/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Piercing af en 14 årig pige !!
Fra : scrubber
Vist : 587 gange
200 point
Dato : 24-04-14 23:18

Hej !

Har en bekendt hvis 14 årige datter lige har fået lavet en piercing. Er det lovligt når man kun er 14 år og hvor gammel skal man evt være. Kan man trække sådan en forretning i retten eller alternativt politianmelde sådan en forretning ??

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-04-14 23:41

Ja, man kan politianmelde sådan en forretning.

Piercing og tatovering er det IKKE tilladt at udføre på personer der ikke er fyldt 18 år.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 24-04-14 23:41

Google er din ven...

Forende Professionelle Piercere har følgende regler omkring udførslen af piercinger i forhold til folks alder:

En person under 15 år skal være i følgeskab med forældre eller værge for at blive piercet.
En person der er 15 år eller ældre kan egenhændigt blive piercet, undtagen intim-piercinger.
En person over 18 år kan egenhændigt få lavet alle piercinger.
Ovenstående regler er baseret på etiske overvejelser, samt hensyn til den seksuelle-lavalder på 15 år. Ved intimpiercinger forstås alle typer piercinger i skridtet.

Enhver der bliver piercet bør være fuld indforstået med risici i forbindelse hermed, herunder ar-dannelse, tandskader, potentielle infektioner etc. For nærmere information konsultér da din piercer.

Øvrige regler
En person der pierces, skal give et skriftligt samtykke forud for piercingen og mentalt være ved deres fulde fem, herunder ikke påvirket af stoffer eller alkohol.
Det står den enkelte piercer frit for at afvise en person hvis kravene ikke er mødet, samt hvis individets hygiejne er under almindelig standard.

cyberhus.dk/artikel/piercing-og-aldersgrænse

http://www.safepiercing.dk/index.php/artikler/generelt/5-aldersgraense

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-04-14 23:42

Eller rettere sagt, det er ulovligt med piercinger, medmindre forældrene har givet tilladelse når barnet er under 18.

Med tatoveringer er det 18 år uanset hvad

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 24-04-14 23:44
Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 210 point
Dato : 24-04-14 23:45

marken 84, det er ikke korrekt det du linker til fra de piercingfolk

http://www.familieadvokaten.dk/Breve-300/b300-250.html

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 25-04-14 07:59

Uanset hvad dova, er der ingen sanktions muligheder.
Du kan da godt anmelde, men det sker der jo ikke en snus ved...

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-04-14 18:20

Citat
Uanset hvad dova, er der ingen sanktions muligheder.
Du kan da godt anmelde, men det sker der jo ikke en snus ved

Næ, piercingen kan jo ikke gøres ugjort, men sanktioner er der nu alligevel, for personen der har piercet et barn under 18 uden forældrenes tilladelse kan idømmes en bøde, og ved gentagne tilfælde fratages tilladelse til at drive klinikvirksomhed, fordi det kommer ind under overgrebs- og misbrugsparagraffen mod en ikkemyndig person

Godkendelse af svar
Fra : scrubber

Dato : 08-05-14 22:03

Tak for svaret dova.