/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
bilstereo
Fra : amlupo
Vist : 456 gange
500 point
Dato : 20-04-14 12:05

Hej alle, har købt en brugt stor forstærker til bilen. Den skal tilsluttes radioen med en "rem" ledning. Der er imidlertid ikke en ledning på min radio kaldet "rem" kan jeg bruge a+ ledningen som jeg formoder giver en plus impuls ved tænd af radioen ..... håber i kan hjælpe, vil nødig brænde min nyerhvervelse af ....

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 20-04-14 19:00

Det er jo som bekendt svært at spå og da især når man ingen forudsætninger har for, at vide nøjagtigt hvilken forstærker der er tale om ?
Almindeligvis føres en kraftig + og stelforbindelse til forstærkeren, der så styres via en svag strøm fra radio eller hvad der nu skal drive den.
Hvis din radio har en udgang til motorantenne eller lignende, vil den sikkert være egnet. Dog kan der være påtrykt den maksimale belastning, men så kan den i givet fald trække et lysrelæ der er forsynet med en diode i spærreretningen. Det har jeg gjort et par gange med held.
Hvis du er i tvivl om strømforbruget kan du indskyde et amperemeter på styreledningen til forstærkeren.
Jeg tror ikke den er puls styret, men derimod afhængig af en styrespænding.
Men det er og bliver et gæt.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 20-04-14 19:12

Som Cortina01
+ Husk liniesikring må strømforsyningen - max ampereforbrug må fremgå af typepladen.
Hvis du prøver at forsyne forstærkeren gennem radioen alene, brænder du 99%sikkert radioen af.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-04-14 19:18

Inden man siger noget entydigt, skal du fortælle hvad du har (og har købt). "rem" er uden tvivl remote, og skal have spænding for at forstærkeren starter.

Men fortæl og vi skal fortælle dig hvordan.

Kommentar
Fra : amlupo

Dato : 20-04-14 22:03

Forstærkeren er en shark xsound på 4x100 watt. Den skal have seperat plus og minus. Rem tilslutningen er udelukkende til at tænde forstærkeren, via radioen / headunit

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-04-14 23:23

Hvilken headunit? Du er nødt til at fortælle hvad du har, hvis man skal hjælpe! Vi kan ikke spå og gætte hvilken headunit du har!!

Kommentar
Fra : amlupo

Dato : 21-04-14 22:21

Headunit er xsound med kun 4 ben i strøm stikket : b+ , g- , backup + og ant+

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-04-14 22:39

Det er langt mere interessant hvilke udgange der er på den!

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 500 point
Dato : 21-04-14 23:24

Nu er det noget kineser-noget fra Thansen, men lad os alligevel prøve. Du skal som start sørge for at strømforsyne din head-unit ordentlig. +ind backup henter du direkte ude på batteriets + pol. Indskyd en sikring på denne ledning. - eller ground sørger du for at skrue på blankt stel. Brug gode tykke kabler, helst 4 mm² eller mere. Højttalerkabel duer ikke. Isolering på denne er ikke egnet til sådan noget. Tændkablet er formentlig den der hedder b + og der skal du finde den ledning i bilinstallationen der er ”varm” når der er tænding på. Glemmer den klokken og stationerne skal de to plusser byttes. Normalt er den der skal på batteriet tykkere, så det er nogenlunde til at finde ud af. Med et multiinstrument finder du så ud af om ikke ant+ er varm når radioen er tændt, og uden spænding når radioen slukkes. Den er formentlig tænkt til at drive en motorantenne, men du skal så brue den til at starte amp'en. Så den skal på ”rem” (remote). Strømforsyningen laver du så som ovenfor nævnt, bare med endnu større omhyggelighed (og husk sikring). Kabler afhænger af afstand, men et godt bud hedder i omegnen af 8-10mm²

Så tager du de to RCA ud på headunit'en og forbinder til de to RCA ind på ampen. Undlad at kable i samme side som strømforsyningen.

Derfra er der så at kable højttalere op. Harald Skrald har fornuftige højttaler kabler der er ret billige i 2,5mm² og 4mm²

Og så skal du så have besluttet hvordan du vil køre, idet der formentlig er mulighed for passiv deling, brokobling osv. Men normalt ville man nok brokoble de to trin og lade dem slæbe en dunker og så lade to af trinene trække et par 6x9'ere i hattehylden. En delefrekvens omkring de 100 hz ville nok være ok. Og så kunne man lade head-unit forsøge at trække et par tune-up'er i fordørene. Men dem i fordørene skal man sørge for er letdrevne, ellers følger de slet ikke med i denne opstilling. En afrulning af disse vha et par bipolære kondensatorer så de ikke forsøger at spille sub, ville nok være klogt, men det er sådan noget man lige må forsøge sig med.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 21-04-14 23:25

Ud fra det foreløbige gætter jeg på, at din forstærker har følgende terminaler:

Strømforsyning +
Strømforsyning -
Rem (altså fjern"tænd")

og dertil diverse lyd ind- og udgange.

Som Cortina01 antager jeg, at du kan forbinde "ant+" til Rem, obs sæt i givet fald en 5amp sikring ind på ledningen.
hvis "ant+" har + når radioen er tændt, og 0 når den er slukket, så kan den styre forstærkeren)

Str+ skal så (med 10-15amp sikring og 2,5kvadrat ledning) forbindes direkte til batteri.
Str- tilsvarende (2,5kv)direkte til stel, dog uden sikring

Lydforbindelserne skulle gerne fremgå af terminalerne.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 21-04-14 23:27

Hej 3773
Jeg er vist mere eller mindre ramt af tankeoverføring fra dig.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-04-14 23:37

LOOOL To sjæle en tanke. Nogle af de der Thansen kineser apparater kan være lidt åndsvagt mærket, så et diagram er rarest. Men et multimeter + lidt omtanke hjælper ofte fælt. Man skal så passe meget på strømtrækkene. De kan være temmelig voldsomme på noget der kører med så lave spændinger. Derfor er sikringer et must. God ide at afsikre remote ledningen. Det havde jeg glemt.

Kommentar
Fra : amlupo

Dato : 22-04-14 16:28

Tak for hjælpen alle, kan jo kun give point til 1, cortina01 havde jo nærmest svaret på mit spørgsmål først, det lader til der er rimelig enighed om at jeg kan bruge ant+ ledningen som styrestrøm, men må hellere honorerer 3773 for det fyldest gørende svar, selv om han rynker på næsen af mit "kineser anlæg" Tror nu nok det kan spille Lupoen op

Godkendelse af svar
Fra : amlupo

Dato : 22-04-14 16:30

Tak for svaret 3773.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 22-04-14 18:11

Det tror jeg det kan. Kæresten knægt havde en bunke kineserkram fra TH og da vi var færdige med at trimme blev det ikke så tosset. Og højt var det!