/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
type ekstern hdd?
Fra : sonjor
Vist : 544 gange
300 point
Dato : 20-04-14 11:33

Hej
Jeg har en all-in-one computer. Nu vil jeg købe en ekstern harddisk dertil. Computeren er vel at betragte som en stationær, (der er åbenbart forskellige typer ext. hdd), men vil det så sige, at jeg ikke kan bruge den ext. til at overføre filer til en evt. bærbar?

mvh Sonja

Kommentar
Fra : finnostervig

Dato : 20-04-14 11:49

Næhh det du gemmer på den eksterne kan selvfølgelig og ses / kopieres ind på en bærbar :)

mvh Finn

Kommentar
Fra : sonjor

Dato : 20-04-14 12:00

Jamen eksterne HD'er til bærbare, ser ud på billederne, som om de har 2 tilslutninger (ledninger, der sidder i,) hvilket der ikke gør på dem til de stationære, derfor spørgsmålet.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 20-04-14 12:14

Den største forskel på eksterne HD, er om de bruger en 2,5" eller 3,5" harddisk. En 2,5" harddisk kan normalt strømforsynes via USB-stikket, hvorimod en 3,5" HD får strøm via en ekstern strømforsyning (derfor 2 tilslutninger) - er det det du mener?

Kommentar
Fra : sonjor

Dato : 20-04-14 12:46

@IBM760
Ja, det er det så nok, jeg bør altså vælge en 2,5", hvis den skal bruges umiddelbart til begge computere, ikke?

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 20-04-14 12:51

Begge typer kan benyttes til stationære og bærbar, men om din har strøm nok på USB-stikket kan være lidt vanskeligt at svare på. Hvis HD har ekstern strømforsyning kan den bruges til begge dele, men selvfølgelig skal du så altid medbringe strømforsyningen.

Kommentar
Fra : sonjor

Dato : 20-04-14 12:56

@IBM760
ja det er jo netop det, jeg gerne ville undgå

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 20-04-14 13:00

Normalt er en 2,5" HD noget langsommere, det skal man muligvis også tage i betragtning.

Kommentar
Fra : sonjor

Dato : 20-04-14 14:19

Mener du dermed usb 2 kontra usb 3.0?

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 20-04-14 14:22

USB 2.0 eller 3.0 har kun noget at gøre med overførselshastighed. Derimod har en 3,5" HD større omdrejningshastighed end en 2,5" HD.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-04-14 22:36

Jeg ville købe en 2,5" ekstern HD med USB 3 tilslutning.
Den passer til hurtigre overførsel på fremtidens computere.

USB 3 harddiske kan sagtens køre på USB 2 som du sikkert har.

Jeg har næsten lige købt en ekstern 2,5" HD med USB 3 tilslutning og jeg har kun USB 2
Det er en WD Elements på 1ooo GB og den er købt hos Elgiganten.
http://www.elgiganten.dk/search?WFSimpleSearch_NameOrID=WD+Elements+b%C3%A6rbar+ekstern+harddisk+1TB+%28sort%29

Husk altid at sige det er en gave så den må ikke være pakket op.

Du kan bestille og vente med at betale til du afhenter den. Det er muligt du også bare selv kan finde den i butikken.

Kan du køre med memory-sticks på din stationære så kan du også køre med 2,5" HD

Eksterne hukommelser tilsluttes efter at computeren er startet op.
Den tages fra ved ente at vente til du har slukket comp. eller klikke på den grønne pil nede ved uret og vælge afslut / skub ud og så får du tiladelse til at tage den ud.

Kommentar
Fra : sonjor

Dato : 21-04-14 09:42

@Eyvind
Tak for gode råd om den du har købt. Det gør jeg nok også men jeg har læst i en anmeldelse :
" Jeg kunne måske ønske at der var en almindelig USB tilslutning."

Hvad betyder mon det ?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 21-04-14 10:40

Så er det en disk med E-Sata og den kan du ikke bruge, medmindre du har E Sate stik.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 21-04-14 10:42
Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 21-04-14 10:44
Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 21-04-14 10:47

Og angående stik, aldrig køb dem for lange, det kan være fristende at have et kabel på 1 meter, men det er ikke sikkert at data kan klare den lange tur gennem kablet

Kommentar
Fra : sonjor

Dato : 21-04-14 11:05

@migselv

Linket til harddisken er det, som står i Eyvinds svar til mig 20/4 22.36

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 21-04-14 11:26

Citat
Tak for gode råd om den du har købt. Det gør jeg nok også men jeg har læst i en anmeldelse :
" Jeg kunne måske ønske at der var en almindelig USB tilslutning."

Det ville jeg også gerne vide, den kan bruges sammen med alle pc´r, usb 3 er bagud kompatibel, men der kan så være problem med strømmen, som allerede nævnt

Kommentar
Fra : sonjor

Dato : 21-04-14 11:39

Venter lige og ser om Eyvind kommer på banen igen, inden jeg bestiller den.

Kommentar
Fra : finnostervig

Dato : 22-04-14 21:04

Hmmm .. :)

Jeg tror ikke du skal bekymre dig om din kommende eksterne harddisk skal have 2 eller 1 ledning.

Dem med 2 har bare en ekstra strømforsyning - dem med en får strøm fra den ene ledning.

Lidt som religion, men alt virker

Mvh Finn

Kommentar
Fra : finnostervig

Dato : 22-04-14 21:13

Og så lige Hmmm.. igen

Glem det tekniske , du skal have en extern harddisk , enten med et eller to kabler.

Om det er sata 1 - 2 , USB 1 -2 -3 , er ikke relevant hvis :

Du bare ønsker ekstra lagerplads til data..

Finn

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-04-14 23:46

Tja - jeg får ikke mails fra Kandu mere - hvorfor ved jeg ikke. Så det er ikke altid jeg husker hvilke spørgsmål jeg deltager i.

Den harddisk jeg henviser til bruges til backup af styresystemer på mange forskellige computere.
10 år gammel stationær
Ældre bærbare
Nyere bærbare
Den er også afprøvet på et USB 3 indstikskort.
Start computeren - ind med stikket og så kopiere filer. Jeg kopierer altid for en sikkerheds skyld.

Skulle der blive vrøvl med strømmen via USB stikket kan man bruge et USB dobbeltstik.
http://www.av-cables.dk/usb-3-0-stroemkabel/usb-3-0-dual-stroemkabel-a-han-a-han-0-3-m.html
Det er til USB 3 men virker også på USB 2
Jeg har dog endnu ikke afprøvet den på min billige tablet endnu.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-04-14 09:32

Med hensyn til SATA / PATA (IDE) harddiske så er det noget teknisk inde i den eksterne harddiskholder som ikke berører brugen.

Jeg har flere eksterne harddiske ældre 3,5" og 2,5" og nyere 2,5" hvor selve harddisken er SATA.

PATA (IDE) hvor P står for Paralel data overførsel
SATA hvor S står for Seriel overførsel af data

Forbindelsen ind til computeren er for alles vedkommende almindelig USB - dog er USB 3 hurtigere, og hvis computeren også har USB 3 går det rigtig stærkt.

Kommentar
Fra : sonjor

Dato : 23-04-14 09:44

@Eyvind
Ingen tvivl om, at det skal være USB 3.0, det har computeren også. Det der var lidt tvivl om var USB-stikkets udformning som jeg læste om i en anmeldelse: rosende omtale men ønsket om et alm. USB stik, der fik mig til at spørge om det. Derudover vil jeg jo gerne være fri for en strømledning. Den HDD du har købt er desværre udsolgt p.t. men der findes jo så mange.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 300 point
Dato : 23-04-14 19:36

Den er udsolgt hos Elgiganten men kommer igen 12 maj
Ellers er den her
http://www.edbpriser.dk/harddisk/wd-elements-portable-wdbuzg0010bbk-1-tb-id-7335725.aspx

http://www.computersalg.dk/produkt/1050326?varenummer=1050326&utm_source=EDBpriser&utm_medium=edbpriserLINK&utm_campaign=EDBpriser

Det med udformningen af USB 3 ledningen er rigtig nok.
Ledningen som stikkes ind i harddiskholderen kan være forskellig - jeg har 2 slags.

Men den anden ende som stikkes ind i computeren er standard, bortset fra at USB 3 er blålig inde i stikket.

Kommentar
Fra : sonjor

Dato : 23-04-14 20:09

@Eyvind. Tak for links.

Jeg har i mellemtiden også kigget lidt på denne:

http://www.proshop.dk/Harddisk/Samsung-M3-Portable-2TB-Black-2431649.html

jeg har 4 computere + en tablet og kunne så have iso'er af dem alle et sted. Er det mon dumt? Den sidste TB er jo ikke så dyr som den første.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-04-14 13:33

Men køb ikke en demo - for du ved ikke hvor mange dunk den har været ud for.

Godkendelse af svar
Fra : sonjor

Dato : 24-04-14 15:02

Tak for svaret Eyvind. Mange tak for mange svar, råd og tips.