/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
MOMS PÅ UDLEJNING AF LAGERRUM??
Fra : kurtmoeller
Vist : 847 gange
100 point
Dato : 24-04-14 12:47

Nogle påstår, at moms på udlejning af lagerrum ( i mit firmas lokaler) er frivilligt! Men at man, hvis man fravælger moms, ikke kan fratrække moms på løbende udgifter til vedligehold mv
Den aktuelle årlige lejeindtægt er ca. 25.000 kr
Der betales alm. skat af nettoindkomsten, da den indgår som en indtægtspost i mit firmas årsregnskab.

Accepteret svar
Fra : Leo.pedersen

Modtaget 100 point
Dato : 24-04-14 15:09

Hej

Det er korrekt at det er frivilligt om man vil momsregistreres ved udlejning af fast ejendom (gælder dog ikke for udlejning til beboelse - som aldrig kan momsregistreres).

Se:

http://www.virk.dk/myndigheder/stat/ERST/Frivillig_registrering_for_udlejning_bortforpagtning_og_salg_af_fast_ejendom_-_31001

Det er også korrekt at hvis man vælger ikke at lade udlejningen momsregistrere - så mister man momsfradraget på de udgifter der er til lokalerne.

Hvis en ejendom både indeholder beboelse og erhverv - så kan man delregistrere ejendommen - så man kun opkræver moms på de erhvervsmæssige lejere og tilsvarende får forholdsmæssigt momsfradrag på udgifterne.

Hilsen

Leo Lund
www.erhvervsbogfoering.dk

Godkendelse af svar
Fra : kurtmoeller

Dato : 24-04-14 23:10

Tak for svaret Leo.pedersen.