systemet " så alt kan genskabes aner jeg ikke hvordan man gør.

Svar på spørgsmålet må være at jeg/vi IKKE aner hvordan jeg/vi gør.

Sren Roskilde

Kommentar
Fra : als

Dato : 14-06-03 20:18

Hej Søren! Jeg tror du har meget ret i det du siger der.

Kommentar
Fra : ibasa

Dato : 14-06-03 20:20

Hej med jer genier Fortsættelse af forrige indlæg.

I gamle dagevar en back-up en kopi af disken som den så ud til fyraften. Den blev taget og lagt på en 2400 fods 1600 BPI tape, og kørte i et system "Far/Søn over en uge" hvilket var en procedure der tog omkring en ½ times tid efter at andre var gået hjem:.<>

Hvordan det foregår efter at PCére er kommet til ved jeg ikke??????

Sren Roskilde

Accepteret svar
Fra : Vestjyden

Modtaget 373 point
Dato : 14-06-03 20:30

Kun idioter tager ikke backup af vigtige data. Om data er vigtige kan kun den, der ejer dataene, svare på. Brug det backup-program, der ligger i windows (jeg kører win98) og pak oplysningerne ned på en cd, som du eventuelt lægger i bilens handskerum, eller på jobbet. Lad være med at tage backup af alt, marker i backupprogrammet hvilke mapper, der skal tages med, og det bliver sjældent til ret mange filer.

Godkendelse af svar
Fra : technet

Dato : 15-06-03 03:51

Tak for svaret Vestjyden.
jeg kan især godt lide den sætning her
"som du eventuelt lægger i bilens handskerum, eller på jobbet"

for det er en extra sikkehed