/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
opbagt/bechamel-sovs med majsstivelse
Fra : pbp_et
Vist : 855 gange
100 point
Dato : 24-04-14 18:18

Kære venner
Er der nogen, som har erfaring med at lave opbagt sovs/bechamelsovs med majsstivelse (a la Maizena med flere)

Kommentar
Fra : finnostervig

Dato : 24-04-14 21:19

P.gr.a. glutenallergi siden du ikke bare bruger mel ?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 24-04-14 21:27

Det er blandt andet det, jeg vil eksperimentere med, forslag til brødbagning uden hvede er også velkomne.

Kommentar
Fra : ElseR

Dato : 25-04-14 09:16

Jeg har ikke prøvet at lave opbagt sovs med maizenamel, men jeg har indimellem lavet en bechamel-lignende sovs, hvor jeg bare har jævnet mælk med maizena. Krydret med muskat og ost synes jeg faktisk det er helt ok til f.eks. lasagne o.lign. Jeg har også lavet persillesovs på samme måde, til en der gerne ville undgå fedt. Det bliver ikke helt så blød og cremet som en rigtig opbagt sovs, men det er let og kan bruges.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 25-04-14 09:20

Uha, mælk og ost er nærmest gift for mig, heldigvis er der næsten ingen protein i smør, visse margariner indeholder mere mælkeprotein.

Kommentar
Fra : ElseR

Dato : 25-04-14 10:26

Citat
Uha, mælk og ost er nærmest gift for mig, heldigvis er der næsten ingen protein i smør, visse margariner indeholder mere mælkeprotein.r

Ja så dur det slet ikke! Men når du ikke tåler mælk, hvad ville du så bruge til en bechamelsovs?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 25-04-14 10:45

Vand

Accepteret svar
Fra : ElseR

Modtaget 100 point
Dato : 25-04-14 11:25

Det bliver helt sikkert kedelig hvis du bare jævner vand med maizena.

Men hvorfor prøver du ikke bare at lave en lille portion opbagt sovs med maizena og ser om det kan bruges. Det koster næsten ikke noget, og i sidste ende er det jo kun dig selv der kan vurdere om resultatet er tilfredsstillende. Og når du så er ved at eksperimenterer, så kunne du jo også bruge olie i stedet for smør.

Godkendelse af svar
Fra : pbp_et

Dato : 25-04-14 12:59

Tak for svaret ElseR.
Du har selvfølgelig fuldstændig ret; jeg kan da selv prøve efter. Den smagløse bechamel er lige smagløs med vand og med mælk, medmindre man brænder mælken på, men jeg har da mange gange lavet andre opbagte sovse med hvedemel og en eller anden smagsbase, sky, bouillon mm.
nu vil jeg bare prøve at undgå gluten, så derfor....
mvh
pbp

Kommentar
Fra : ElseR

Dato : 25-04-14 15:33

Når jeg laver skysovs jævner jeg det som regel bare, og til hverdag bruger jeg tit maizena til at jævne med. Ikke fordi jeg lider af allergi, men fordi jeg synes det er lettere at bruge. Sovsen bliver lidt mere gennemsigtig, men smagen er den samme.