/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Blandingsbatteri termostaten...
Fra : axelbjarne
Vist : 428 gange
100 point
Dato : 27-04-14 12:53

Jeg har et blandingsbatteri hvor termostaten går noget sløvt. Står jeg kigger ind på det, er termostaten til højre. Er de nemme at skille ad - altså lige til gå til, og der skal ikke bruges en ingeniøreksamen for at rengøre/afkalke den. Den skal helst ikke kunne sættes forkert sammen igen.

mvh.
axelbjarne

PS.: Købt i Jem & Fix til 300,- kr. for en del år siden.

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 27-04-14 13:04
Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 27-04-14 13:12

Kan jeg tage det ned, og kommer eddikesyre i det...

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 27-04-14 16:33

Ifølge min begrænsede erfaring er det svært at skille en termostatblander ad (har forsøgt på Damixa) men prøv at tage den ned og læg den i eddikesyre +vand 1+4 og sørg for, det kan komme ind i alle åbninger mens du drejer på alt, der kan drejes på. Det kunne jo være, du var heldig. Da forkalkningen er sket over flere år, er det nok optimistisk at regne med, den bliver klar på en eftermiddag.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-04-14 17:25

Ja prøv med 32% eddikesyre.

Der ikke ret mange som kan skille rense og især samle/justere et blandingsbatteri.

Men du kan lige kigge efter om snavsfilteret skal renses...........det kan ses når batteriet er taget af.

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 27-04-14 17:30

Så må jeg lade ligge natten over.....men kan selve blandingsbatteriet klare det, det er vel af messing....den går nok ikke...andet nogle timer...

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 100 point
Dato : 27-04-14 20:18

Hvis du ikke pisker luft ned i blandingen, går det fint. Kobber kan godt angribes af eddikesyre men kun med tilstedeværelse af ilt/oxygen.

Godkendelse af svar
Fra : axelbjarne

Dato : 27-04-14 23:08

Tak for svaret pbp_et.