/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Fugt i murværk?
Fra : Matiasow
Vist : 521 gange
20 point
Dato : 24-04-14 16:53

Hej, er der nogen der har en ide om hvad mærket under det lille vindue er eller skyldes?
For mig ligner det fugt.

Se billede her: http://s18.postimg.org/tsn1bvl15/IMAG0432.jpg

Kommentar
Fra : ds23

Dato : 24-04-14 17:04

Mit bud:
Mangler der ikke en sålbænk under "vinduet"
mvh.

Kommentar
Fra : Matiasow

Dato : 24-04-14 17:25

Så du mener det er vand der kommer ud af vinduet fra lejligheden?

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 24-04-14 17:34

Tænker på det samme,som ds23. Regnvand der siler ned ad muren,grundet manglende sålbænk.

Ellers noget af en gavl,du har der. Ved at tælle skifterne på billedet,ses der 6 meters højde.
Ca. 3,5 meter til overkant vindue.

M.

Kommentar
Fra : Matiasow

Dato : 24-04-14 18:22

Jeg er lægmand inden for området.

Hvis det er regnvand, er det så ikke underligt det kun er under vinduet?

Kan det være skadeligt i længden at det er fugtigt der?

- Mosebaek, det er en bygning med 2 etager + loftsrum.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-04-14 18:32

Et bud mage til de andre:

Regnvand som siver ind i murværket i bunden af vindueshullet.

Eller fra indmuret vandrør i det rum der er bag vinduet.

Kommentar
Fra : Matiasow

Dato : 24-04-14 18:42

Okay. Så er det slået fast.

Er det skadeligt i længden? Eller kan muren godt stå sådan?

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 20 point
Dato : 24-04-14 19:28

Alt fugt i murværk er skadelig, man kan få murstensafskalning ved frost i vintermånederne.
Indvendig kan man få svampe (Skimmel) og ødelagt træværk.
En prøveboring i en mursten kan fortælle om der er unormalt megen fugt.
VH Palle

Godkendelse af svar
Fra : Matiasow

Dato : 24-04-14 21:56

Tak for svaret pallebhansen.

Kommentar
Fra : MadsHjort

Dato : 18-06-14 23:11

Hej Matias
Sider selv i samme problem lige nu, og er i stor tvivl om hvad det skyldes. Har bestilt murerhjælp via hjemmesiden http://www.antonklinke.dk/murvaerket.html og den første murer kommer forbi nu på lørdag for at besigtige skaden.

Vil høre dig ad, hvad du selv kom frem til, og hvilken pris du måtte betale? Bare så jeg har noget at gå efter, når murermester kommer nu på lørdag.

God aften,