/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
kompost beholder nede under jorden..
Fra : DBG1
Vist : 372 gange
30 point
Dato : 19-04-14 07:41

da min have er så begrænset plads kunne jeg godt tænke mig at udnytte pladsen fuldt ud, og jeg har derfor tænkt på at lave en kompostbeholder nede under min gangarealer, så jeg ikke mister plads som kunne ha være brugt til afgrøder..

se ideen her:

http://www.havebazoom.dk/fotoalbum/diverse_have/1494-min_have

på sidste billede har jeg markeret hvor de 3 beholdere skal være.. de bliver ca.
1,1 meter lange
0,6 meter brede
0,5 meter dybe

ideen er at jeg vil lave en murstens ramme hele vejen rundt og derefter inden i den ramme laver jeg de almindelige std. kompostbeholdere i træ bare i mindre udgave og hvor alle siderne er faste og ikke kan afmonteres..
der bliver et lille mellemrum mellem murstensrammen og beholderen så der er lufttilgang.. hvor mange cm. bør der være imellem?
ovenpå vil jeg ligge 3 plader fyldt med huller så det kan få luft men jeg stadig samtidig kan gå ovenpå ligsom hvis det var en alm. havesti..

så de blir 0,33 m3 hver især..
så der er ca. 1 kubikmeter haveaffald jeg kan kompostere.. men de kan sikkert også stikke lidt op over hvis man ikke har noget imod at vade rundt i det indtil det synker lidt.

tror i de får luft nok?
tror i jeg kan kompostere nok til at forsyne min 40 m2 have med nærring med den størrelse boksene har?
andet jeg bør vide?
andre ideer?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 19-04-14 14:21

Ved intensiv drift og kompostering af køkkenaffald kan du nok få dem brugt. Forslaget er interessant, og jeg er med på en kigger, selv om jeg har samme havweareal og det meste af en hektar liggende rundt om med kvik.

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 19-04-14 16:50

spørgsmålet er om det ikke bliver for koldt der skal en del varme til for at fomule

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 19-04-14 18:56

Hvis du er bange for, at de bliver for kolde i bunden, kan du lægge en plade expanderet polystyren nederst, 10 mm vil være rigeligt. Luftmellemrummet mellem mursten og træ vil være godt nok, hvis der bare er 5 mm. En helt anden sag er, om du får startet varmeprocessen med bare 1/3 kubikmeter. Enkelte gange er min startet op med knapt ½ fyldning (mine er i terningform, en meter på hver led), men Troels Østergaard, som har begået "Økologisk Køkkenhave" mener der skal en kubikmeter til at starte processen med termofile svampe og bakterier. Sidste sommer slog jeg en ret stor havedam med le, tørrede det afslagne ude på jorden og lagde det på komposten efterhånden som det var nogenlunde tørt. Pludselig tog Pokker ved det, og temperaturen steg fra 22 til 64 grader på et par døgn. Det overlevede hverken kvikrødder eller ukrudtsfrø!
Nu skal det lige nævnes, at jeg har rigeligt med gødningsværdi i komposten, fordi der ikke er vandskyllende toilet på min ferieejendom men frysetoilet og tørdas med savsmuld som strøelse. Produkterne derfra kommer på komposten og hjælper godt til at få den i gang. Held og lykke med projektet. De termofile mikrober skal ikke have for meget luft, så det er ikke noget problem.

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 21-04-14 21:49

Hvordan bliver det med lugt, når man har så lille en have. Hvad med kompost orm og andre dyr, fugt osv. der fremme omsætningen, virker det nede i dybden.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 21-04-14 22:24

Det er først og fremmest de termofile mikrober, du skal håbe på. De gør komposten brugsklar på nogle uger. Godset bliver ikke fuldt omsat, det sidste sker ude i bedene, hvor regnorme tager sig af plantedelene. Hvis de termofile ikke rykker ind, har du en ormekompost, som bliver fuldt omsat, men det tager en halv krig for 1/3 kubikmeter. Kompostormene skal såmænd nok indfinde sig, det har jeg oplevet i det kolde Småland, selvom nogle sælger dem i dyre domme. ormene skal bare ikke bruges på fisketur, fiskene hader duften! det har jeg selv set liggende oppe i et træ, hvor jeg kunne kigge lige ned i vandet. De var henne og snuse og stak så af, som om de havde brændt sig.
Men køb, lån eller stjæl Troels Østergaards "Økologisk Køkkenhave", hvor kompostproblemet bliver belyst mere dækkende end jeg har plads til her.