/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Hvorfor hedder det Pinocchiokugler?
Fra : Kortoververden
Vist : 7199 gange
200 point
Dato : 28-04-14 07:29

Jeg ved godt, at det ikke længere hedder det, men har skiftet navn til Pepito, men hvad er årsagen til det oprindelige navn?

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 28-04-14 07:49

Hvorfor dit og hvorfor dat...

Spørge Jørgen endte med at få ondt i måsen.

En tåbe kan spørge om mere end 10 vise kan svare på - hvorfor hedder de Pepito?

PEPITO
Hed indtil 1990 Pinocchio-kugler. Kombinationen af navn og tegning var problematisk i forhold til Disneys version af Pinocchio, så navnet blev ændret, og tegningen blev lidt mindre karakteristisk.
Produceret af Haribo.

Så er det spørgsmål klar til at blive annulleret

Statistik
Spørgsmål
- Ubesvarede    2
- Besvarede    68
- Annullerede   88
- Slettede    0
Ialt   158

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 28-04-14 07:53

Kære marken

Du svarer jo ikke på det jeg spørger om og jeg forbeholder mig selvfølgelig altid retten til, at annullere et spørgsmål, såfremt der ikke kommer et brugbart svar, når jeg gør det kan det være af flere årsager:

Jeg har ikke længere brug for svaret og fjerner det, så ingen skal bruge unødig tid på det.
Spørgsmålet ser ikke ud til, at kunne finde et svar og jeg fjerner det, så det ikke fylder unødigt i listen over vigtigere ting.

Såfremt du har et problem med det, så er du velkommen til, at undlade at byde ind med noget på mine spørgsmål.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-04-14 08:13

Citat
1947: Pinocchiokuglen fødes – andre mærkevarer følger efter

Eckhof Hansen ved, at ikke kun et godt produkt, men også indpakningen tæller, for at succesen er i hus. Holdningen danner tidligt grundlag for HARIBOs sjove og anderledes måde at præsentere produkterne på – akkurat som i dag.

I 1947 skaber Eckhof Hansen Pinocchiokuglen, som i 1990 skifter navn til Pepito. Senere følger Zulu, Saltpastiller, Saltbomber og Pesetos. De gamle navne og recepter bruges stadig i dag.

https://www.haribo.com/daDK/virksomhed/historie-haribo-danmark.html

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 28-04-14 08:14

Det link har jeg fundet ans.

Men det forklarer ikke hvorfor navnet er valgt

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-04-14 09:20

Kortoververden

Det står jo her

Citat
Eckhof Hansen ved, at ikke kun et godt produkt, men også indpakningen tæller, for at succesen er i hus. Holdningen danner tidligt grundlag for HARIBOs sjove og anderledes måde at præsentere produkterne på – akkurat som i dag.

Tegnefilmen Pinocchio havde premiere i 1940 og huskes mest for sangen

"When You Wish Upon a Star" ("Når du ser et stjerneskud")

http://da.wikipedia.org/wiki/Pinocchio_(film)

Haribo skulle jo have solgt nogle små sorte lakridskugler (ikke så spændende at se på) De pakker dem ind i forskellige sukkerfarver og salget går strygende, da de kalder dem for Pinocchiokugler, da Pinocchio jo ikke bare er en brun trædukke, men har flere farver i tegnefilmen.

Udelukkende for at få solgt deres lakrids.

Det er, hvad jeg får ud af, at læse linket fra Haribo

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 28-04-14 09:23

Citat
Men det forklarer ikke hvorfor navnet er valgt

Så skal du sikkert spørge ´opfinderen´
WV blev kaldt folkets vogn, men ikke mange havde råd til den.. da den kom på gaden, så hvorfor kalde den WV.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 28-04-14 11:10

Citat
Haribo skulle jo have solgt nogle små sorte lakridskugler (ikke så spændende at se på) De pakker dem ind i forskellige sukkerfarver og salget går strygende, da de kalder dem for Pinocchiokugler, da Pinocchio jo ikke bare er en brun trædukke, men har flere farver i tegnefilmen.

Det har og er meget anvendt at bruge populærnavne for at få solgt produkter, men det kommer også an på om nogen påberåber sig ophavsret på navn eller design, i nyere tid har vi jo set milliarddyre sager hvor nogen mener at de har tabt penge, eller burde få kommission for noget de mener at have opfundet selv. Apple f.eks. mener hvert år at de har nyopfundet den dybe tallerken.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 01-05-14 13:54

PINOCCHIO KUGLER
runde søde lakridser i mange farver opkaldt efter en disney-figur

http://slikleksikon.org/static/find/?find_type=&find_shape=&find_color